• 0

Merknaam gebruiken in webadres

Ik heb vanochtend een nieuwe klant gesproken die wil een huisstijl laten maken voor zijn nog op te zetten bedrijf. Nu las ik in zijn briefing het één en ander waar ik mijn bedenkingen over heb - dit heb ik ook met hem besproken - maar ik ben er nog niet helemaal zeker van of dit daadwerkelijk klopt. Geprobeerd een collega van mij te bellen, hij is advocaat, maar die is momenteel met vakantie hoorde ik (pas over 12 dagen terug). Mijn manager heeft zelf ook een beetje twijfels en ik zit in dubio of ik hier een offerte voor moet maken of dat ik het project moet afwijzen.

 

Het gaat om het volgende:

- Mijn klant wilt een condoomshop openen, waarbij hij enkel en alleen Durex producten gaat verkopen.

De naamvoering zal iets zijn (LET OP: dit is een voorbeeld) Durexproducten.nl / Durexcondooms / Durexkopen.nl etc.

Dus de naam Durex in de domeinnaam.

 

Nu heb ik gezien dat het een geregistreerd merk is, waarbij gebruik niet zomaar toegepast mag worden zonder toestemming.

Maar ik heb ooit ergens gelezen in Twinkle magazine of een soortgelijk ecommerce blad dat als je het product van het

betreffende merk verkoopt, zonder je uit te geven als durex, je de naam in je domeinnaam kan voeren. Klopt dit?

 

Het is de bedoeling dat wij de domeinnaam voor de klant registreren bij onze hostingprovider. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke case?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al contact gehad met de merkhouder? Misschien kan je toestemming krijgen als je alleen hun produkten verkoopt.... Als je geen toestemming krijgt en geen zin hebt in dure rechtzaken, dan zou ik het niet doen als ik jou was.

 

En waarom registreer je domeinnamen niet op naam van de klant?

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 1

Dit is niet toegestaan zonder toestemming van de merkhouder. Vaak worden dit soort site's wel gedoogd door de merkhouders omdat het meestal een positieve uitwerking heeft op de omzet. Echter kan het opeens zo zijn dat ze besluiten de namen te claimen en dan heeft de webwinkelier natuurlijk een probleem. Ik zou hem aanraden om een andere, wat algemenere, naam te nemen.

 

Wat betreft jou positie als webdeveloper: volgens mij is er geen probleem als jij het domein registreert en het ontwerp maakt. Ik zou de opdracht ook zeker niet afwijzen als hij bij de originele naam wil blijven. Uiteindelijk staat de domeinnaam namelijk op zijn naam. Een technisch contactpersoon zal niet verantwoordelijk worden gesteld bij eventuele problemen met de merkhouder. Eventueel kan je dit juridisch nog vastleggen in het contract bij aangaan van de opdracht.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen : Super, ik had wel gezocht, maar kennelijk nog niet "goed' genoeg. ;) Ik kom echt net fris uit een bespreking, dus wilde gelijk een bericht sturen om het compleet te hebben. Dank voor je vlotte reactie.

 

@ Spanish Connection: Joost, mijn manager registreert altijd de domeinnamen van klanten, in geval van wanbetaling e.d. Het tijdelijk offline gooien van sites heeft wel zijn werking gehad om onbetaalde fakturen van maanden geleden toch te ontvangen. Daarnaast hebben wij afspraken met onze hostingprovider hierover en is dit ook een service naar onze klanten toe om kwaliteit te kunnen garanderen qua werking. Met 1001 providers werken werkt niet uit onze ervaring. Niet mijn idee, maar de policy hier.

 

@Wouter33: Goeie tip om dit vast te leggen in de opdrachtbonnen dat wij juridisch buiten schot staan met de merkhouder.

 

Ik weet niet of de producten zelf uit nederland komen, kan wellicht import zijn, gezien ik hier ooit Vossie's bericht las dat condooms in nederland erg duur zijn in vergelijking tot andere landen, maar dit is voor mij niet van belang. Voor mij is het zaak, als wij het project aannemen, om met een goede huisstijl, website en dergelijke te komen.

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen : Super, ik had wel gezocht, maar kennelijk nog niet "goed' genoeg. ;) Ik kom echt net fris uit een bespreking, dus wilde gelijk een bericht sturen om het compleet te hebben. Dank voor je vlotte reactie.

 

@ Spanish Connection: Joost, mijn manager registreert altijd de domeinnamen van klanten, in geval van wanbetaling e.d. Het tijdelijk offline gooien van sites heeft wel zijn werking gehad om onbetaalde fakturen van maanden geleden toch te ontvangen. Daarnaast hebben wij afspraken met onze hostingprovider hierover en is dit ook een service naar onze klanten toe om kwaliteit te kunnen garanderen qua werking. Met 1001 providers werken werkt niet uit onze ervaring. Niet mijn idee, maar de policy hier.

 

@Wouter33: Goeie tip om dit vast te leggen in de opdrachtbonnen dat wij juridisch buiten schot staan met de merkhouder.

 

Ik weet niet of de producten zelf uit nederland komen, kan wellicht import zijn, gezien ik hier ooit Vossie's bericht las dat condooms in nederland erg duur zijn in vergelijking tot andere landen, maar dit is voor mij niet van belang. Voor mij is het zaak, als wij het project aannemen, om met een goede huisstijl, website en dergelijke te komen.

 

Tjeng, begrijp ik het dan goed dat jullie de domeinen van de klanten op jullie eigen naam registreren? Ook als administratief contact? Dat zou ik zeer afraden in verband met eventuele juridische gevolgen. Daarnaast is een klant dan inderdaad volledig van jullie afhankelijk bij het verhuizen van een domein. Ook als bijvoorbeeld jullie bedrijf failliet zou gaan, dan kan een klant niks meer met het domein.

 

Maar misschien loop ik nu te hard van stapel.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Dit is niet toegestaan zonder toestemming van de merkhouder. Vaak worden dit soort site's wel gedoogd door de merkhouders omdat het meestal een positieve uitwerking heeft op de omzet. Echter kan het opeens zo zijn dat ze besluiten de namen te claimen en dan heeft de webwinkelier natuurlijk een probleem. Ik zou hem aanraden om een andere, wat algemenere, naam te nemen.

 

Wat betreft jou positie als webdeveloper: volgens mij is er geen probleem als jij het domein registreert en het ontwerp maakt. Ik zou de opdracht ook zeker niet afwijzen als hij bij de originele naam wil blijven. Uiteindelijk staat de domeinnaam namelijk op zijn naam. Een technisch contactpersoon zal niet verantwoordelijk worden gesteld bij eventuele problemen met de merkhouder. Eventueel kan je dit juridisch nog vastleggen in het contract bij aangaan van de opdracht.

 

Dat is naar wat ik weet juist wel weer toegestaan maar nooit zonder risico.

Merkrecht is in die gevallen uitgewerkt en als je dus enkel orginele producten van dat merk verkoopt mag je dus (in principe) een merknaam in een domeinnaam gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter:

Nee, je loopt niet te hard van stapel. Het is ook niet mijn idee, maargoed ik kan het wel eens opperen. Mijn manager heeft deze keus in overleg gemaakt, om het aantal wanbetalers in te perken. Het domein wordt overigens na voldoen van de faktuur netjes overgedragen aan de houder. Wij merkten hier dat de één na de andere klant (stuk of 16 a 19 van de 105) opeens langer er over deed om de faktuur te betalen. Het begon begin dit jaar en vervolgens waren we elke maand aan het jagen op ons geld. Vooral dit erachteraan zitten kost zoveel tijd, dat het mij gewoon van mijn werk afhoud, omdat ik de dossiers moet verzamelen en achtergrond info moet geven over gemaakte afspraken. Maar je hebt gelijk in geval van faillisement zijn de klanten wel de klos.

 

Zelf zou ik werken met een garantstelling in de vorm van een aanbetaling, bijv. 25% of zelfs 50% vanuit klantzijde. Ik freelance soms voor bedrijven in mijn buurt die niet het kaliber hebben van mijn werk en daarbij moet ik zeggen nooit last gehad van wanbetaling.

 

Link naar reactie
  • 0

[Wat betreft jou positie als webdeveloper: volgens mij is er geen probleem als jij het domein registreert en het ontwerp maakt. Ik zou de opdracht ook zeker niet afwijzen als hij bij de originele naam wil blijven. Uiteindelijk staat de domeinnaam namelijk op zijn naam. Een technisch contactpersoon zal niet verantwoordelijk worden gesteld bij eventuele problemen met de merkhouder. Eventueel kan je dit juridisch nog vastleggen in het contract bij aangaan van de opdracht.

 

Dat is naar wat ik weet juist wel weer toegestaan maar nooit zonder risico.

Merkrecht is in die gevallen uitgewerkt en als je dus enkel orginele producten van dat merk verkoopt mag je dus (in principe) een merknaam in een domeinnaam gebruiken.

 

Hi Vossie, het schijnt een florisante handel te zijn condooms. Toen ik de klant sprak, moest ik aan een artikel/post van jou denken hier op HL. Maargoed, wij dragen niet het risico van zijn bedrijfsvoering. Zelf zou ik voor een algemene naam kiezen als ik het zo hoor en daar de merknaam in het assortiment gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter:

Nee, je loopt niet te hard van stapel. Het is ook niet mijn idee, maargoed ik kan het wel eens opperen. Mijn manager heeft deze keus in overleg gemaakt, om het aantal wanbetalers in te perken. Het domein wordt overigens na voldoen van de faktuur netjes overgedragen aan de houder. Wij merkten hier dat de één na de andere klant (stuk of 16 a 19 van de 105) opeens langer er over deed om de faktuur te betalen. Het begon begin dit jaar en vervolgens waren we elke maand aan het jagen op ons geld. Vooral dit erachteraan zitten kost zoveel tijd, dat het mij gewoon van mijn werk afhoud, omdat ik de dossiers moet verzamelen en achtergrond info moet geven over gemaakte afspraken. Maar je hebt gelijk in geval van faillisement zijn de klanten wel de klos.

 

Zelf zou ik werken met een garantstelling in de vorm van een aanbetaling, bijv. 25% of zelfs 50% vanuit klantzijde. Ik freelance soms voor bedrijven in mijn buurt die niet het kaliber hebben van mijn werk en daarbij moet ik zeggen nooit last gehad van wanbetaling.

 

 

het is een heel andere discussie, maar volgens mij is het volgens de regels van de sidn helemaal niet toegestaan om domeinnamen voor klanten op jullie eigen naam/adres te registreren.

Link naar reactie
  • 0

[Wat betreft jou positie als webdeveloper: volgens mij is er geen probleem als jij het domein registreert en het ontwerp maakt. Ik zou de opdracht ook zeker niet afwijzen als hij bij de originele naam wil blijven. Uiteindelijk staat de domeinnaam namelijk op zijn naam. Een technisch contactpersoon zal niet verantwoordelijk worden gesteld bij eventuele problemen met de merkhouder. Eventueel kan je dit juridisch nog vastleggen in het contract bij aangaan van de opdracht.

 

Dat is naar wat ik weet juist wel weer toegestaan maar nooit zonder risico.

Merkrecht is in die gevallen uitgewerkt en als je dus enkel orginele producten van dat merk verkoopt mag je dus (in principe) een merknaam in een domeinnaam gebruiken.

 

Hi Vossie, het schijnt een florisante handel te zijn condooms. Toen ik de klant sprak, moest ik aan een artikel/post van jou denken hier op HL. Maargoed, wij dragen niet het risico van zijn bedrijfsvoering. Zelf zou ik voor een algemene naam kiezen als ik het zo hoor en daar de merknaam in het assortiment gebruiken.

 

condooms kan interesant zijn, daarentegen ook erg veel grote concurenten.

Wat betreft domeinnamen: ik heb zelf ook paar domeinnamen waarin het woord durex voorkomt maar ook nog diverse domeinnamen waarin andere merknamen voorkomen of zelf gewoon direct enkel uit de merknaam bestaat.

Deze zal ik komende tijd ook veel shops op gaan plaatsen en naar wat ik daar onderzoek naar heb gedaan mag dat gewoon zolang als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Risico is echter dat rechtspraak nog wel eens zwalkt waardoor verschillende rechters verschillende uitspraken doen.

Link naar reactie
  • 0
Het is de bedoeling dat wij de domeinnaam voor de klant registreren bij onze hostingprovider.

 

Dat is toch sowieso geen juridisch probleem voor jou (jullie) als hij gewoon houder is (wordt) en jullie slechts administratief of technisch contact? Een huisstijlontwerper hoeft zich niet met dit soort zaken te bemoeien.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling dat wij de domeinnaam voor de klant registreren bij onze hostingprovider.

 

Dat is toch sowieso geen juridisch probleem voor jou (jullie) als hij gewoon houder is (wordt) en jullie slechts administratief of technisch contact? Een huisstijlontwerper hoeft zich niet met dit soort zaken te bemoeien.

 

Groet,

 

Highio

 

Ze registreren de domeinen dus onder hun eigen naam.

 

@Wouter:

Nee, je loopt niet te hard van stapel. Het is ook niet mijn idee, maargoed ik kan het wel eens opperen. Mijn manager heeft deze keus in overleg gemaakt, om het aantal wanbetalers in te perken. Het domein wordt overigens na voldoen van de faktuur netjes overgedragen aan de houder. Wij merkten hier dat de één na de andere klant (stuk of 16 a 19 van de 105) opeens langer er over deed om de faktuur te betalen. Het begon begin dit jaar en vervolgens waren we elke maand aan het jagen op ons geld. Vooral dit erachteraan zitten kost zoveel tijd, dat het mij gewoon van mijn werk afhoud, omdat ik de dossiers moet verzamelen en achtergrond info moet geven over gemaakte afspraken. Maar je hebt gelijk in geval van faillisement zijn de klanten wel de klos.

 

Zelf zou ik werken met een garantstelling in de vorm van een aanbetaling, bijv. 25% of zelfs 50% vanuit klantzijde. Ik freelance soms voor bedrijven in mijn buurt die niet het kaliber hebben van mijn werk en daarbij moet ik zeggen nooit last gehad van wanbetaling.

 

 

Tjeng, je kan domeinen of site's ook blokkeren als technisch contactpersoon als de domeinen en sites door jullie gehost worden. Gewoon het pakket uitzetten.

 

Maar volgens mij moeten de domeinen op de naam van de gebruiker staan volgens het SIDN, zoals daniel al zei.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Wouter, je hebt gelijk, ik had mij vergist. Wij zijn geen admin... maar enkel technisch contact. De domeinbetaling loopt wel via ons. Sorry voor de verwarring.

 

@ Highio: Ik bemoei mij ermee, omdat ik verantwoordelijk ben voor designmanagement, waarbij ik ook klantcontact heb. In principe heb je gelijk, maar mijn functie is deels overlappend. Een echte huisstijlontwerper heeft niks van doen met juridische zaken, enkel het creatieve proces. (enige juridische dat ter sprake kan komen is auteurs -en gebruiksrecht). Mijn inzet is op freelance basis - en deze werkplek is bijna wekelijks een vaste stek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.