• 0

Inkoopwaarde omzet exploitatiebegroting

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik de inkoopwaarde van de omzet in de exploitatiebegroting kan schatten?

 

Het gaat tenslotte om een prognose van het te verwachten resultaat en ik vind het daardoor moeilijk om dat in te schatten. Mijn boekhouder heeft zich er al over gebogen, maar ik zou me er ook graag zelf even in willen verdiepen aangezien mijn boekhouder nog niet veel ervaring heeft met ondernemingen uit mijn branche.

 

Zelf dacht ik als volgt. Ik weet dat de gemiddelde omzet per transactie in mijn branche € 50,- bedraagt. De helft daarvan is meestal in de vorm van dienstverlening en de andere helft komt uit de verkoop van producten. Bij de verkoop van de producten wordt een brutowinstmarge van +/- 50% gehanteerd (verkoopprijs is meestal dubbele van inkoopsprijs). Daarnaast worden ook diensten verstrekt die duurder zijn en waarbij het aandeel producten kleiner is. Daarnaast is het voor klanten ook mogelijk om binnen te lopen voor de aankoop van producten.

 

Ik hoop dat iemand mij kan leren hoe ik de inkoopwaarde van de omzet kan inschatten. Alvast bedankt!

 

Groeten,

Sarah

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat betreft de pure verkoop van producten en de uitgebreidere dienstverlening waarbij het aandeel verkoop - en dus inkoop - kleiner is, heb ik net een uiteenzetting gemaakt.

 

Bij de verkoop van uitsluitend producten is de inkoopwaarde van de omzet dus 50%

Bij de uitgebreidere dienstverlening waarbij het aandeel verkoop kleiner is heb ik deze op 10% geschat. Voorbeeld: ik verleen een dienst van € 100,- waarbij de inkoopwaarde van de omzet +/- € 10,- bedraagt. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarbij deze inkoopwaarde hoger kan liggen.

Link naar reactie
  • 0

Geven die branchecijfers geen gemiddelde brutomarge?

Verder heb je volgens mij net prima beschreven hoe je voor jou onderneming de brutomarge kunt schatten.

 

- Hoeveel omzet denk je te halen met "inloopklanten" die alleen producten kopen (marge 50%)

- Hoeveel omzet uit de standaardtransacties met een vaste verhouding goederen en diensten (stel marge 25%)

- Hoevaak kun je extra diensten leveren zonder (extra) goederen te leveren (marge 90%-100%)

 

uiteindelijk moet er dan een goede brutomarge inschatting uitkomen. maar staar je in je plan niet blind op 1 of 2% meer of minder brutomarge, de praktijk bepaald het gemiddelde, zorg in je plan dat je conservatief bent, dus liever een iets te hoge inkoopwaarde (en dus lagere brutomarge) als in de praktijk voortdurend tegen tegenvallers aan te lopen

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens je eigen uitgangspunten komt de inkoop uit op 25% van de omzet.

 

Je hebt zowel afwijkingen naar boven als naar beneden,

Het is nu aan jezelf om in te schatten of het percentage van 25% nu wat naar boven of naar beneden moet worden bijgesteld.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.