• 0

Probleem met prijzen en distributeur

Hoi!

 

Mijn webshop is inmiddels online en begint langzaam te lopen! Ik bied prijzen zoveel goedkoper aan! Bijvoorbeeld:

 

Radiator:

Bij mij: 66.-

Bij de andere shop:"95.00

 

Dat zijn erg grote verschillen. Nu krijg ik echter een mail van de distributeur, die zelf ook een webshop heeft in deze branche( En de boven genoemde verschillen heeft)

 

Hij vraagt mij om mijn prijzen te verhogen, omdat ik anders onder de advies prijs zit, en hij me dan niet meer kan en wil leveren. Dat afsluitend met: "Maak geen vijanden"

 

Ik weet dus niet wat ik hier mee moet, want mag hij dat zeggen en doen? Ik hanteer toch de prijzen waar ik van kan rond komen, en die distributeur met shop heeft veel meer maandelijkse kosten.

 

Ik weet neit wat de fabrikanten hiervan zeggen, is het verstandig om ze te mailen?

 

Deze meneer heeft overigens 70% van de consumenten markt in handen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meestal is het de bedoeling dat iedereen die een bepaald artikel verkoopt rond de adviesprijs gaat zitten zodat iedereen er een mooie boterham aan verdient.

Op zich kunnen ze niet van jouw eisen dat je bepaalde prijzen hanteert. Dat mag namelijk niet. Wel mogen ze jouw uitsluiten van levering als ze niet aan jouw willen leveren.

 

De fabrikanten die zullen zich achter de distributeur scharen. Het is voor fabrikanten namelijk belangrijk dat iedereen zo veel mogelijk verdient aan hun producten. Jij zult dus ook voor de fabrikanten een doorn in hun oog zijn omdat je de markt van hun producten verpest met erg lage prijzen. Dat klinkt hard, maar zo is het wel.

 

Mag ik vragen waarom je bijna 30 euro per radiator laat liggen?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dus ze kunnen de levering stopzetten? Ik denk dat deze man de hete adem is zijn nek voelt.

 

Omdat ik dan 10,- winst maak per radiator, ik doe het als hobby, en wil graag concurerren op prijs. Op andwere gebieden kan ik dat waarschijnlijk niet.

 

De distributeur wil dat ik zijn prijzen hanteer, van zijn shop voor consumenten. Ik kan hem wel 25,- duurder maken bijvoorbeeld, dan zit ik er 5,- onder..

Link naar reactie
  • 0

Totale markt: is het een bijzonder type radiator? Heeft de eindgebruiker geen enkel alternatief?

 

Zeker als er sprake is van marktdominantie (dus niet alleen het eigen merk) mag de distributeur geen prijzen afdwingen. Dat is letterlijk beperking van de mededinging. Zijn er echter alternatieven, dan kan de klant (en jij als verkoper) altijd uitwijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een schoolvoorbeeld hoe het dus niet moet. Distributeur heeft zijn zaakjes niet onder controle en levert aan verkeerde kanalen.

Dit kan hij alleen maar ongedaan maken door een gebod. (wat overigens idd niet mag)

Hij heeft monopoly genoeg dus zet je prijs op zijn nivo, dan kun je van veel meer (mee)profiteren en ga niet denken of rekenen als hobbyist want dat is in meer of mindere mate concurrentievervalsing.

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat de mededingings autoriteit heel erg zit te springen om meldingen van webshops die tegen dit soort problemen aanlopen en waarbij ze gedwongen worden om bepaalde prijzen te hanteren.

 

Zijn volgens mij al een tijdje met een onderzoek bezig naar niemand durft er melding van te maken.

 

Overigens heb ik zelf ook een hekel aan webshopjes die tegen dump prijzen leveren omdat het toch maar een hobby voor ze is maar ondertussen wel de markt stuk maken door die dump prijzen.

 

En ja ze kunnen stoppen met leveren, tenzij je dus geen alternatieven voor inkoop hebt, dan kan het weer onredelijk zijn als ze stoppen met levering.

 

Feit is dat je het niet makkelijk zal krijgen als je niet doet wat ze willen

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet alleen om radiatoren. Dat was een voorbeeld. Het gaat om de markt voor waterkoeling voor pc's. Met letterlijk elk product ben ik goedkoper. ALLES.

 

Jaah, want jij woont nog bij je ouders en hebt amper kosten. Jouw winkel is een hobby. Nogal wiedes dat de distributeur je voor de keuze plaatst.

 

Dat mag die distributeur waarschijnlijk niet doen. Maar hij is ook niet verplicht om te leveren. Zolang hij geen dominante marktpositie heeft, kan die distributeur gewoon zeggen: ik stop met die Daang! En als het om koeling voor pc's gaat, is de mededingingsautoriteit ook geen alternatief, want er zijn zat varianten op zulke koelingen.

 

Volgens mij moet je een andere hobby zoeken. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dan pak ik het proffesioneel aan. Hobby af dus. Ik verhoog de prijzen met 10,- gemiddeld. Dan ben ik nog goedkoper. Hij vermeld in zijn mail dat fabrikanten hem het ook zullen verbieden om mij te leveren?

 

Een schoolvoorbeeld hoe het dus niet moet. Distributeur heeft zijn zaakjes niet onder controle en levert aan verkeerde kanalen.

Dit kan hij alleen maar ongedaan maken door een gebod. (wat overigens idd niet mag)

Hij heeft monopoly genoeg dus zet je prijs op zijn nivo, dan kun je van veel meer (mee)profiteren en ga niet denken of rekenen als hobbyist want dat is in meer of mindere mate concurrentievervalsing.

 

Dus, de distributeur kan mij niet dwingen om hogere prijzen te hanteren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee hij mag niet zeggen je moet voor die en die prijs verkopen.

 

Wat hij wel mag doen is zeggen: Beste Daan, het was leuk, maar ik lever jou niet meer.

 

Beter is misschien op zijn prijzen te zitten en met korting acties werken of gratis verzending aanbieden als hij dat zelf niet doet.

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat moet je afwachten wat de reactie van de distributeur is. Er is geen wet of regel die jou verbied de dingen te doen zoals je ze doet en er is geen wet of regel die de distributeur verplicht jou te leveren.

 

Dus het is een spel tussen jou en hem. Jij moet zorgen dat je hem te vriend houd als je op deze manier door wil gaan of je moet een manier hebben om hem links te laten liggen en dan kan je doen en laten wat je wilt.

 

Als ik in de schoenen van de distributeur zou staan, hield ik je nu in de gaten dus niet al te groot uitpakken met kortingsacties.

 

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik de prijzen verhogen en alleen gratis verzenden aanbieden, totdat de wateren weer rustig zijn.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

DaanG, je hebt groot gelijk!

Met de laagste prijs werk je zo je concurrentie eruit en koopt iedereen bij jou!

 

Onzin natuurlijk. Ook al mogen ze jou niet de levering stopzetten, ze kunnen het je wel dusdanig moeilijk maken, dat er geen houden meer aan is.

Gebruik je verstand en vraag een normale prijs, zodat de naam en faam van het merk niet te grabbel wordt gegooid.

 

Wellicht sta je juridisch volledig in je recht, er bestaat ook nog iets als fatsoen, normen en waarden.

 

Wat denk je te bereiken met 'de laagste prijs van Nederland'? De serieuze klant zal je niet geloven en loopt verder en de koopjesjager zie je nooit weer. Uiteindelijk schiet je er dus niets mee op. Het kost je alleen je eigen naam bij leveranciers, collega's en klanten.

 

Dit spel kent enkel verliezers.

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Voor bepaalde zaken is prijs wel degelijk de belangrijkste parameter. Goed voorbeeld is Pricewatch van Tweakers.net. Daar zoek je gewoon de winkel die én een goede naam heeft én de laagste prijs.

En dan komt het voor dat je, als aanbieder, alleen al voor je reputatie met de prijs mee moet. De Samsung G S2 wordt, zo hoorde ik deze week, onder de inkoopprijs aangeboden. Puur door de druk van Pricewatch. Samsung zal hier op dit moment niet erg mee zitten omdat het gaat om Apple te verslaan (waar ook Samsung-onderdelen in zitten) en de toestellen toch wel verkocht worden omdat de "hot" zijn. De consument is de lachende derde maar koopt eigenlijk tegen een oneerlijke prijs.

 

Als een detaillist keuze heeft uit diverse merken en de marketingdruk staat toe dat hij bepaalde merken wel en andere niet voert wordt het zaak voor de distributeur om door middel van een goede marge het merk in het assortiment te houden én goed zichtbaar in de (web)winkel. Als er dan een paria is die de prijs en dus de marge voor de anderen onderuit haalt moet je reageren. Wel binnen de grenzen van de wet. En, inderdaad, je mag als leverancier zelf je klanten kiezen. Dat is nog wat anders dan de consumentenverkoopprijs opleggen want dat is strafbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij veel computer onderdelen is dit het geval, met name laptops en hardware onderdelen. Bij de groothandel betaal je meer dan bij de Media Markt of bij een webwinkel. De kunst voor de winkel zit in bij verkopen van accessoires en met name in jaarafspraken met de groothandel, bijv. bij zoveel miljoen omzet is zoveel procent gecrediteerd. Er zijn grote computer webwinkels die het puur moeten hebben van deze afspraken.

 

Met dit soort constructies zijn wel grote risico's gemoeid. Haalt de winkel de jaaromzet niet, dan maken ze direct verlies -want ze krijgen de creditering niet- en hebben ze een probleem. Voor de grote merken fabrikanten maakt dat niet uit, zij vinden wel een volgende webwinkel die hun spullen wilt verkopen als er een grote webwinkel failliet gaat.

 

Voor kleinere fabrikanten werkt dit niet zo. Zij verkopen hun spullen alleen als de winkel daar genoeg aan verdient. Verdient de winkel er niet genoeg aan, dan verkoopt de winkel wel een ander merk of type. Daarom zijn veel kleinere merken veel meer gericht op het in stand houden van de prijzen, omdat ze anders niet meer verkocht worden.

Link naar reactie
  • 0

Op persoonlijke titel:

 

Wij Nederlanders willen altijd graag goedkoper kunnen leveren dan anderen, dat zit in ons bloed. Wij menen dat, doordat wij de laagste prijs bieden, we vanzelf veel geld gaan verdienen. Iedereen wil toch zo min mogelijk geld uitgeven?

 

Vergeet niet dat er meer is dan de prijs.

Wat is je assortiment - hoe is je smoeltje - hoe ga je om met je klant - hoeveel zekerheid bied je - hoe is je bereikbaarheid - hoe betrouwbaar kom je over - voldoe je aan wet- en regelgeving - hoe kom je in de publiciteit - welke service bied je - wat is je drive - heb je noviteiten - en ga zo maar door...

 

Waarom sturen op prijs en niet op merk of kwaliteit?

Wil je jouw toko bouwen op 1-mailge verkopen door de laagste prijs neer te leggen voor je hele assortiment dan moet je een zwaar onderbouwd ondernemersplan hebben om op lange termijn te overleven en maak je in businessland vele, ja vele vijanden... De meeste koopjesjagers vinden je dan ook nog dom, vooral als je met de restvoorraden bent blijven zitten en geen liquiditeiten meer hebt om je eigen gezin van brood te voorzien.

 

ps ken je dat prentje: "Hij gaf altijd de hoogste korting"?

Link naar reactie
  • 0

 

Wie de opkomst van zelfbediening en later discount een beetje gevolgd heeft, kent de argumentatie van leveranciers en groothandels. Lage prijzen verzieken de markt! Het is onsportief! Niemand verdient meer iets!

 

Nu worden retailers en webwinkels geconfronteerd door concurrenten die verkopen als bijzaak. Dat is een tijdelijk fenomeen, want zodra hun volume omhoog gaat moeten ze meer kosten maken voor opslag, orderverwerking, marketing en service. Maar er komen steeds opnieuw hobby-concurrenten bij. Dat is gewoon een gegeven.

 

Als gevestigde webwinkel kun je die concurrentie gewoon negeren. Je kan ook nieuwe leveranciers zoeken die niet leveren aan al die hobbyshops. Als genoeg winkeliers zo reageren, wil de groothandel niet meer leveren aan prijsprutsers. Dus op den duur lost het probleem zich vanzelf op.

 

Maar er is niks mis met lage prijzen. Aldi heeft zowel leveranciers als winkeliers een geduchte les geleerd. Er zit een boel lucht in de prijzen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Maar er is niks mis met lage prijzen. Aldi heeft zowel leveranciers als winkeliers een geduchte les geleerd. Er zit een boel lucht in de prijzen.

 

Praat me niet van die discounters. Alles moet altijd goedkoper en ze laten de bedrijjsleiders bedrijfslijder worden. Net zolang schrappen totdat de rek eruit is en de persoon in kwestie is opgebrand. Uiteraard een kaf en koren verhaal, maar zo ga je niet met mensen om. Verder proberen grootgrutters de markt te bedienen met bio e.d. Als dat vervolgens niet verkoopt mogen de producten ineens weer 'gewoon' zijn. Wég bio-investering van de producenten.

 

Dus hier en daar is een beetje lucht wel nodig om te kunnen ademen.

 

Lucht is gratis, maar niet voor niets ;)

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.