• 0

Rabobank rekening courant inperken?

Hallo,

Sinds de start van mijn bedrijf ben ik klant bij Rabobank. Dit verliep de eerste jaren prima maar de laatste jaren is het hopeloos. Alleen al de laatste 2 jaar heb ik ongeveer 6 verschillende aanspreekpunten gehad. Ik vind dat erg vervelend omdat telkens alles opnieuw moet worden uitgelegd.

Ik heb in de goede tijd een rekening courant geopend waarbij een limiet is afgesproken. Doordat mijn bedrijf vorig jaar niet goed liep en ik dit jaar investeringen heb moeten doen omdat ik een mooie kans kreeg om uit de ellende te komen loop ik niet in op de rekening courant. De doorstart die ik heb kunnen maken geeft een goed vooruitzicht. De betalingen die ik tegoed heb lopen echter nog niet optimaal. Daar zijn vorige week goede afspraken over gemaakt.

De bank wil mij echter laten tekenen dat ik een bepaald bedrag per maand ga inperken op het krediet van de rekening courant. Kan dit zo maar, ondanks dat ik aan alle verplichtingen voldoe?

 

Edith

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Edith,

 

In mijn optiek en uit ervaring kan dat inderdaad. Het heeft te maken met het risico wat de bank wel/niet wenst te lopen.

Aangezien de bank redelijk "heersend" is zul je je er bij neer moeten leggen, een andere bank zoeken of keihard onderhandelen. Als je het goed onderbouwd met je liquiditeitsprognose dan zou het kunnen zijn dat ze deze eis laten vallen.

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Beste Edith,

 

een rekening courant krediet is gewoon een zakelijke overeenkomst voor onbepaalde tijd (in tegenstelling tot een lening die in een bepaald aantal termijnen moet worden afgelost ) dat heeft als voordeel dat zolang de overeenkomst loopt je die kredietruimte hebt maar het is geen eeuwigdurend recht op krediet, net als dat jij het recht hebt om op elk gewenst moment het krediet af te lossen en naar een andere bank over te stappen heeft de bank (net als bij elke andere (zakelijke) overeenkomst voor onbepaalde tijd) het recht om de overeenkomst op te zeggen (of in overleg aan te passen) of jij gedurende de overeenkomst je verplichtingen bent nagekomen is niet zo relevant. Alleen op het niet nakomen van verplichtingen staan sancties maar het wel nakomen van je verplichtingen geeft geen extra rechten.

 

Kortom je kunt hooguit nog onderhandelen over de voorwaarden van de aanpassing of praten als brugman en ze overtuigen dat ze het verkeerd zien, maar ze hebben gewoon het recht om de overeenkomst met jou te beëindigen en het met een vast bedrag per maand inlopen van het krediet klinkt redelijk, het geeft jou de tijd en de kans om een andere oplossing te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Het krediet op je rekening courant is normaliter tot wederopzegging. Zolang je aan de voorwaarden blijft voldoen heeft men echter geen opzeggingsgrond en in praktijk zal het zover dan ook niet komen.

Ik kan me echter, je verhaal lezende, voorstellen dat jij je krediet structureel volledig benut. Oorzaak hiervan zijn de investeringen en eventueel verliezen in het verleden. Deze signalen kunnen voor de bank reden zijn om de overeenkomst te willen aanpassen. Vooral als er geen goede zekerheden geboden zijn (verpandingen van voorraad inventaris etc. zijn voor een bank geen goede zekerheden) kan dat een reden zijn om het krediet terug te laten lopen.

 

Op zich hoeft dit natuurlijk ook helemaal geen nadeel te zijn en normaliter bouw je ook vermogen op waardoor je jezelf kunt voorzien. Mocht je dan weer investeringsplannen hebben dan kun je die bespreken bij je bank. En in jouw specifieke geval kun je dan ook naar een andere bank gaan omdat je ontevreden bent.

 

Overigens ben je niet verplicht het inperkingsvoorstel te tekenen!

Link naar reactie
  • 0

Het krediet op je rekening courant is normaliter tot wederopzegging. Zolang je aan de voorwaarden blijft voldoen heeft men echter geen opzeggingsgrond en in praktijk zal het zover dan ook niet komen.

 

Ik wil hier graag op reageren,

een r.c.krediet is dagelijks opzegbaar ! Indien de bank redenen ziet om het krediet te reduceren en dat kenbaar maakt, dan zal daar ook gevolg aan gegeven moeten worden. Grond voor het terugbrengen van de limiet kan gevonden worden in de jaarcijfers of tussentijdse cijfers, waaruit blijkt dat vooruitzichten minder zijn, te weinig fluctuaties op de rekening, het door een afgesproken bodem zakken van de zekerheden etc. m.a.w een bank kan altijd onder verwijzing naar de kredietvoorwaarden het krediet opzeggen/ beperken met als reden "vanwege het gebrek aan vertrouwen'.

 

En inderdaad je bent niet verplicht om een inperkingsvoorstel te ondertekenen, maar in dat geval zal de bank de inperking éénzijdig opleggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je formeel gelijk hebt Marco. Voor de meeste kredieten wordt echter de laatste jaren geen kredietbeheer meer gevoerd. Hierdoor is het in praktijk voor een bank niet zo eenvoudig het krediet op te zeggen en ook daadwerkelijk uit te winnen.

Ik ben met je eens dat het doen van een inperkingsvoorstel wel bij dit kredietbeheer hoort, maar als Edith niet akkoord gaat met het voorstel en zich verder aan de voorwaarden houdt (geen overstanden) acht ik de kans in praktijk groot dat het krediet blijft lopen zoals het loopt. Wel is het m.i. maar de vraag of Edith hier zelf ook op lange termijn het meeste aan heeft.

Link naar reactie
  • 0

In deze economische tijden lijkt het alsof de bank er alles aan doet om de kleine ondernemer, welke het meestal al zwaar heeft, extra te straffen.

 

Wij hebben hetzelfde meegemaakt, ook de Rabobank, al jaren klant, vroeger werd je zelfs gebeld of je meer ruimte wilden op je RC , geen probleem. Account managers waren ook betrokken bij je bedrijfje.

 

Nu is daar de ommekeer in en willen ze van de kleine ondernemer af, ook al zeggen ze dit niet.

Accountmanagers komen en gaan, wij hebben er denk ik gemiddeld 2 per jaar.

 

Accountmanager 1 komt langs en vraagt zelf nog, joh als je iets meer ruimte wil dan kunnen we dat een aanvragen.

Meneer groeit door of gaat elders werken, accountmager 2 komt en deze wil je kredit inperken. :-\

 

Het is uiteraard goed om in te perken om zo, naar verloop van tijd, helemaal van je krediet af te zijn, maar bestaat ook nog zoiets als meedenken met de ondernemer. Zeker in tijden dat het even wat minder is en je cijfers er even wat minder uit zien.

 

Het enige wat die dure acountmanagers nog doen is beoordelen op cijfers, ze hebben helemaal niets meer persoonlijk met de ondernemer. Proberen te helpen en/of even meedenken? No way.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.