• 0

uurtarief

zover ik weet zijn "ergens" excel rekensheets beschikbaar voor het berekenen van je uurtarief afhankelijk van je huidige loon (ben momenteel nog in loondienst), kosten etc.

Kan iemand me hier aan helpen? of suggesties geven voor het berekenen van het uurtarief

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dit is mede-afhankelijk van de standaard kosten die je privé kwijt bent en natuurlijk van welk bedrag de één wel en de ander niet kan rondkomen.

 

Een excell sheet heb ik niet kunnen vinden, maar wellicht geeft het invullen van de bedragen in dit overzicht je meer inzicht in de kosten.

Let wel: het betreft hier natuurlijk privé-uitgaven voor levensonderhoud. Je uurtarief bepalen is natuurlijk mede-afhankelijk wat de kosten zijn van de bedrijfskosten (zoals verzekeringen, investeringen, huisvesting e.d.).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je uurtarief is je prijs. Daarbij zou de markt je uitgangspunt moeten zijn, en niet je kosten of je huidige inkomen. Wel kun je aannames ten aanzien van je inkomsten (uurtarief x aantal declarabele uren) afzetten tegen je kosten om vast te stellen of je een vergelijkbaar inkomen overhoudt. Moet met Excel prima kunnen, maar ik ken geen rekensheets.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je uurtarief is je prijs. Daarbij zou de markt je uitgangspunt moeten zijn, en niet je kosten of je huidige inkomen

 

Helemaal mee eens. Botgesteld maakt het voor een klant helemaal niets uit of je wel of niet fatsoenlijk kunt leven van je uurtarief, het gaat erom dat je diensten meer opleveren dan ze kosten. Om dit in te schatten zou je eens kunnen kijken wat concurrenten met vergelijkbare skills vragen. Vervolgens kun je natuurlijk wel proberen uit te rekenen wat je eraan overhoudt, maar dat is ook helemaal afhankelijk van hoeveel declarabele uren je weet te maken.

Link naar reactie
  • 0

"Ja mevrouw de Vries, mijn uurtarief is inderdaad € 20.000 per uur. Die Spyker loopt niet op suikerwater!"

 

(Zrski tegen een verbaasde klant) ;D )

 

Uitrekenen wat je kosten zijn is wél handig als je het risico loopt dat je veel te weinig vraagt per uur.

Je vraag is in zoverre logisch, dat mensen vaak tegen mensen die een te laag uurtarief hebben zeggen: "Je moet er wel van leven hoor!".

Maar dat is meer als je € 45 per uur vraagt voor iets waar andere collega's € 125 vragen bijvoorbeeld.

De formule van TwaLevel is een betere. (Uurtarief x declarabele uren, afgezet tegen kosten en evt. dingen als sparen, onvoorzien, investeringen)

 

Link naar reactie
  • 0

Botgesteld maakt het voor een klant helemaal niets uit of je wel of niet fatsoenlijk kunt leven van je uurtarief, het gaat erom dat je diensten meer opleveren dan ze kosten. Om dit in te schatten zou je eens kunnen kijken wat concurrenten met vergelijkbare skills vragen. Vervolgens kun je natuurlijk wel proberen uit te rekenen wat je eraan overhoudt, maar dat is ook helemaal afhankelijk van hoeveel declarabele uren je weet te maken.

 

Klopt. Richt je op prijzen van concurrenten. Als je daar ver onder gaat zitten nemen de meeste klanten je niet serieus. Als het te weinig voor je is om van rond te komen, dan is je idee wellicht niet levensvatbaar.

www.klankonline.nl | Klank, muziek & webdesign

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie doet me denken aan een annekdote welke ik van het weekend hoorde. Iemand wilde zijn heg laten knippen omdat hij daar zelf geen tijd meer voor had en liet een hoveniersbedrijf een offerte schrijven. Deze rekende voor het hele stuk 40 uur. De deal is niet doorgegaan; de beste man kon het zelf in 16 uur.

 

De uiteindelijke prijs van een dienst komt tot stand door het aantal uur dat er aan de opdracht gewerkt wordt maal het gewenste uurloon, maar is het verstandig om dit naar de klant te communiceren? Waar het de klant echt om gaat is toch de totaalprijs en niet het tarief wat gerekend wordt. En natuurlijk of het op tijd afkomt, maar dit heeft slechts deels verband met het aantal uur dat je eraan werkt. Je deelt tenslotte zelf je tijd in.

 

Ik vind het een moeilijke kwestie: reken je een laag tarief en wat meer uur dan ben je of niet professioneel, of kan je verweten worden erg veel tijd aan de opdracht nodig te hebben. Zit je hoog met je tarief heeft de klant weer iets om zich over te verbazen.

 

Ik denk overigens dat het bovenstaande voornamelijk geldt voor startende, onervaren ondernemers die nog moeilijk kunnen inschatten hoelang een opdracht werkelijk gaat duren.

 

Richt dus in ieder geval je prijzen op die van concurrenten, maar wel je totaalprijzen anders zegt het nog weinig!

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk gaat het om de totaalprijs, het maakt mij tenslotte ook niet uit of iemand er 2 danwel 10 uur over doet om dienst X te leveren, als het maar afkomt voor een prettig bedrag en liefst een beetje op tijd.

 

'Onderwater' zul je wel met een uurtarief werken, en soms ook naar de klant toe, als het van te voren niet in te schatten is hoeveel werk iets is.

 

Voor zover ik weet is het overigens verboden om meer uren in rekening te brengen (op uurbasis dus) dan je werkelijk besteed.

Link naar reactie
  • 0

ben het in het algemeen eens met jullie reacties, echter om vooraf tov de kosten in te kunnen schatten wat mijn uurtarief zou moeten zijn, krijg ik wel een duidelijker beeld of het geheel inderdaad haalbaar is en hoe dit staat tov mijn huidige salaris (ben momenteel nog in loondienst).

Hieruit kan ik dan voor mezelf wellicht een aantal conclusies trekken.

 

Ik meen me te herinneren dat de rekensheet afkomstig was van een vakbond.

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb je hier wat aan. In de freelance gids staat een soort schema om een uurtarief te bepalen op basis van een ervaringsfactor, opleidingsfactor, uniekheid, belang opdracht, aard van het werk (nacht/gevaar) en de overhead.

 

E(rvaring) = (jaren x 3) / 100 + 1

O(pleiding)

Lager onderwijs: 1

MBO: 2,3

HBO: 3,1

Universitair: 3,9

B(elang):

tot 5000 euro: 1

tot 10000 euro: 1,2

meer dan 50k: 2

A(aard):

normaal: 1

TO (overhead): 1800/declarabele uren per jaar

TA (toeslag apparatuur): afschrijving per jaar / declarabele uren

 

Dan is het uurtarief: 6 * E * O * U * B * A * FO

(6 = minimum loon in 1997, oude gids :) plus je TA omgeslagen op je uren.

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

ben het in het algemeen eens met jullie reacties, echter om vooraf tov de kosten in te kunnen schatten wat mijn uurtarief zou moeten zijn, krijg ik wel een duidelijker beeld of het geheel inderdaad haalbaar is en hoe dit staat tov mijn huidige salaris (ben momenteel nog in loondienst).

 

Als je op uurtarief werkt is ook het aantal uren dat je ingehuurd bent van invloed op je inkomsten. Dus tenzij je vooraf weet hoeveel vraag er is naar jouw bijdrage kun je met alleen een uurtarief niet vaststellen of je meer of minder gaat verdienen.

 

Een precieze berekening biedt geen enkele zekerheid tegen de kuren van de markt. Op de markt wordt bepaald wat een redelijke uurtarief is en of jou werk gegund wordt. Je kunt dus beter met een natte vinger in de markt een schatting maken dan met een spreadsheet jezelf voor de gek te houden.

 

Ondernemen is risico nemen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.