• 0

Verkoop aan belgisch bedrijf - webwinkel

Ik heb een vraag gekregen van een klant die voor een belgisch bedrijf (b&B) accessoires wil kopen op de website.

 

Hij/zij vraagt om een intracommunautaire factuur.

 

Wat ik hieruit begrijp is dat diegene de producten wil kopen min de 19% BTW.

 

Moet ik de klant, bedrijf uit belgie, beschouwen als particulier en dus gewoon de 19% doorberekenen of niet?

 

Ik dacht dat alleen het 0% tarief in werking gaat als het bv. een groothandel richting detaillist betreft?

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als u goederen verkoopt aan een ondernemer in een andere lidstaat van de EU dan Nederland verricht u een intracommunautaire levering. Deze levering is belast met 0% btw. De afnemer van de goederen verricht een intracommunautaire verwerving in het EU-land waar de goederen naartoe gaan. De btw wordt dus geheven in het land van bestemming van de goederen.

 

Moet ik de klant, bedrijf uit belgie, beschouwen als particulier en dus gewoon de 19% doorberekenen of niet?

 

Nee, want de afnemer is een ondernemer en btw-plichtig in België.

 

Belastingdienst

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling:

 

De levering aan de ondernemer in een andere lidstaat van de EU, mag alleen tegen 0% worden verricht, indien jij kunt aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten. Dat wil zeggen, verzend de goederen aangetekend naar de afnemer en bewaar het verzend- (en ontvangst)bewijs (of in het geval van vrachtverkeer de transportdocumenten).

 

Je kunt heel gemakkelijk nagaan of je afnemer ondernemer is. Je moet namelijk op de factuur die je naar deze afnemer stuurt, melding maken van het BTW-identificatienummer van je afnemer. Dat moet je dus bij hem opvragen. Kan hij je dit niet geven, dan ben jij in principe gewoon verplicht om met 19% btw te factureren.

 

Je kunt het (Belgische) btw-nummer van je ondernemer eenvoudig verifiëren op de VIES site. Je kunt uit het zoekresultaat (enkel) opmaken of het btw-nummer bestaat.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik mis iets, denk ik.

 

Bij een levering van goederen is er toch sprake van een intracommunautaire levering tegen 0% in het land van vertrek (Nederland), en een intracommunautaire verwerving tegen het lokale tarief (i.c. 21%) in het land van aankomst (België)?

 

Btw verleggen doen we alleen in het geval van diensten die de grens over gaan en op basis van de plaats van dienstregels in een ander land dan in dit geval Nederland zijn belast.

 

Volgens mij geeft Jeroen hier daarom terecht aan dat de goederen tegen 0% de grens over kunnen gaan (indien aangetoond kan worden dat..), en dat dus op de factuur ICL 0% moet worden vermeld, en geen "VAT shifted to recipient".

Link naar reactie
  • 0

Ik mis iets, denk ik.

 

Gedeeltelijk heb je gelijk. Maar nu wordt het wel erg ingewikkeld:

 

Het 0%-tarief is alleen van toepassing op export (buiten de EU).

Bij ICP (intracommunautaire prestaties) wordt de BTW naar de afnemer verlegd.

 

Maar bij goederen hoef je inderdaad geen “BTW verlegd” op je factuur te zetten (zoals bij diensten), maar kan je “0%” erop zetten in combinatie met:

“tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68” of

“artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112”

 

Link naar reactie
  • 0

Peter heeft wel een punt dat de levering ansich wel belast is met btw maar alleen voor de belgische ondernemer en de belgische fiscus.

 

Kwestie van interpretatie dus. Maar aangezien Ivan een nederlandse ondernemer is en wij met z'n allen op een nederlandstalig ondernemersforum vertoeven is de stellingname correct.

 

Goed gezegd.

 

En ik heb ook niets tegen jouw stelling.

Het is alleen zo dat als jij stellig schrijft “is met 0% BTW belast”, dan zullen sommige lezers concluderen dat zij dus 0% BTW kunnen berekenen en dat zij daarna klaar zijn. Net als bij export.

 

Maar dat hebben wij nu wel iedereen duidelijk gemaakt dat het niet zó simpel is binnen de EU, dacht ik.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier inderdaad om een Nederlandse leverancier die vraagt naar de Nederlandse kant van het verhaal. Afgezien van de vraag of de Belg ondernemer is, maakt het voor de Nederlander dan ook weinig uit wat de Belg in zijn belastingaangifte doet, daar heeft hij weinig mee te maken.

 

Overigens realiseer ik me net dat op de bladzijde van de Belastingdienst waar ik zojuist naar verwees, als titel "export naar EU-landen" heeft. Dat is natuurlijk wel een beetje een onhandig gekozen titel, als het om ICL en ICV gaat.

 

Nauwkeurig gezien moet de stelling inderdaad zijn "is in Nederland met 0% BTW belast". Maar ik blijf erbij dat dit niets met verleggen te maken heeft.

Link naar reactie
  • 0

Nauwkeurig gezien moet de stelling inderdaad zijn "is in Nederland met 0% BTW belast". Maar ik blijf erbij dat dit niets met verleggen te maken heeft.

 

Ben ik niet mee eens. Want “is in Nederland met 0% BTW belast” is rubriek 1e in de aangifte. En daar hoort dit niet thuis (dat is voor binnenlandse leveringen). Het is namelijk helemaal niet in NL belast.

Het moet bij rubriek 3b en daar praat je niet over BTW (want dat is een zaak voor een andere lidstaat). Je noemt dit (meestal) toch echt dat de BTW verlegd wordt.

 

Volgens mij haal je twee dingen een beetje door elkaar, vandaar dat je ook in de knel komt met het woord ‘verlegd’.

- In de ene situatie betekent dit (mijns inziens) gewoon dat de verplichtingen (tot aangifte en afhandeling) overgaat naar een andere partij (de afnemer).

- In de andere situatie is het een formele vermelding (“BTW verlegd”) die je moet gebruiken (op je facturen, in sommige situaties).

 

Verder komt het natuurlijk op neer dat de NL ondernemer geen geld in rekening brengt voor BTW bij een bedrijf (met een kloppend BTW nummer!) in een andere lidstaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier inderdaad om een Nederlandse leverancier die vraagt naar de Nederlandse kant van het verhaal. Afgezien van de vraag of de Belg ondernemer is, maakt het voor de Nederlander dan ook weinig uit wat de Belg in zijn belastingaangifte doet, daar heeft hij weinig mee te maken.

 

Mee eens.

 

Om het over een andere boeg te gooien:

 

Wat als de belgische afnemer een vals btw-identificatie nummer opgeeft of een btw-identificatie nummer wat al geruime tijd is verlopen uit een oneigenlijk belastingvoordeel motief of uit onkunde. Ben je dan als nederlandse ondernemer aansprakelijk? Zou een argument als ter goede trouw handelen enig gewicht in de weegschaal leggen?

 

Bij levering aan nederlandse bedrijven heb ik nooit problemen gehad. Ik ben ik er altijd van uitgegaan dat de aangeleverde gegevens gewoon kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Wat als de belgische afnemer een vals btw-identificatie nummer opgeeft of een btw-identificatie nummer wat al geruime tijd is verlopen uit een oneigenlijk belastingvoordeel motief of uit onkunde. Ben je dan als nederlandse ondernemer aansprakelijk? Zou een argument als ter goede trouw handelen enig gewicht in de weegschaal leggen?

 

Je moet het BTW nummer (van de afnemer) op je factuur vermelden. En je moet checken dat het nummer klopt, in de VIES database.

Doe je dat niet, dan ben je ‘in overtreding’ (voor wat dat nou waard is).

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je het BTW-nummer van je afnemer niet op je factuur vermeld, of indien je het BTW-nummer niet checkt, en achteraf blijkt je afnemer een vals of verlopen nummer opgegeven te hebben, dan loop je het risico dat de Belastingdienst bij jou alsnog 19% komt naheffen. Je hebt namelijk niet voldaan aan de eisen voor de toepassing van het 0% tarief.

 

Of je daadwerkelijk in overtreding bent, en dus of hier ook een boete aan kleeft, zou ik je niet direct kunnen vertellen. Goede trouw vrijwaart je m.i. in ieder geval van een vergrijpboete. Wellicht dat er wegens betalingsverzuim nog een verzuimboete kan worden opgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Om helemaal zeker te zijn kun je het door de afnemer opgegeven BTW nummer checken bij de (NL) belastingtelefoon en hiervan een schriftelijke bevestiging vragen. Je kunt dan, in geval er toch iets mis gaat, aantonen dat je het BTW nummer hebt geverifieerd.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor de bewijslast heb je aan het VIEZE printje niet zoveel, wél aan de schriftelijke bevestiging waar Marjan het over heeft.

 

Daarnaast gaat er in deze draad iets mis, volgens mij. Ik ben het met Peter eens dat de ICL in dit geval niet tegen 0 % BTW belast is, al staat dat wel zo op de site van de BD. De info die daar staat gaat idd over intracommunautaire prestaties en niet over uitvoer. Nou wil ik de discussie niet opnieuw beginnen, maar op de factuur hoort m.i. dus te staan: 'BTW verlegd'.

 

De stelling van Ivan is m.i. ook niet correct, omdat we op de NL-BTW-aangifte van zo'n prestatie helemaal niets vermelden. De dienst vindt plaats in het buitenland en is dus daar belast.

Verleggen doe je alleen als de prestatie in NL belast zou zijn, maar je o.g.v. de ICP-regeltjes de heffing bij de afnemer legt.

 

Het lijkt niet zoveel uit te maken, 0 % of verlegd, maar het zal de afnemer wel duidelijk moeten zijn dat hij de BTW zelf aan moet geven.

 

Maar ja da's mijn mening en misschien zit ik er wel helemaal naast. Want zelfs de BTW-Almanak heeft het over het nultarief bij ICP zie ik nu.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Excuus, maar ik voel mij geroepen hier toch weer even op te reageren met:

 

Tabel II, onderdeel a, post 6 bij de Wet op de Omzetbelasting 1968,

 

ookwel "onder het nultarief vallende leveringen en invoer van goederen".

 

Zie voor de verleggingsregeling artikel 12, tweede lid (alleen leveringen van gas en diensten). In lid 3 worden leveringen die zijn bedoeld in bovenvermelde tabelpost zelfs uitgezonderd van de verleggingsregeling.

 

Kortom: de levering is belast met 0% Nederlandse btw o.g.v. intracommunautaire levering (indien bewezen). Voor het aangeven van de verwerving in België is de afnemer zelf aansprakelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.