• 0

BTW over verdiensten app

Mijn bedrijf heeft een iPhone app waarvoor per download wordt betaald. Apple betaald ons dit uit, zonder dat wij hier een factuur met BTW voor hoeven op te stellen. Apple, die hierbij handeld vanuit Luxemburg, vermeld dat zij geen BTW inhouden.

 

Moet mijn bedrijf BTW over deze verdiensten afdragen? En zijn dit geleverde diensten of goederen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, deze verdiensten zijn belast voor de omzetbelasting omdat je een vergoeding krijgt voor een prestatie in het economisch verkeer.

 

Aangezien het product (source code) in jouw handen blijft en de eindgebruiker een licentie afneemt zijn de verdiensten 100% royalties waarvan Apple 30% commissie krijgt. Dit staat vermeld in de EULA (end user licence agreement)

 

Fiscaal gezien betaald Apple niet jou maar betaal jij Apple.

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal gezien betaald Apple niet jou maar betaal jij Apple.

Huh? Dit snap ik ff niet.

 

Thijs,

 

Vul de vragen in op http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ en je krijgt het antwoord op je vraag.

Wat ik denk dat er gebeurt is dat Apple aan selfbilling doet, d.w.z. dat zij de factuur voor jou opmaken, die jij normaal gesproken aan Apple zou moeten zenden.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Apple geeft aan dat wij wel eigen facturen mogen maken en naar hun op kunnen sturen, maar het lijkt me niet dat we daar dan BTW bij op kunnen tellen, omdat de betaling dan al is geschiedt en zij niet in Nederland zijn gevestigd.

 

Bij de link van John wordt vermeld:

Is de dienst in het land van uw afnemer vrijgesteld of valt de dienst onder het 0%-tarief? Dan hoeft u deze dienst niet op te nemen in uw aangifte omzetbelasting en opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

Omdat Apple aangeeft geen BTW in te houden, zijn zij dus vrijgesteld?

Het gaat hier dus om een geleverde dienst, niet om geleverde goederen?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen fiscalist maar dit lijkt me nogal eenvoudig. Apple werkt fiscaal vanuit Luxemburg en berekent daar 15% BTW over jouw app aan kopers.

 

De dienst is belast in het land van uw afnemer. U verlegt de btw naar uw afnemer. Uw afnemer geeft de btw aan in eigen land.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

 

U stuurt een factuur aan uw afnemer zonder btw.

Op de factuur noteert u 'btw verlegd'.

Op de factuur noteert u het btw-identificatienummer van uw afnemer.

U geeft deze dienst aan in uw aangifte omzetbelasting.

U geeft deze dienst op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

bron: belastingdienst

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat Apple aangeeft geen BTW in te houden, zijn zij dus vrijgesteld?

Het gaat hier dus om een geleverde dienst, niet om geleverde goederen?

Hoi Thijs,

 

Technisch antwoord: vrijgesteld zijn ze zeker niet, hooguit 0 % BTW verschuldigd. Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet.

Maar in dit geval is iemand verplicht om de BTW af te dragen en afhankelijk van de antwoorden op de vragen bij jij dat of is Lux. dat.

 

Of de prestatie een dienst of een levering is, doet niet terzake voor wat betreft de belastbaarheid. Hooguit waar de prestatie belast is.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ha Thijs,

 

Nee, je bedrijf hoeft over de ontvangen vergoeding géén btw af te dragen. Je hebt een dienst verleend aan een andere btw-ondernemer in een ander EU-land, en omdat er geen uitzondering van toepassing is, is deze dienst belast in Luxemburg. Als je een factuur zou sturen, zou je dat met 0% btw er op doen (en het btw-nummer van Apple Luxemburg erop).

 

In je btw-aangifte moet je de opbrengsten aangeven in rubriek 3, weet niet uit mijn hoofd of het 3a of 3b is, maar daar kom je wel uit. Daarnaast dien je een ICP-opgave te doen. ICP staat voor IntraCommunautaire Prestatie. Daarin moet je per afnemer aangeven hoeveel je in de betreffende periode aan hen verkocht hebt. Het formulier om een ICP-opgave te doen vind je op de website van de belastingdienst, op hetzelfde deel waar je je btw-aangifte invult.

 

Met betrekking tot de vraag of het hier goederen of diensten betreft: de wet geeft een beperkte omschrijving van wat 'levering van goederen' zijn, en zegt 'en al het andere is een dienst'. In jullie geval: een dienst.

 

Heb je hier wat aan?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Klopt. Volgens mij is deze situatie vergelijkbaar met het ontvangen van Google Adsense inkomsten die ook verlegd worden van leverancier naar afnemer.

 

Google (gevestigd in Ierland) maakt voor de leverancier een factuur (inkomstenoverzicht) zonder btw vermelding.

De BTW is verlegd (volgens artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC) naar de afnemer (Google) die de afdracht ervan in Ierland doet.

 

De leverancier vermeldt deze inkomsten in de BTW-aangifte (rubriek "3b. Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU") en sinds 2010 ook in de ICP-aangifte (rubriek "3a Intracommunautaire leveringen en diensten") inclusief het BTW nummer van de afnemer. Vóór 2010 hoefde alleen een ICL-aangifte worden gedaan van leveringen (dus niet van diensten).

 

LET OP: Het gaat hier om verlegging, niet om vrijstelling en ook niet om een 0%-tarief. De BTW is géén nul procent. Als je als leverancier een factuur maakt moet je hier dus niet 0% op zetten, maar vermeld je naast je eigen BTW-nummer dat van de afnemer en neem je in de factuur op dat de BTW is verlegd naar de afnemer.

Link naar reactie
  • 0

mmint en Marcel S, jullie hebben gelijk.

Ik heb nog even met de belastingdienst gebeld, en zij geven ook aan dat het een intracommunautaire, geleverde dienst is.

 

Wij moeten een factuur naar Apple sturen met daarin de vermelding dat de BTW is verlegd naar Apple. Verder moeten wij dit in de BTW-aangifte opnemen, en een ICP-aangifte doen.

 

Bedankt voor jullie input!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even met de belastingdienst gebeld, en zij geven ook aan dat het een intracommunautaire, geleverde dienst is.

 

Wij moeten een factuur naar Apple sturen met daarin de vermelding dat de BTW is verlegd naar Apple. Verder moeten wij dit in de BTW-aangifte opnemen, en een ICP-aangifte doen.

 

Dat klopt allemaal.

Maar ik zou mij zelf de moeite besparen om een factuur te sturen naar Apple (die wordt echt niet door hen geboekt hoor!), maar de creditnota die je van hen krijgt als verkoopfactuur gebruiken (zie de eerdere opmerkingen over ‘selfbilling’ van John Kode).

 

Hier zijn eerder ook topics over geweest bij HL (misschien goed om te lezen).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.