Ga naar inhoud

nog wat vragen over margeregeling

Geplaatst:

FrankT

Hallo,

Er is op het forum al een hoop over de margeregeling te vinden, maar het is me nog niet helemaal helder voor mijn situatie.

- Het gaat om een stylingbureau waarbij vaak decoratiestukken ingekocht worden voor klanten (voornamelijk bedrijven).

- Meestal zijn dit nieuwe producten, maar steeds vaker koop ik gebruikte producten (bijvoorbeeld meubels) in via marktplaats.

- Vaak gaat het om stukken minder dan EUR 500,- maar probeer altijd wel een inkoopverklaring te regelen.

Volgens mij is de marge regeling van toepassing, welke in essentie wel duidelijk is, maar er zijn toch nog wat open einden:

- Wanneer ik de decoratiestukken doorverkoop, moet ik de btw voor de marge-goederen op de factuur zetten?

- Wanneer dit zo is, dan kan iemand aan de hand van deze factuur mijn winst bepalen, dat is niet wenselijk.

- Wanneer dit niet zo is, dan draag je btw af, die nergens of een factuur terug te vinden is, dat lijkt me ook niet wenselijk.

- Maakt het nog verschil dat ik aan een btw plichtige lever lever i.p.v. consument? Ik lees ergens terug dat je dan btw over het volledige bedrag moet rekenen, maar begrijp nog niet waarom.

Gr.

Frank

[titel aangepast - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Frank

Ik twijfel zelfs of je de margeregeling wel toe mag passen. Je handelt niet in gebruikte voorwerpen an sich doordat je ze ook nog bewerkt en daardoor de functie van het voorwerp verandert.

Toch in antwoord op je vragen:

Nee, je marge zet je niet op je factuur, gaat je klant inderdaad ook niets aan.

Nee, je geeft de hoogte van de BTW niet aan op je factuur. Je klant heeft toch geen recht op aftrek van BTW. Het is dus alleen voor jou. Jij moet boekhoudkundig bijhouden wat je marge is (evt. per tijdvak, globalisatieregeling).

Maar nogmaals, of je de margeregeling mag toepassen betwijfel ik al.

Kun je wat uitgebreider omschrijven wat je inkoopt, welke bewerkingen je doet en hoe je het verkoopt?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

FrankT

• Auteur

Voorbeeld 1:

- Ik koop een 2e hands kast voor EUR 400,- verf hem en verkoop hem door voor EUR 500,-

Voorbeeld 2:

- Ik koop 10 2e hands pilaren in voor EUR 100,- per stuk en verkoop deze voor EUR 125,- p.s. door zonder ze te bewerken.

Het maakt altijd wel deel uit van een factuur voor het aanbieden van een totaaldienst (styling), welke bestaat uit goederen (stukprijs) en werkzaamheden (uurprijs). De werkzaamheden bestaat uit advies (dus niet het verven in dit geval, dat is in prijs goederen verwerkt). Een deel van de goederen kan dus 2e hands zijn ingekocht.

Het gaat in dit geval altijd om goederen waarvoor ik de inkoop en verkoopprijs duidelijk kan specificeren. Los daarvan koop ik ook wel een goederen in, die ik daarna verhuur of in pakketvorm verkoop. Dat is natuurlijk een ander verhaal.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

ah okay, ik was even afgeleid door het woord decoratiestukken.

Zie dan mijn vorige reactie.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

FrankT

• Auteur

ok bedankt!

Als ik het goed begrijp (op basis van voorbeeld 1):

- EUR 400 inkoop kan ik geen btw van terugvragen (maar moet ik voor IB wel aannemelijk maken)

- EUR 100 winst zit wel btw in, deze haal je uit de marge: EUR 100/119 * 19 = EUR 15,97

- op de factuur zet ik EUR 500,- en geen btw.

- ik moet administratie bijhouden met inkoop en verkoopprijzen.

Mijn afnemer kan die EUR 15,97 btw dus niet terugvragen. Op zich vreemd, want als ik het verven los zou factureren als werkzaamheden (uurprijs), dan kan de btw wel teruggevraagd worden (dat deel althans). Klopt deze denkwijze?

Laatste vraag:

- Is het verplicht op de factuur te vermelden dat de marge regeling is toegepast?

Bedankt voor de snelle feedback!

Geplaatst:

4711

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

- EUR 100 winst zit wel btw in, deze haal je uit de marge: EUR 100/119 * 19 = EUR 15,97

Nee, niet de BTW uit de marge halen, maar gewoon erover berekenen.

- Is het verplicht op de factuur te vermelden dat de marge regeling is toegepast?

ja

Geplaatst:

Dennis_van_Dijk

Als u voor de levering van deze margegoederen een factuur uitreikt, moet daaruit duidelijk blijken dat de margeregeling van toepassing is.

(http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-20.html)

Weet je wel dat je de margeregeling mag toepassen en niet moet toepassen? Omdat jij aangeeft dat veel van jouw klanten bedrijven zijn is dit voor hen een ongunstige regeling omdat de BTW kostprijsverhogend werkt (BTW over de marge is niet terug te vorderen).

Je zou er voor kunnen kiezen om voor particuliere klanten en ondernemers die niet BTW-plichtig zijn de margeregeling toe te passen en voor BTW-plichtige ondernemers de reguliere BTW toe te passen. Voor meer informatie kun je eens hier klikken.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Geplaatst:

FrankT

• Auteur

Weet je wel dat je de margeregeling mag toepassen en niet moet toepassen? Omdat jij aangeeft dat veel van jouw klanten bedrijven zijn is dit voor hen een ongunstige regeling omdat de BTW kostprijsverhogend werkt (BTW over de marge is niet terug te vorderen).

Goed punt. Dat kwartje was inderdaad nog niet gevallen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.