• 0

Auto verzekering voor éénmanszaak - Zakelijk of Privé?

Geacht Forum,

 

Ik heb een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op krijg van verzekeraars. De vraag is deze:

 

Als een auto gekocht wordt op kosten van een éénmanzaak, maar de tenaamstelling (kenteken) van deze auto particulier is, moet de auto dan zakelijk of particulier verzekerd worden??

 

Overige gegevens:

 

[*]ik ben ZZP'er = IB ondernemer = éénmanszaak

[*]de nieuwe auto wordt op rekening van de zaak gekocht.

[*]alle kosten (onderhoud, benzine, etc) zijn op rekening van de zaak

[*]de nieuwe auto wordt zowel zakelijk als prive gereden - hoofdzakelijk door mijzelf bestuurd

 

 

particulier:

Tenaamstelling van een kenteken kan alleen op rechtspersoon, dus niet op eenmanszaak (lees hieronder bron RDW)

 

Eénmanszaak en Publiekrechtelijk Persoon (PURK)

Bij een rechtspersoon in oprichting (i.o) en een éénmanszaak mag tenaamstelling alleen plaatsvinden op de eigen naam van de tekenbevoegde (particulier) en niet op naam van het bedrijf.

 

Dus uit het oogpunt van het kenteken lijkt een particuliere autoverzekering voor de hand te liggen.

 

zakelijk:

Maar de nieuwe auto staat volledig zakelijk in de boeken.

Dus vanuit dit oogpunt zou een zakelijke autoverzekering voor de hand liggen

 

Bij voorbaad dank voor uw advies/antwoord,

Macsys

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor een hybride werknemer die zijn auto op de zaak heeft en ook een baan heeft:

 

"Voor de inkomstenbelasting is woonwerkverkeer zakelijk"

 

Geldt dan volgens mij niet, woonwerk (betrekking) verkeer is dan prive. Woon-eigenzaak verkeer is dan zakelijk.

Uiteraard gaat het alleen om het woonwerkverkeer dat is gerelateerd aan de onderneming: je moet wel vanuit het juiste perspectief kijken. Vanuit de onderneming bezien is de rit naar een werkgever geen woonwerkverkeer, je gaat immers niet naar de werkplek van de onderneming.

 

Wel mag de werkgever voor die ritten een onbelaste vergoeding van 19ct/km uitbetalen ivm woonwerkverkeer - maar die mag dat weer niet over de ritten naar je eigen onderneming. Immers, vanuit de werkgever bezien is vestigingslocatie van de onderneming van de werknemer geen werkplek.

 

Maar dat staat nog altijd los van de vraag welke van deze ritten in relatie tot de verzekeraar nu als zakelijk danwel privé moeten worden aangemerkt. En dat is waar Norbert het over heeft.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

na zorgvuldig de vorige berichten doorgelezen te hebben zit ik toch nog met een vraagje.

 

ik ga zeer binnenkort een eenmanszaak (zzp) opstarten en zal hiervoor een bestelwagen (2de hands) aanschaffen. Nu is er mij op gewezen dan bij de aanschaf van een 2de hands auto je beter de auto privé kan rijden en de km vergoeding van 19 cent kan nemen.

 

na het lezen is het mij wel duidelijk dat ik de autoverzekering privé moet afsluiten, maar gezien het een bestelwagen is moet ik een bestelauto verzekering afsluiten. hierbij kom ik overal op een zakelijke verzekering terecht. heeft dit nog gevolgen als ik deze privé afsluit?

 

dan toch nog 1 vraagje: als de auto privé is dekt mijn zakelijke eigen vervoerverzekering dan wel eventuele diefstal uit mijn bestelwagen?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
  • 0

Even snel tip omdat het om bestelwagen gaat: ik weet niet of je het per se ook privé wil gebruiken? Het kan soms veel voordeliger zijn het als zakelijk te kopen omdat er bij bestelwagens / auto met grijze kenteken veel lagere wegenbelasting geldt terwijl je wel op diesel rijdt. Dezelfde bestelwagen als particulier bezitten is duurder. Als je echter ook privé wil rijden kan het duurder uitpakken door de bijtelling over nieuwwaarde terwijl je 'n 2dehands auto rijdt. Maak dus iig zeker of je het inderdaad beter als privé moet kopen.

Link naar reactie
  • 0
ik ga zeer binnenkort een eenmanszaak (zzp) opstarten en zal hiervoor een bestelwagen (2de hands) aanschaffen. Nu is er mij op gewezen dan bij de aanschaf van een 2de hands auto je beter de auto privé kan rijden en de km vergoeding van 19 cent kan nemen.

na het lezen is het mij wel duidelijk dat ik de autoverzekering privé moet afsluiten, maar gezien het een bestelwagen is moet ik een bestelauto verzekering afsluiten. hierbij kom ik overal op een zakelijke verzekering terecht. heeft dit nog gevolgen als ik deze privé afsluit?

 

Op zich niet. Het criterium "zakelijke verzekering" heeft vooral te maken met het gebruik, en dat is zakelijk. Je kunt de bestelwagenverzekering dus privé afsluiten, alleen kun je in dat geval geen BTW verrekenen: je zult dus inclusief BTW moeten verzekeren, zodat je bij schade het schadebedrag inclusief de niet-verrekenbare BTW vergoed krijgt.

 

dan toch nog 1 vraagje: als de auto privé is dekt mijn zakelijke eigen vervoerverzekering dan wel eventuele diefstal uit mijn bestelwagen?

Leuke vraag! Hier blunderen verzekeraars en adviseurs soms: dan moet de eigen vervoerverzekering per sé gekoppeld zijn aan een auto die op de zelfde naam is verzekerd, dus zakelijk. 2 mogelijk oplossingen:

 

[*]bespreek het vooraf duidelijk met adviseur of verzekeraar en laat het schriftelijk vastleggen dat er dekking bestaat in de "privé" verzekerde zakelijke auto. Zeker als de autoverzekering bij dezelfde maatschappij is ondergebracht mag dat geen probleem uitmaken

[*]kies een eigen vervoerdekking die niet gekoppeld is aan een bepaald kenteken: jouw zakelijke goederen zijn dan gedekt in auto's, ongeacht welke dat is, eigenlijk een normale doorlopende transportdekking.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn dank voor de snelle reacties.

 

Ik ben even gaan zitten rekenen betreft de wegenbelasting en moet heel eerlijk zijn dat het verscheel veel groter was dan verwacht. en na wat rekenwerk is het goedkoper gebleken om dan mijn huidige auto ernaast te houden voor de privé km's.

dus dit wordt nog even een overwegen betreft inruilwaarde en gebruik van fiets.

 

De eigen vervoerverzekering is (volgens de klantenservice) niet kenteken gebonden maar dit ga ik bij het definitief afsluiten nog wel zwart op wit vragen.

 

bedankt voor het delen van de kennis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.