• 0

Kosten invoeren buiten EU

Beste mensen van het Higherlevel forum,

 

Ik heb een aantal vragen over het importeren van producten van buiten de EU (excuseer als ik in het verkeerde subforum zit).

Momenteel verkoop ik mijn producten via Marktplaats, maar zou graag een webshop gaan draaien met een aantal producten. Nu is het mij onduidelijk wat er voor extra kosten bijkomen als ik producten van buiten de EU importeer (het gaat niet om duizenden stuks, maar 1 a 2 producten per zending). Momenteel hoef ik geen belasting/invoerrechten te betalen op de producten (spullen worden blijkbaar niet gecontroleerd door de douane?). Maar hoe gaat dit in zijn werk als ik producten zakelijk ga importeren?

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je betaald 19% btw, invoerrechten en inklaringskosten.

 

De invoerrechten verschillen per product en land. Om erachter te komen hoeveel invoerrechten je moet betalen moet je de Taric-codes achterhalen. Deze kun je hier vinden.

 

Inklaringskosten zijn de kosten die de de koerier in rekening brengt (TNT, DHL, UPS etc.) TNT rekent bijv. 10 euro per inklaring.

 

Vervolgens kun je de betaalde btw bij invoer aftrekken als voorbelasting en breng je zelf 19% btw in rekening bij de klant. (in sommige gevallen gebruik je het lage 6% tarief)

 

In feite ben je dus een BTW-doorgeefluik voor de belastingdienst.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, bedankt voor je uitleg!

 

@ Jonh: Momenteel koop ik gewoon particulier buiten de EU. Meestal komen deze spullen door de douane heen. Dus dan hoef ik ook geen invoerrechten etc te betalen.

 

Stel dat ik dit dadelijk zakelijk ga doen (als ik mijn webshop ben gestart) en het pakket wordt niet gecontroleerd door de douane (wat steeds het geval is geweest). Krijg ik ook geen rekening over invoerrechten etc. Dus ik betaal ook geen BTW/invoerrechten/etc over het product. Maar dit product wil ik wel verkopen in mijn webshop. Lijkt me dat ik me dan niet aan de regels hou?

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, bedankt voor je uitleg!

 

@ Jonh: Momenteel koop ik gewoon particulier buiten de EU. Meestal komen deze spullen door de douane heen. Dus dan hoef ik ook geen invoerrechten etc te betalen.

 

Stel dat ik dit dadelijk zakelijk ga doen (als ik mijn webshop ben gestart) en het pakket wordt niet gecontroleerd door de douane (wat steeds het geval is geweest). Krijg ik ook geen rekening over invoerrechten etc. Dus ik betaal ook geen BTW/invoerrechten/etc over het product. Maar dit product wil ik wel verkopen in mijn webshop. Lijkt me dat ik me dan niet aan de regels hou?

 

Dat is nogal een grijs gebied. John Kode heeft het uitgezocht. link

 

Waarschijnlijk worden jouw pakjes er niet uitgehaald, omdat ze klein in omvang zijn of de chinees heeft er een lagere waarde opgezet met de vermelding gift of sample. (99% van de chinezen doen dit)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat ik me dan niet aan de regels hou?

 

Met alle respect; nogmaals. Niet jij bepaalt of je zakelijk bezig bent, dat bepaalt de Belastingdienst. Of jij nu wel of geen webshop hebt; zodra je je (in het algemeen gesteld) in het economische verkeer begeeft en concurrerend bezig bent met het verkopen van spullen of diensten, ben je al vrij snel ondernemer voor de BTW.

Melden bij de KvK dus.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beiden nogmaals bedankt voor de informatie (ik het topic van de link eens doorlezen).

 

@ Jonh, wat ik heb begrepen volgens een aantal sites is het geen probleem om een handeltje te hebben op bv Marktplaats, Ebay etc zonder dat ik bij het KvK ben ingeschreven. Maar als het overkomt als een bedrijf moet dit wel gebeuren (dus als ik bv een webshop draai).

Link naar reactie
  • 0

Invoerrechten variëren overigens van 0% tot (omgerekend) 22% (bijv. in het geval van zware alcoholen), een groot verschil dus. Als je wat meer informatie over de producten hebt die wilt invoeren (waar komen ze vandaan, waar zijn ze gemaakt, waarvan zijn ze gemaakt, is het een set, een halffabrikaat, etc.), en je wilt de (in mijn ogen juiste) zakelijke weg inslaan, post de informatie hier dan even (mits niet vertrouwelijk).

 

De indeling in de TARIC (zoals Jeroen al aanhaalde), of eigenlijk de Europees geregelde "Gecombineerde Nomenclatuur" (GN), is voor iemand die er (volgens mij) weinig verstand van heeft, ondoenlijk. Er zijn een aantal voorrangsregels en soms ook argumenten vanuit jurisprudentie en literatuur om een ander invoerrecht toe te passen. Navragen bij douane kan natuurlijk ook, maar je loopt altijd het risico dat zij je automatisch op het hoogste tarief gaan wijzen.

 

Daarnaast vinden wij als Europa een aantal landen "zielig". Sommige producten afkomstig uit deze landen mogen worden ingevoerd tegen een preferentieel (lager) invoerrecht. Als je weet waar je producten daadwerkelijk vandaan komen (dit hoeft niet altijd het land te zijn waarvanuit ze worden verzonden), dan kan dat je zomaar een paar % invoerrechten opleveren.

 

Let wel, deze voordelen worden pas échte voordelen als je op grotere schaal gaat importeren. 3% van weinig blijft weinig. Aan de andere kant, btw kun je aftrekken, invoerrechten vormen een definitieve kostenpost.

 

Zolang je als particulier invoert, kunnen jouw pakketjes wel eens door de handen van douane glippen (zoals je hierboven al hebt kunnen lezen). Worden ze er wél uitgepikt, dan loop je een groot risico dat ze in beslag worden genomen. Als je de producten dan opnieuw moet bestellen, ben je natuurlijk duurder uit dan gewoon netjes invoerrechten betalen.

Link naar reactie
  • 0

@ Jonh, wat ik heb begrepen volgens een aantal sites is het geen probleem om een handeltje te hebben op bv Marktplaats, Ebay etc zonder dat ik bij het KvK ben ingeschreven. Maar als het overkomt als een bedrijf moet dit wel gebeuren (dus als ik bv een webshop draai).

 

Hoi Appelsap,

 

Wie gaat bepalen of het overkomt als een bedrijf? Als ik, zonder webshop, elke maand 10 auto's was voor pak 'm beet 25 euries per stuk, dan ben ik ondernemer voor de BTW. Zijn het er 5, dan wordt het een grijs gebied, maar zelfs dan denk ik dat ik ondernemer ben. M.a.w. die beslissing ligt niet bij jou, maar bij de KvK of bij de Belastingdienst. Melden dus en dan zullen die instanties de beslissing voor je nemen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.