• 0

Auto zakelijk in Nederland, maar woonachtig in Belgie

Beste High Levelers,

 

Ik ben nieuw op dit forum, dus bear with me.

 

Ik wil even de situatie schetsen waar ik niet uitkom:

 

Ik ben een bedrijf gestart in Nederland. Dit is een eenmanszaak. Nu wilde ik de auto op het bedrijf zetten, maar hoorde dat dat niet kan. Je kunt hem op je privenaam zetten en dan 0.19/km opvoeren (of als iemand beter weet hoe het zit, laat maar weten).

 

Echter, ik woon als Nederlander net over de grens in Belgie. En als je in Belgie woont, mag je een Nederlandse auto niet op je naam zetten.

 

Ik wil de auto dus op mijn privenaam zetten om te gebruiken voor het bedrijf,maar dat mag dus niet. En volgens mij mag ik mijn Belgische auto ook niet gebruiken voor een Nederlands bedrijf. Nu heb ik uit armoe maar even de auto op mijn vader's naam gezet,

 

Weet iemand hoe ik toch die 19 cent per km kan opvoeren? Of maakt het niet uit dat de auto m'n vader's naam staat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Stepcom,

 

Als je een eenmanszaak hebt, zet je je auto altijd op je privénaam. Omdat je in België woont, moet er een Belgische kentekenplaat op.

 

Maar dat wil m.i. niet zeggen dat je de auto niet kunt inbrengen in je Nederlandse eenmanszaak.

 

Echter, de vraag is of dat verstandig is. Als je meer dan 500 km privé rijdt, krijg je een fiscale bijtelling over de Nederlandse cataloguswaarde, terwijl de Belgische cataloguswaarde meestal veel lager is. Je kunt dan beter gewoon beter € 0,19 per zakelijke kilometer bij je eenmanszaak declaren.

 

Waarom heb je de auto op je vader's naam gezet? Wat is het voordeel daarvan? Ik denk dat je daarmee alleen maar problemen kunt krijgen, want de fiscus zal m.i. niet accepteren dat je een auto op de zaak zet, die niet op jouw naam staat.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Odeon, uiteraard heb ik ook nog een (andere) auto met Belgische nummerplaten, maar volgens de medewerker van de belasting mag ik geen Belgische auto gebruiken voor een Nederlands bedrijf. Of is dit niet waar?

 

De reden dat ik de auto (tijdelijk) op mijn vader's naam gezet heb, is dat ik hem niet op mijn naam kan registreren. Het is een Nederlandse auto en als inwoner van Belgie mag je geen Nederlandse auto rijden (ook al ben ik NL-er).

 

Maar weet jij zeker dat ik een Belgische auto mag rijden en dan toch 0.19 mag declareren aan het Nederlandse systeem? Want dan zou het natuurlijk interssant kunnen zijn om de auto te importeren.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stepcorn,

 

Dat weet ik zeker. Ik doe het als Nederbelg nl ook ;).

 

Er is geen enkele regel die verbiedt dat je een Belgische auto niet mag gebruiken voor een Nederlands bedrijf.

 

Als je de auto importeert naar Belgie en de auto is van na een bepaalde datum, kun je ook nog de BPM gedeeltelijk terugvorderen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

G*dv*er!! Foute informatie van de belastingdienst dus. Ik had het kunnen weten, zo sjaak die aan de telefoon zit, heeft natuurlijk geen verstand van zaken anders zat hij niet aan de telefoon.

 

Nou ja. Maandag naar de boekhouder. Die zal wel meer vertellen. Maar bedankt en wellicht dat ik nog gebruik kan maken van jou als Mede Nederbelg. Waar woon je? Ik in Lommel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik de auto (tijdelijk) op mijn vader's naam gezet heb, is dat ik hem niet op mijn naam kan registreren. Het is een Nederlandse auto en als inwoner van Belgie mag je geen Nederlandse auto rijden (ook al ben ik NL-er).

 

Als inwoner van belgie mag je naar mijn weten gewoon in een auto met NL kenteken rijden, alleen je kan de NL auto niet op jou naam hebben. Waar je mee moet oppassen is als jou vader in jou belgische auto op nederlands grondgebied rijd, dan kan die bpm en boete betalen.

 

Maar weet jij zeker dat ik een Belgische auto mag rijden en dan toch 0.19 mag declareren aan het Nederlandse systeem? Want dan zou het natuurlijk interssant kunnen zijn om de auto te importeren.

 

Ik heb dit ook gedaan en nooit klachten gehoord van de fiscus. Je mag toch ook je hypotheek rente aftrekken van je belgische huis als je kiest voor binnenlands belasting plichtig.

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik de auto (tijdelijk) op mijn vader's naam gezet heb, is dat ik hem niet op mijn naam kan registreren. Het is een Nederlandse auto en als inwoner van Belgie mag je geen Nederlandse auto rijden (ook al ben ik NL-er).

 

Als inwoner van belgie mag je naar mijn weten gewoon in een auto met NL kenteken rijden, alleen je kan de NL auto niet op jou naam hebben. Waar je mee moet oppassen is als jou vader in jou belgische auto op nederlands grondgebied rijd, dan kan die bpm en boete betalen.

 

Maar weet jij zeker dat ik een Belgische auto mag rijden en dan toch 0.19 mag declareren aan het Nederlandse systeem? Want dan zou het natuurlijk interssant kunnen zijn om de auto te importeren.

 

Ik heb dit ook gedaan en nooit klachten gehoord van de fiscus. Je mag toch ook je hypotheek rente aftrekken van je belgische huis als je kiest voor binnenlands belasting plichtig.

 

ter aanvulling. Enerzijds speelt voor met welke auto je mag rijden en aan de andere kant wat je dan als ondernemer wel en niet kan/mag doen. Als Belgisch ingezetene rijdt je in een auto met Belgisch kenteken en kan je in elke ander land rijden. Daarnaast mag je in Nederland in elke auto gebruiken die een Nederlands kenteken heeft. Je zal bij aanhouding in Nederland wel moetern kunnen aantonen dat je in Belgie woont, maar dat kan uiteraard in eerste instantie door je Belgische rijbewijs en daarnaast b.v. door je in belgie afgegeven paspoort (ik weet dat uit ervaring toen in met een Engelse auto reed).

 

Dan heb je aan de andere kant een Nederlandse onderneming. Je hebt daarbij, net als elke andere ondernemer in Nederland, de keuze om de auto op de Balans te zetten (auto van de zaak en in principe bijtelling) of de auto als privé vermogen aan te merken en vervolgens 0,19 aan je zaak te declareren. Uiteraard zal je de gereden zakelijke kilometers op de gebruikelijke wijze moeten aantonen. Verder is er de keuze om de auto voor de IB als privé en voor de omzetbelasting zakelijk te houden.

Wel is het natuurlijk verstandig om na te gaan hoe e.e.a. in de Belgisch belastingen moet worden meegenomen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 1

Wel is het natuurlijk verstandig om na te gaan hoe e.e.a. in de Belgisch belastingen moet worden meegenomen.

 

De inkomsten uit de Nederlandse eenmanszaak zijn toegewezen aan Nederland. In België krijg je voor deze inkomsten een voorkoming dubbele belasting. De inkomsten uit Nederland worden wel meegeteld voor de aanslag gemeentebelasting. Dus een hogere winst in Nederland kan in België leiden tot een hogere aanslag gemeentebelasting.

Link naar reactie
  • 0

Wel is het natuurlijk verstandig om na te gaan hoe e.e.a. in de Belgisch belastingen moet worden meegenomen.

 

De inkomsten uit de Nederlandse eenmanszaak zijn toegewezen aan Nederland. In België krijg je voor deze inkomsten een voorkoming dubbele belasting. De inkomsten uit Nederland worden wel meegeteld voor de aanslag gemeentebelasting. Dus een hogere winst in Nederland kan in België leiden tot een hogere aanslag gemeentebelasting.

 

Waar ik specifiek op doelde, maar inderdaad niet duidelijk aangaf, was niet zozeer de "winst uit de Nederlandse onderneming, maar specifiek hoe de Belgische fiscus in deze de "auto van de zaak" eventueel zal behandelen. Maar Odeon in ieder geval bedankt voor de aanvulling, want bedoeling is uiteraard zo goed mogelijk alle kanten mee te nemen.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Beste mede-NederBelgen,

 

Om geen nieuw topic te hoeven starten als eerste post op HL, bij dezen even een reactie op een ietwat gedateerd (maar relevant) topic:

 

Mijn situatie is als volgt:

 

Ik woon in België, ben Nederlander, en mijn bedrijf is een Nederlandse VOF. Mijn aandeel in de VOF is echter nog beperkt en ik werk daarnaast in loondienst in Nederland (bruto 3500/mnd) . Anders dan de andere heren (of dames?) Nederbelg woon ik wel wat dieper in België dan Lommel, en is het ca. 160 km enkele reis naar mijn loondienst werk en ca. 140 km naar het VOF kantoor.

 

Mijn werkgever biedt de mogelijkheid van een leaseauto + tankkaart of cash-optie (+/- 450 mnd cash, bijtelling zou 14% zijn, Cat. Prijs 18k). Echter de leaseauto zou op NL kenteken zijn, en ik woon in een grote stad en aldus is er geen mogelijkheid een bewonersvergunning te krijgen op een NL kenteken, en zou ik á 100 euro / mnd een parkeerplaats moeten huren.

 

Hamvraag: hoe ben ik nu het voordeligst uit?

 

Mijn intuitie zegt me een BE auto in privé te nemen en 0,19 ct/km op te voeren als aftrekpost, maar kan ik het verantwoorden gewoon voor elke werkbare dag 0,19 * 320 te rekenen? Of 280 * 0,19?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Woon-werkverkeer per auto is niet fiscaal aftrekbaar. Wel zou je met je werkgever een vergoeding overeen kunnen komen waarbij (zover ik weet) maximaal 19 ct onbelast is.

 

De kilometers die je maakt voor de vof kun je als zakelijke kilometers aftrekken tegen 19 ct (wel een rittenregistratie bijhouden!).

 

Of het in jouw situatie voordeliger is een lease auto van je werkgever te accepteren of een kilometervergoeding voor gebruik van je privé auto af te spreken hangt mede af van het aantal zakelijke kilometers dat je maakt voor de vof, hoeveel je privé rijdt en hoeveel vergoeding je werkgever per kilometer wil betalen.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het woon-werk verkeer is niet aftrekbaar; maar indien ik iedere dag ook even langs kantoor ga... moet die 0,19 ct * 280 per dag best te doen zijn, nee? Dan valt het namelijk al snel in het voordeel van de privé auto zakelijk gebruiken uit, anders is de rekensom inderdaad wat uitgebreider.

 

EDIT:

 

Nu we toch bezig zijn: indien voornoemde auto op naam van een in BE gevestigde BVBA of beter eenmanszaak zou staan, kan ik zeker niet meer met droge ogen beweren dat deze privé is wanneer ik mijn Nederlandse IB aangifte invul?

Link naar reactie
  • 1

Het woon-werk verkeer is niet aftrekbaar; maar indien ik iedere dag ook even langs kantoor ga... moet die 0,19 ct * 280 per dag best te doen zijn, nee? Dan valt het namelijk al snel in het voordeel van de privé auto zakelijk gebruiken uit, anders is de rekensom inderdaad wat uitgebreider.

 

 

Wat zou het zakelijk belang zijn van deze bezoekjes?

 

 

Nu we toch bezig zijn: indien voornoemde auto op naam van een in BE gevestigde BVBA of beter eenmanszaak zou staan, kan ik zeker niet meer met droge ogen beweren dat deze privé is wanneer ik mijn Nederlandse IB aangifte invul?

 

 

De bijtelling in loondienst is in principe een zaak voor de loonbelasting, dus dat komt net terug in jouw aangifte IB.

Als het gaat om een auto in het kader van de Nederlandse VOF dan geldt dat je € 0,19 per kilometer mag aftrekken voor zakelijk gebruik van een:

 

tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel.

 

Dus tenzij je deze auto huurt van de Blgische BVBA of eenmanszaak...

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Gewoon het te verrichten werk doen op kantoor, up to speed gebracht worden door collega's, etc.. Lijkt mij voldoende zakelijk nut. Er is ook daadwerkelijk voldoende werk om te doen, dus dit moet wel te bewijzen zijn. (sowieso omdat ik mijn registratie voor de urennorm toch al moet bijhouden).

 

Piste 1 is dus het huren van de belgische auto van een belgische BVBA, (of gewoon als 'loon' ter beschikking stellen; in België is geen bijtelling tenslotte..) zodoende deze privé hebben, en dan voor de kilometeraftrek gaan in de NL IB. Wellicht makkelijker om hem simpelweg écht privé aan te schaffen in België, maar het is leuk om de mogelijkheden te kennen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, dan is er niets aan de hand en heeft de rit een zakelijk nut. Ik vroeg het mij af omdat je blijkbaar ook nog een werkgever hebt die je voor het werken op diezelfde dag € 3.500,00 bruto per maand betaalt en bereid is om je een reisvergoedng van € 450,00 per maand te geven. Ik weet niet of ik als werkgver blij zou zijn als je dan ook nog eens op die werkdgen een werkdag voor jezelf gaat wwerken en, belangrijker, hoe plausibel dit in de ogen van de fiscus is.

 

In dat geval lijkt mij het aanschaffen van een in België aangeschafte privé-auto het voordelgst, zeker als je het parkeervoordeel meerekent. Overigens weet ik niet of het hebben van een parkeerontheffing ook een parkeerplaats garandeert, hier in NL in ieder geval niet. Een gehuurde parkeerplek is natuurlijk wel altijd van jou.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Piste 1 is dus het huren van de belgische auto van een belgische BVBA, (of gewoon als 'loon' ter beschikking stellen; in België is geen bijtelling tenslotte..) zodoende deze privé hebben, en dan voor de kilometeraftrek gaan in de NL IB. Wellicht makkelijker om hem simpelweg écht privé aan te schaffen in België, maar het is leuk om de mogelijkheden te kennen.

Hoe had je dit exact in gedachten? Van wie is die BVBA? Wat hoop je ermee te bereiken ten opzichte van een privé-auto?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De BVBA zou van mij of mijn partner of een andere familielid kunnen zijn, of een van de andere partners binnen de VOF. Het voordeel tov. de privé auto is de aftrekbaarheid van BTW in België op de aanschaf, alsmede andere autogerelateerde kosten (kan gewoon afschrijven binnen de BVBA bijvoorbeeld). (hoewel je de BTW ook gedeeltelijk zou kunnen verrekenen in Nederland). Komt bij dat als het in België een zgn. 'lichte vrachtwagen' is, ook geen eenmalige en jaarlijkse Belgische autobelastingen (BIV en Verkeersbelasting) van toepassing zijn.

 

Nu, de minimale sociale bijdrage in België is al ca. 230 euro/mnd, even los van andere vaste lasten die een BVBA met zich meebrengt, dus moeten er ook wel inkomsten in die BVBA zitten of moet deze toch al anderszins bestaansrecht hebben alvorens het loont. Kortom: het wordt dus een BE auto in privé.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een in NL gevestigd bedrijf heeft een werknemer in Belgie wonen. Staat op loonlijst NL en heeft een auto van de zaak.

 

Deze auto heeft een Nederlands kenteken, maar werknemer wil nu een andere auto met een Belgisch kenteken.

Wij als bedrijf gevestigd in NL kunnen geen Belgische auto kopen.

 

Wat zijn nu de mogelijkheden. (werknemer wil de auto niet op zijn naam hebben!!!)

 

Iemand een idee....graag !

Link naar reactie
  • 0

Een in NL gevestigd bedrijf heeft een werknemer in Belgie wonen. Staat op loonlijst NL en heeft een auto van de zaak.

 

Deze auto heeft een Nederlands kenteken, maar werknemer wil nu een andere auto met een Belgisch kenteken.

Wij als bedrijf gevestigd in NL kunnen geen Belgische auto kopen.

 

Wat zijn nu de mogelijkheden. (werknemer wil de auto niet op zijn naam hebben!!!)

 

Iemand een idee....graag !

 

 

Nope, dat gaat hem niet worden met deze vaste gegevens en zonder variabelen. Ik vraag mij twee dingen af:

 

1. Waarom wil de werknemer de auto niet op zijn naam hebben? Ik kan allerlei creatieve opties bedenken met leningen en kilometervergoedingen, maar er moet natuurlijk wel meegewerkt worden.

2. Waarom moet de wagen per se een Belgisch kenteken hebben?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.