• 0

Angel binnenhalen voor eCommerce startup

Hoi allen,

 

Eind vorig jaar heb ik samen met een familielid een webwinkel gelanceerd. Ik ontwikkel op freelance basis webapplicaties, zij is freelance copywriter en we wilden kijken of we samen een small business uit de grond kon stampen. De eerste maanden liep het totaal niet, maar de laatste maanden gaat het heel aardig omdat we steeds beter doorhebben hoe eCommerce werkt. Dit businessconcept heeft zich voor ons inmiddels bewezen en we willen onze venture graag opschalen nu we al iets concreets hebben neergezet en leuke resultaten hebben. Wij zijn daarom dan ook op zoek naar investeerders zodat we onze custom made webshop kunnen doorontwikkelen qua techniek, ons assortiment fors kunnen uitbreiden en veel meer doen met marketing. We vragen ons nu alleen af waar we zogenaamde 'angel investors' Amerikaanse stijl in ons land kunnen vinden.

 

Waar vind je angel investeerders Amerikaanse stijl in Nederland?

Omdat we zelf uit de 'internetscene' komen, zijn we op zoek naar zogenaamde angel investeerders zoals ze die in Amerika kennen. Een investeerder met een portfolio die grotendeels uit internetbedrijven bestaat en meer kijkt naar een 'product' dan naar een 'businessplan'. Businessplannen zijn nuttig om alles voor jezelf op een rijtje te zetten, maar toen ik in Amerika werkte voor een startup heb ik al gauw geleerd dat 'visie' en 'traction' belangrijker zijn dan een 'businessplan'. Met traction bedoelen ze dat je een x-aantal echte klanten hebt waarmee je kan aantonen dat je business in zekere mate aanslaat. Iets op papier zetten is makkelijker dan echte betalende klanten binnenhalen is de achterliggende gedachte.

 

Ons probleem is dat we helaas niet in Amerika zitten en bovendien een webshop hebben voor de Nederlandse markt. We zijn uiteraard bekend met de verschillende investeringsclubs in ons land, maar die willen doorgaans EUR 500.000 tot EUR 2 miljoen investeren en zo groot is onze investeringsbehoefte nou ook weer niet. Bovendien zie ik dat soort clubs ons geen aandacht geven omdat deze meestal uitgaat naar hun paradepaardjes. De friends, family & fools route gaat hem ook niet worden, omdat we op zoek zijn naar meer dan alleen wat werkkapitaal. De pointers van de juiste, geslaagde zakenman of -vrouw kunnen namelijk van cruciaal belang zijn. Er zijn ook al gesprekken geweest met de bank, maar die zien geen toekomst in webshops of dailydeals sites in de trant van Fab.com.

 

Onze voorlopige resultaten

We zijn gegroeid van 5 klanten in de eerste 10 maanden naar 138 in de afgelopen 3 maanden. De omzet is gegroeid van EUR 240 naar EUR 7.000+ en we zijn winstgevend zoals dat heet. Wij weten natuurlijk ook wel dat je van een dergelijk omzet niet kan leven, maar we zien er wel veel potentie in (eigenlijk meer dan in onze freelance activiteiten) omdat deze venture echt schaalbaar is. We zijn met ons freelance werk maximaal 8 uur billable per dag en kunnen maar een paar projecten draaien, terwijl we met dezelfde energie 1, 10 of 25 bestellingen per dag met onze webshop zouden kunnen verwerken. Ook zien we deze business meer als een innovatief internetconcept dan als puur retailconcept; we hebben een custom webshop en kunnen heel snel nieuwe features realiseren en inspelen op nieuwe online trends.

 

Ik hoop dat jullie ons verhaal begrijpen en dat er een belletje gaat rinkelen. We horen graag van jullie en bedankt voor het lezen.

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ons probleem is dat we helaas niet in Amerika zitten en bovendien een webshop hebben voor de Nederlandse markt.

 

13 maanden € 7240,-- omzet en winstgevend?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Ja, we zien meer potentie in deze eCommerce venture dan in freelance blijven werken of de webshop aanbieden als software. Er komt heel wat meer kijken bij een goedlopende webshop en daar willen we helemaal induiken.

 

@Highio: Had dit soort reacties wel een beetje verwacht eigenlijk. Ter verduidelijking, die EUR 7.000 zien we ook meer als proof of concept. Wij weten zelf ook wel dat deze omzet niet noemenswaardig is, maar we hebben onze investering in producten en marketing er inmiddels wel uit. Moet er tevens bij opmerken dat we onze uren er niet bij inbegrepen hebben omdat we dat gewoon zien als 'sweat equity'.

 

@Wouter Hol: Begrijpelijke visie, maar wij willen een innovatieve draai geven aan onze webshop en willen serieuze stappen kunnen maken. Dan help wat extra werkkapitaal.

Link naar reactie
  • 0

Niet cynisch bedoeld, maar als je deze groei een paar kwartalen volhoudt ben je ineens een veel interessanter gesprekpartner. Nu heb je één kwartaal groeiversnelling, als ik het goed begrijp. Bovendien kun je in je natuurlijke (organische) groeiproces ook tegen investeerders aanlopen, zowel vanuit productie als distributie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wij zijn daarom dan ook op zoek naar investeerders zodat we onze custom made webshop kunnen doorontwikkelen qua techniek, ons assortiment fors kunnen uitbreiden en veel meer doen met marketing.

 

maar we hebben onze investering in producten en marketing er inmiddels wel uit.

 

Dan kun je toch zelf weer opnieuw investeren en 'sweet equity' blijven inbrengen of een lening afsluiten? Je kunt het ook gewoon een bescheiden (experience/lifestyle) webshop noemen die aardig omzet begint te draaien. Dit lijkt vooralsnog té kleinschalig om met deze woorden te presenteren, maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk. Waar staan jullie op zelfstandige basis over nog eens 13 maanden? En blijft jullie betrokkenheid in deeltijd? Zoek een mediapartner.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Je hebt ook gelijk! Het is ook echt geen must, we zien er alleen veel potentie in en willen graag het momentum vasthouden. Wij hebben daar het kapitaal momenteel niet voor. We werken met een bescheiden budget zoals je vast al uit ons verhaal hebt kunnen opmaken. Ben wel benieuwd wat je precies bedoel met "zowel vanuit productie als distributie". Klinkt interessant.

 

@Highio: We blijven ook investeren, maar we hebben niet super veel werkkapitaal. En een lening is een moeilijk verhaal zoals ik al schreef.

 

Onze grootste vraag blijft voor dit moment ook eigenlijk of dit type angel ook in Nederland te vinden is. Weet je ongeveer waar je moet zoeken, dan duurt het waarschijnlijk toch nog een hele poos voordat er wat uitkomt. Ondertussen kunnen wij gewoon blijven bouwen aan onze startup.

 

Bedankt voor jullie feedback!

Link naar reactie
  • 0

de omzet die je noemt is nog geen proef of concept.

Dat is zo weinig dat het ook gewoon toeval van een paar verdwaalde bezoekers of familie van jullie geweest kan zijn.

Om over een bewezen concept te kunnen praten moet de omzet gedurende veel langere tijd veel hoger moeten zijn of op zijn minst gedurende b.v. 24 maanden elke maand met 25% gegroeid zijn.

Dan kan je daar pas over praten.

Nu kan het dus van alles zijn, van tijdelijk gekochte link tot toeval.

Link naar reactie
  • 1

@TwaBla: <> Ben wel benieuwd wat je precies bedoel met "zowel vanuit productie als distributie". Klinkt interessant.

 

Van de starters die ik de afgelopen jaren gevolgd heb, vonden velen starthulp bij toeleveranciers (grondstoffen, productie) en bij distributiepartners die een belang namen of op andere manier voor financiering zorgden, bv door ruim leverancierskrediet. Je werkt samen met ervaren en vaak kapitaalkrachtige ondernemers die soms interesse hebben in kleine innovatieve startups. Behalve geld kunnen ze ook kennis inbrengen. Je hebt bv een uniek en interessant product in je webshop en je vindt een verwante winkelier die dat ook wil verkopen. Naarmate je netwerk groeit en je afzetvolume toeneemt, neemt ook de kans op dit soort financiering toe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tip 1: lees sowieso de gids startkapitaal.

 

Misschien is dit wel een leuk programma om aan mee te doen: http://rockstart.com/accelerator/program. Daar wordt je zeker in contact gebracht met angel investors. Sowieso omdat alle betrokken ondernemers en coaches zaken hebben gedaan met zeker 50 angels.

(sowieso is het een mooi programma, eigenlijk een apart topic waard: ´is dit wat NL nodig heeft om meer succesvolle startups groot te brengen´).

 

Belangrijkste wat je kan doen (en meest succesvol) is naar start/up bijeenkomsten gaan. Vertel daar wat je doet en dat je op zoek bent, en dan hoor je vanzelf een aantal namen. Bijvoorbeeld iets als http://blog.stikk.nl/post/13158320409/startup-open-house. Of een meeting van www.newventure.nl. Of bij een business incubator in de buurt (waar woon/werk je?).

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

@Frans Sijtsma: Die ken ik al, mooi overzicht, maar heb hier geen Angels Amerikaanse stijl tussen zien staan.

 

@TwaBla: Dat dacht ik al een beetje en dat zou echt heel erg mooi zijn! Hier gaat onze voorkeur nog meer naar uit, omdat je dan geen equitiy hoeft weg te geven. Uiteindelijk is het een webshop en moet het zichzelf na verloop van tijd kunnen bedruipen, want het business model is vrij eenvoudig natuurlijk. Je koopt wat in en verkoopt dat weer met een marge.

 

We zitten echter toch met het kip-en-het-ei-verhaal; we zijn momenteel te klein om echt interessant te zijn voor merken/distributeurs en als we straks veel meer omzet draaien is er waarschijnlijk ook genoeg budget om groter in te kopen. Dan is leverancierskrediet mooi meegenomen, maar niet cruciaal.

 

@Arthur Tolsma: Dit bedoel ik helemaal! Ik ben bekend met alles wat je noemt en de organisatie van rockstart en de jongens van stikk doen mooie dingen. Deze jongens zie je echt overal en ik ben sommigen van hen dan ook al eens tegen het lijf gelopen. Zij proberen inderdaad die Amerikaanse stijl van bedrijven oprichten naar Nederland en met name Amsterdam te halen en dat lukt hartstikke goed.

 

Ons probleem is alleen dat er in Nederland momenteel hoofdzakelijk aandacht is voor startups die iets met mobiele of echte webapplicaties doen. Op dit moment zijn eCommerce startups in Nederland niet zo interessant omdat we een klein beetje achterlopen (denk ik). In Amerika zijn startups als ruelala.com, plumdistrict.com, ideeli.com en helemaal fab.com superhot en wij zijn toevallig al een jaartje bezig met onze webshop. Wij zouden daar heel graag en daily deals site naast zetten die helemaal geïntegreerd is met Facebook, maar daarvoor moet je gelijk wat golven kunnen maken.

 

Ik ga een van die jongens eens bellen en vragen wat zij zeggen over onze site als daily deals spin-off.

 

Bedankt weer allemaal!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.