• 0

BTW bij onlineverkopen wereldwijd

Beste Higherlevelaars,

 

Ik ben van plan een eigen bedrijf te beginnen (eenmanszaak) en daarbij games te verkopen voor Android smart phones. DIt doe ik dan via Google, zij faciliteren alles en vragen daarvoor 30% van de opbrengst per verkocht exemplaar. Bij andere diensten van Google gaat het om een bussines to bussenis model en kan je de BTW verleggen, maar bij het verkopen via Google's Android Market schijnt (nergens duidelijk te vinden) dat niet zo te zijn en komt er dus een hoop aan administratieve ellende bij voor zover ik begrijp.

 

Nou ga ik er vanuit (lastig een sluitend antwoord te vinden hiervoor) dat ik btw per land waarin ik de spellen verkoop moet aangeven. Mijn vraag is bij deze of er ook higherlevelaars zijn die hiermee ervaring hebben en hoe dat precies in zijn werk gaat. De belastingtelefoon is helaas tegenstrijdig en daar kreeg ik dus ook geen bevredigend antwoord. Wat ik iig zover denk te weten:

 

- BTW 19% voor alles wat ik verkoop binnen de EU, afdragen aan NL

- BTW van het land waarin ik iets verkoop moet ik ook afdragen in dat land (als ik geheel amerika zou bedienen zou dat betekenen dat ik per staat moet bijhouden hoeveel er gekocht is en hoeveel BTW (VAT of hoe het daar ook heet) ik daar moet afdragen, dat moet ik dan overmaken per staat.

- Ik moet BTW vragen over het gehele bedrag waarvoor ik het spel te koop zet. Echter google neemt daar 30% van, betekend dat dan ook dat zij 30% van het BTW moeten afdragen in het land waarvan die opbrengsten komen?

 

Ik hoop dat jullie me iets meer duidelijkheid kunnen geven, vooral ervaringsverhalen worden erg gewaardeerd. Als ICT-er hou ik me veel liever bezig met het maken van het spelletje dan dat ik 50% van me tijd kwijt ben met al die btw administratie, misschien dat ik niet correct ben in mijn aannames.

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens de belastingtelefoon (de vraag is hoe leidend is dat) kan dat niet. Deze vraag had ik ook al geprobeerd en zij stellen dat het dan een daadwerkelijk verkoop is in dat land.

 

Ook het gebruik van de market geeft duidelijk de mogelijkheid tot het instellen van een prijs per land in de valuta van dat land en de belastingen per land, hoewel dit alleen maar hulpmiddelen zijn geeft het wel duidelijk aan dat dat de bedoeling is.

 

Ik vraag me alleen wel af, in nederland zijn er veel developers voor mobiele games, ik denk echter dat zij geen btw rekenen voor die landen (gezien vele reacties gevonden op internet over soortgelijke kwesties) maar Google is wel verplicht om alle gegevens te geven aan de belastingdiensten iig binnen europa, dus ze zien zowiezo die gegevens wel en dan lijkt het me dat aardig wat mensen in de problemen komen. Dit wil ik voorkomen of ik wil zeker weten dat het niet nodig is om dit alles voor alle landen apart te doen.

 

Om een voorbeeld te noemen(bron op een forum voor amerikanen), sommige amerikaanse staten hoeft geen btw te rekenen op verkoop in buitenland, alleen maar de verkopen in het land en in amerika. Zo een regel kan ik echter over de EU helaas niet vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het is cruciaal voor je om te bepalen of dit goederen of diensten zijn.

Het lijkt mij dat je dit als volgt moet doen:

Bij fysieke levering – goederen.

Bij downloads – diensten.

 

Je kan hier zien wat in de verschillende situaties van kracht is:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/administratie_zakendoen_buitenland/

 

Of je wel of niet via Google levert, maakt geen verschil. Behalve natuurlijk als Google je klant is (die van je inkoopt en verder doorverkoopt), maar dat zal wel niet.

 

Link naar reactie
  • 0

- BTW 19% voor alles wat ik verkoop binnen de EU, afdragen aan NL

- BTW van het land waarin ik iets verkoop moet ik ook afdragen in dat land (als ik geheel amerika zou bedienen zou dat betekenen dat ik per staat moet bijhouden hoeveel er gekocht is en hoeveel BTW (VAT of hoe het daar ook heet) ik daar moet afdragen, dat moet ik dan overmaken per staat.

 

Het gaat om een elektronische dienst, daar zijn speciale EU-regels voor, en dan is dit inderdaad hoe het werkt, meen ik.

 

Maar werkt die market en zijn betalingsmechanisme zo dat jij met elke afzonderlijke eindklant een individuele transactie aangaat? Krijg je daar ook de gegevens voor, zoals de identiteit, adres, locatie, btw-status etc. van elke eindklant, en het bedrag, de factuurdatum etc. van elke transactie?

 

Bij diensten als Adwords en Adsense van Google doe je alleen zaken met Google en krijg je daarvan één verzamelfactuur (jouw klanten krijgen die op hun beurt ook van Google). Die komt van Google in Ierland, zodat de regels voor elektronische diensten van/aan ondernemingen binnen de EU van toepassing zijn (bij verkopen: btw verlegd, ICP aangeven). Met één zo'n factuur per maand en één ICP-aangifte per kwartaal is dat goed te doen.

 

Als je bij deze market wel degelijk elke individuele transactie met een eindklant fiscaal correct moet verwerken, dan lijkt me dat alleen te doen als de marktplaats of de payment service provider dat voor je afhandelt. Doet die dat niet, dan zou ik snel een andere marktplaats of business zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een elektronische dienst, (...)

 

Nou, dat weten we dus nog niet (althans ik niet).

 

Het gaat over de Android Market , dat is een online applicatiewinkel van Google waar je games koopt en downloadt voor je smartphone. Fysieke levering van dat soort dingen is zoooo jaren 90.

 

Maar als OP via een in-app mechanisme fysieke dingen verkoopt, dan zou het daarvoor inderdaad een ander verhaal kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat over de Android Market , dat is een online applicatiewinkel van Google waar je games koopt en downloadt (...)

 

Dan is het dus heel simpel:

 

Klant in NL – 19% NL BTW

Klant in EU – 19% NL BTW (klanten zijn particulieren)

Klant buiten de EU – BTW niet van toepassing

 

Want het gaat dan om (elektronische) B2C diensten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Klant buiten de EU – BTW niet van toepassing

 

 

Dat is dus niet helemaal correct. Ik wil hier geen lans breken voor de buiten EU gelegen overheden, maar dergelijke diensten zijn belast in het land van de afnemer. RdenH moet zich in elk niet-EU-land waar hij verkoopt, melden bij de lokale fiscus. In de USA zelfs per staat. Pas als hij van die overheden wel of geen vrijstelling BTW (of gelijke regeling) krijgt, weet hij zeker waar hij aan toe is.

 

Lijkt me overbodig om te zeggen dat niemand dit doet. Ik zal hier niet beweren dat je geen risico's loopt met welke buitenlandse fiscale overheidsinstelling dan ook, maar ik kan me niet indenken dat er in landen buiten de EU task forces

zijn die belast zijn met de jacht op BTW ondernemers die in het buitenland gevestigd zijn (de grote jongens daargelaten).

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

RdenH moet zich in elk niet-EU-land waar hij verkoopt, melden bij de lokale fiscus.

 

Formeel helemaal juist, maar zoals iedereen begrijpt: totaal onuitvoerbaar.

 

Ik bedoelde overigens dat BTW (= Nederlandse omzetbelasting) niet van toepassing is.

Inderdaad zou theoretisch (maar in de praktijk hoogst onwaarschijnlijk) ergens in de wereld een soort ‘Salestax’ verschuldigd kunnen zijn in een bepaald land.

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste heel erg bedankt allemaal voor de vele reacties, dat waardeer ik erg. (dan nu mijn reacties in volgorde van reacties)

 

@Peter_CVinfo, ik ga ervan uit dat het om een dienst gaat, al de dingen zoals invoerrechten, douanne, versturen, fysieke producten heb ik allemaal niet. Tevens als ik de bron doorlees maakt het voor mij ook niet zoveel uit, in beide gevallen zou ik belasting moeten rekenen in die landen en ook afdragen.

 

@renep, Bij de andere Google diensten(ervaring mee bij mijn baan) gaat het idd om b2b, echter de market wijkt en lijkt naar alle waarschijnlijkheid een doorgeefluik te zijn. Ik krijg echter wel alleen een factuur van Google voor zover ik weet. Ofi ik per verkoper precies te zien krijg wie en wat hij is dat geloof ik niet. Probleem is dat Google zich op dit vlak erg onduidelijk opstelt als ze al reageert op vragen(probleem komt veel voor op fora op het internet, vanuit alle landen)

 

@Peter_CVinfo, Er zijn geen fysieke spellen die verhandeld worden zoals bijvoorbeeld op dvd of een cartridge. Het gaat puur en alleen om downloadable games. Wie bepaald uiteindelijk eigenlijk wat het precies is? (dus dienst of goederen)

 

@renep, Ik maak sowieso geen gebruik van in-app games, iig voor de komende tijd niet, daar zitten patenten op en de licenties zullen vast nog onbetaalbaar zijn voor mij op dit moment. Op een law-suit zit ik ook niet te wachten. Dus het gaat enkel en alleen om downloadable games. Zodra hij gekocht is wordt er verder niets meer gedaan kwa financiën.

 

@Peter_CVinfo, dan ben ik dus goed voorgelicht. :-)

 

@Joost Rietveld, Nee en dat is dan waarschijnlijk ook waar iedereen op gokt. Ik doe dit echter naast een baan, waarin ik prima in mijn leven kan voorzien en ik wil geen onnodige risico's lopen. Nou snap ik dat een land als Congo (ik noem maar wat) zo een task force niet zal hebben. Echter met Amerika durf ik dat niet zo maar aan te nemen. En dan het volgende lastige punt, ik ga er reeel van uit dat ik geen grote speler zal zijn, echter kan het maar net zo zijn in deze branche dat een simpele kloon die ik van een bestaand spel maak ineens immens populair wordt (ik noem een Angry Birds, uiterst geval maar een perfect voorbeeld) en dan kan het wel eens heel anders lopen.

 

@Peter_CVinfo, onuitvoerbaar wil ik het niet noemen, een hoop werk zeker wel. Misschien moet ik eens informeren bij de amerikaanse overheid om te vragen wat hun kijk op het geheel is.

 

Inmiddels ben ik ondernemer :-) Vrijdag bij de KvK geweest dus binnenkort kan ik gaan beginnen met het verkopen van games :) begin totdat ik dit in het geheel duidelijk heb eerst maar met de verkoop binnen de EU, alleen jammer dat het aandeel kopende gebruikers in verhouding tussen europa en amerika iets van 1:9 is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat het gaat om een elektronische dienstverlening, met die kennis de hulp tool van de belastingdienst gebruikt en daaruit bleek dat ik buiten de EU belasting moet rekenen en afdragen in dat land, dus dat zal dan wel de uiteindelijke conclusie zijn, nu maar bekijken hoe landen zoals USA dat regelen.

 

UPDATE: engels article: dit article stelt dat als Nederland geen belasting verdrag heeft met amerika, dat ik dan 30% van mijn verdiensten moet afdragen aan USA, in het geval van Engeland is dat 0% vanwege een verdrag. Ik ga zoeken of NL dat toevallig ook heeft, gevonden: belastingverdrag met amerika maar het is me dan niet duidelijk, welke geld nou precies in mijn situatie?

 

UPDATE 2: Inmiddels een hoop informatie op internet gezocht, en het blijkt dat wanneer je in amerika (alle staten blijkbaar) iets verkoopt online waarbij je dus niets fysieks (kantoor, winkel, server etc.) hebt in die staat je geen Sales Tax verschuldigd bent, Waarbij Sales Tax ook niet de exacte vervanger van BTW is.link 1 link 2 link 3link 4

Link naar reactie
  • 0

Een praktisch probleem wat ik trouwens bedenk hierbij;

 

Als ik 16 cent moet afdragen voor een paar verkopen, dan betekend dat het me 7 euro onkosten voor overboeking naar buiten EU + 16 cent kost. Dit betekend dat ik meer kwijt ben dat het me oplevert. Zijn er voor buiten EU landen ook drempelbedragen zoals die er voor de EU zijn. Wat trouwens ook weer vreemd is aangezien ik voor binnen de EU sowieso btw moet betalen aan nederland en gewoon nederlandse tarieven moet rekenen, wat hebben die drempelbedragen dan nog voor praktisch nut?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.