• 0

winstberekening volgens kasstelsel

hallo ik heb een vraag over een zaak, een handelaar in 2dehands auto's.

er is sprake van een kasstelsel. Sprake van de marge regeling binnen de ob(daar gaat mijn vraag niet over).

 

 

Waar ik over twijfel is; klopt het dat ik(bij een

kasstelsel) een auto die in 2011 ingekocht is maar nog niet verkocht. Wel

van mijn resultaat 2011 af mag halen. En klopt het dan dus dat ik een auto

die ik in 2011 verkocht heb, maar in 2010 al ingekocht. Dat ik het complete

bedrag van de verkoop in 2011(ex btw uiteraard) aan mijn resultaat 2011

toevoeg. Dit omdat de inkoop van deze auto dus al in 2010 bij de

winstbepaling mee is genomen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

O weer wat geleerd, ik dacht dat kasstelsel alleen van invloed was op boeken btw, ik wist niet dat je dan ook geen voorraad posten hanteert. Dat maakt het dan in een situatie als topicstarter wel heel makkelijk om met winst te schuiven al naar gelang het uitkomt.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je het kasstelsel hanteren en ondertussen een voorraad hebben? ::)

 

 

Heeft bijvoorbeeld een supermarkt geen voorraad ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als we het fiscaal bekijken is het kasstelsel voornamelijk een begrip uit het BTW-stelsel tegenover het factuurstelsel. Dit mag of moet onder voorwaarden worden toegepast (art 26 Wet op OB 1968).

In de winstsfeer (Wet Inkomstenbelasting 2001) is het nauwelijks van toepassing. Alleen als de verschillen met het vorderingenstelsel zo weinig van betekenis zijn dat het gerechtvaardigd is om de extra boekhouding hiervoor achterwege te laten.

Artikel 3.8 Wet IB 2001 zegt: Winst uit een onderneming is het bedrag van de gezamenlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden verkregen uit een onderneming.

Dit houdt dus in dat de toename van voorraad of onderhanden werk of gefactureerde omzet die nog niet is betaald of of al bestelde en geproduceerde producten maar nog niet gefactureerd allemaal moet worden meegeteld bij het berekenen van de winst.

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Samengevat moet TS voor de BTW uitgaan van de datum van betaling.

Voor de winst in de IB gelden gewoon de principes van goedkoopmansgebruik. Dus een gekochte auto die einde jaar nog niet verkocht is, is gewoon voorraad en geen kosten.

 

Excuses aan TS: ik had het in mijn eerste bericht voor hem te onduidelijk en te rooskleurig verwoord. Bij deze hersteld.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.