• 0

Opzegging periodieke drukwerkopdracht

Beste leden,

 

Zojuist kreeg ik van een klant die al sinds een aantal jaar een magazine door ons laat drukken te horen dat ze een andere drukker hebben gevonden hiervoor. Het magazine komt 6 keer per jaar uit.

 

Nu staat er het volgende in de Leveringsvoorwaarden van de Grafische sector:

 

Artikel 14: Duurovereenkomsten; periodieke uitgaven

1. Een overeenkomst tot de vervaardiging van een periodieke

uitgave geldt, indien terzake niet uitdrukkelijk en schriftelijk

anders is overeengekomen, voor onbepaalde tijd en kan

slechts door opzegging worden beëindigd met

inachtneming van een opzegtermijn. Deze opzegtermijn is

een jaar indien het een periodieke uitgave betreft die

viermaal per jaar of vaker verschijnt en 6 maanden indien het

een periodieke uitgave betreft die minder vaak verschijnt.

2. Onder een periodieke uitgave als bedoeld in lid 1 van dit

artikel wordt verstaan een uitgave die regelmatig verschijnt.

3. Onder vervaardiging in de zin van het eerste lid van dit

artikel wordt mede begrepen de vervaardiging van

halffabrikaten of hulpmiddelen zoals losse katernen, lithoen

zetwerk alsmede werkzaamheden tot afwerking en tot

de verspreiding van de uitgave.

4. Een overeenkomst als bedoeld in dit artikel kan slechts door

middel van een aangetekende of met ontvangstbevestiging

verzonden brief worden opgezegd.

5. Van het bepaalde in dit artikel kan slechts bij schriftelijke

overeenkomst worden afgeweken.

 

Hiermee zou ik deze klant kunnen 'dwingen' nog een jaar dit drukwerk bij ons af te nemen. Echter claimt de klant dat er geen overeenkomst getekend is. Wel komen ze hiermee al jaren elke 2 maanden bij ons en kunnen wij er altijd vanuit gaan dat de opdracht komt.

 

Nadat de klant hierop gewezen was heeft deze een advocaat gesproken die zei dat deze bepaling door europese mededingingsregels niet meer geldig zou zijn. Is er iemand die daar meer over weet, want ik kan hier niks over vinden.

 

Alvast dank!

 

Met vriendelijke groet,

 

Matthijs Huisman

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leveringsvoorwaarden in een sector zijn niet algemeen verbindend. De voorwaarden waar jij naar verwijst, zijn waarschijnlijk een format dat de branchevereniging KVGO zijn leden aanraadt. Jij hebt weliswaar een overeenkomst, maar daar zijn geen algemene voorwaarden aan verbonden - omdat je verzuimd hebt die toe te voegen aan de ontbrekende schriftelijke bevestiging.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Elke factuur van ons heeft al jaren deze tekst:

Prijsopgaven, transacties en leveringen geschieden volgens de leveringsvoorwaarden van de Grafische Industrie. Een exemplaar hiervan wordt u op aanvraag toegezonden.

 

Overigens zoek ik geen ruzie met de klant, daar schieten we beiden niks mee op. Wil enkel weten of ik in mijn gelijk zou staan.

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

Er is een verschil tussen een klant die elke 2 maanden een opdracht verleent voor het drukken van een magazine en een klant die met jou een (duur)overeenkomst heeft voor het 2-maandelijks drukken van dat magazine.

 

De voorwaarden die je aanhaalt zijn van toepassing op zo'n duurovereenkomst, maar als ik je bericht goed lees heb je helemaal geen overeenkomst met die klant en dan gaat het m.i. om losse opdrachten zonder verdere verplichtingen.

Link naar reactie
  • 0

Wil enkel weten of ik in mijn gelijk zou staan.

 

Daar gaat elk juridisch geschil toch over?

 

Hier een quote (uiteraard gewoon een mening van iemand die meent dat hij/zij daar verstand van heeft):

 

"Om geldig te zijn, moeten algemene voorwaarden worden overhandigd aan de wederpartij voor of bij het sluiten van de overeenkomst. Overhandigd, dat wil zeggen op een stuk papier afgedrukt en meegestuurd of aan het contract vastgeniet. Dat moet altijd - de énige uitzondering is als het werkelijk onpraktisch is om elke keer een stuk papier uit te delen. Maar dan hebben we het over de Albert Heijn of een kaartjesautomaat van de NS, en niet over een gemiddeld bedrijf."

 

Ik ben zeker geen jurist, maar ik heb dit ook altijd zo begrepen. Dus of je in je gelijk staat, gezien je verhaal...

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ze al jaren klant zijn is het dan niet handiger om gewoon eens een afspraak met die klant te maken en uit te vinden waarom ze ineens besluiten naar een andere drukker te gaan? Je hebt tenslotte een goede relatie opgebouwd met die klant, mag ik aannemen. Het zomaar laten gaan van die klant lijkt me een gemiste kans, terwijl je er wellicht iets aan kunt doen. Is het de prijs? De kwaliteit? Andere redenen? Als je voorwaarden onder zijn neus duwt dan lijkt het mij dat je die relatie in 1 keer kapot maakt, waar je zo lang aan hebt gewerkt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

 

Matthijs, niet onbelangrijk om te weten, maar druk jij zelf, of koop je drukwerk in?

 

Als ik naar je site kijk lijkt het erop dat je drukwerk inkoopt bij een drukkerij. De manier hoe benamingen er staan qua drukwerk wijkt al iets af van hoe drukkerijen dit daadwerkelijk benoemen. Is voor ons wel een belangrijk gegeven, want als je het inkoopt is je controle minder op marge en kwaliteit. Vooral marge kan je de mist in gaan, omdat klanten tegenwoordig zich ook suf google'n voor hetzelfde product. Vooral bij drukwerk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Elke factuur van ons heeft al jaren deze tekst:

Prijsopgaven, transacties en leveringen geschieden volgens de leveringsvoorwaarden van de Grafische Industrie. Een exemplaar hiervan wordt u op aanvraag toegezonden.

 

Overigens zoek ik geen ruzie met de klant, daar schieten we beiden niks mee op. Wil enkel weten of ik in mijn gelijk zou staan.

Dat moet je vooraf meedelen, op een factuur heeft het geen enkele waarde meer. De factuur is vaak het laatste product van een in deze zakelijke overeenkomst, eigenlijk de afsluiting en dan moet de klant betalen.

 

Zoiets moet je echt in een offerte vastleggen.

 

Ook op je website staat niks over leveringsvoorwaarden, en leveringsvoorwaarden zijn niet automatisch bindend.

 

Link naar reactie
  • 0

Over de leveringsvoorwaarden moet je in beginsel aanbieden tegelijkertijd met je offerte. Bij akkoord offerte moet er offline of online een mogelijkheid bestaan om de afnemer te laten tekenen dat Leveringsvoorwaarden gelezen zijn/akkoord zijn bevonden (online een checkbox). Er achteraf op terugkomen, en zoals Rick zelf zegt op de faktuur vermelden heeft weinig zin.

 

Jij zou het zelf denk ik ook niet waarderen als je een broodje koopt, eerst een hap neemt en dan hoort dat het servetje 40 eurocent extra kost. Op voorhand laten weten schept duidelijkheid en transparantie naar klanten toe, dit voorkomt vaak misverstanden. Een klantrelatie hiervoor op het spel zetten lijkt mij geen optie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.