• 0

Huur winkelruimte - aantal m2 klopt niet

Twee jaar geleden heb ik een winkelruimte van de gemeente gehuurd; de eerste twee jaar hoefde ik alleen servicekosten te betalen omdat ik zelf de verbouwing van de ruimte heb gefinancierd. Die periode was 1 aug. 2010 afgelopen.

Ik ontdekte toen dat in het huurcontract niet het exacte aantal vierkante meters van de gehuurde ruimte is aangegeven, maar er wordt gesproken van ‘een gedeelte van 40 centiare’. Ook de huurprijs per m2 staat er niet in.

Mondeling heb ik begrepen dat de jaarhuur gebaseerd is op 32 m2 en 200 euro per m2, dus 6400 euro per jaar. Dat heb ik voor het tekenen van het contract niet nagemeten.

De werkelijke oppervlakte blijkt nu, is slechts 26 m2.. Dat scheelt mij aanzienlijk in de kosten, als er gerekend wordt met het werkelijke aantal meters. De gemeente wil niet meewerken aan een huurverlaging omdat ik twee jaar geleden akkoord ben gegaan met deze prijs voor de ruimte; dat is mij inmiddels schriftelijk meegedeeld.

Kan ik dit aanvechten of heb ik geen poot om op te staan?

Het pand ligt niet in een winkelgebied en twee experts hebben mij verzekerd dat de huidige huur aan de hoge kant is.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34957-huur-winkelruimte-aantal-m2-klopt-niet/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Als het huur van een winkelruimte betreft (middenstandsbedrijfsruimte) dan kun je tijdens de eerste 5 jaar weinig afdwingen. (mits er natuurlijk sprake is van een extreme situatie, daar is hier geen sprake van)

Enige regels over dit onderwerp vindt je hier: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/winkelruimte-huren

Dus voordat de tweede 5 jaar ingaan kun je je wenden tot de bedrijfshuurcommissie cq kantonrechter. Als je dan goede argumenten hebt kun je wellicht een huurprijsverlaging krijgen.

Mogelijk dat wanneer je dit goed voorbereid aankaart bij de gemeente tzt dan kun je er onderling ook uitkomen.

(Voor die tijd zou de gemeente enkel uit coulance kunnen instemmen met een huurprijsverlaging. Zelf ben je immers ook, enkele jaren, nalatig geweest het gehuurde goed te beoordelen. De gemeente gaat zeker niet vrij: "een gedeelte van 40 centiare", betekent een gedeelte van 4.000 m2, dat vind ik, zacht gezegd, een zeer matige omschrijving voor een winkelpand van circa 30 m2)

• 0

ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je nu pas na 2 jaar daarover aan de bel wilt trekken. Blijkbaar heb je in de afgelopen 2 jaar niets gemerkt van het 'tekort' aan m2 en voldoet de ruimte aan datgene wat je wilt en aan je verwachtingen, de huurprijs was bij aangaan bekend.

Huurprijzen nu staan onder druk waar dat 2 jaar geleden nog niet was dus de kans is redelijk groot dat in de huidige tijd de huur voor deze ruimte aan de stevige kant is waar dat toen wellicht een heel normale huur was.

Ik zou zeggen dat je geen schijn van kans hebt om op basis van de feiten die je geeft de huur lager te krijgen maar gelukkig zijn er mensen die er meer verstand van hebben.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

• 1

Starterscoach zegt:

"De gemeente gaat zeker niet vrij: "een gedeelte van 40 centiare", betekent een gedeelte van 4.000 m2, dat vind ik, zacht gezegd, een zeer matige omschrijving voor een winkelpand van circa 30 m2) "

Ik denk dat 40 centiare 40 vierkante meter is, en geen 4000. :)

Overigens is winkelruimte altijd bruto gemeten. Dwz de buitenmaten van het pand. De wanden huur je namelijk ook. En een feitelijke afwijking van 5% tov kadastrale maten is in elk geval een normale afwijking bij levering van onroerend goed. Van dit verschijnsel maken projectontwikkelaaars bij nieuwbouwwoningen altijd dankbaar gebruik om een hogere prijs te vangen voor de vierkantemeters grond. De grond die ze namelijk niet leveren is het eerste verdiend.

• 0

De gemeente gaat zeker niet vrij: "een gedeelte van 40 centiare", betekent een gedeelte van 4.000 m2, dat vind ik, zacht gezegd, een zeer matige omschrijving voor een winkelpand van circa 30 m2.

Ik heb hier een inschattingsfout gemaakt. Ik verwarde het begrip centiare met are.

Bedankt Herman.

Ik blijf het een vage omschrijving vinden. Ben benieuwd wat het standpunt van een commissie of rechter hierover is. Ongetwijfeld is er jurisprudentie over dergelijke gevallen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar