• 0

belasting over dividenduitkering?

Dag mensen..

 

De beste wensen allemaal nog! Mijn eerste vraag voor 2012:

Ik ben mijn administratie van 2011 aan het klaarmaken. In december heb ik een dividenduitkering gedaan van 10.000 (ik krijg tenslotte ook geen kerstpakket meer).

 

Ik heb zelf de dividendbelastingaangifte gedaan omdat ik dacht dat het niet ingewikkeld was.

Bij het bedrag in geld bij 4a. Uitkering van winst in geld heb ik dat bedrag van 10.000 ingevuld.

Alleen heb ik vraag 4f Neemt de vennootschap de dividendbelasting voor eigen rekening? per abuis Ja, neem (100/85 - 1) van het bedrag bij 4c (=€ 10.000) ingevuld. Het bedrag wat er staat is 1.765. Dat bedrag heb ik ook betaald.

 

Nu weet ik niet precies wat ik moet boeken:

ik heb nu geboekt:

overige reserves 10K

te betalen div.belasting 1,765K

rekening-courant 8,235K

 

Of moet ik nu die 10K bruteren? Dan wordt het:

overige reserves 11,765K

te betalen div.belasting 1,765K

rekening-courant 10,00K

 

Als iemand het weet hoor ik het graag.. De belastingtelefoon zei dat ik er maar een briefje over moest sturen..

 

Groetjes!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst de beste wensen!

 

Ik loop tegen een casus aan en ben benieuwd naar jullie advies.

 

‘’De algemene vergadering van aandeelhouders van de BV heeft in haar jaarvergadering besloten tot uitkering van dividend van € 500.000,- aan haar aandeelhouders. Het dividend wordt op 1 mei van jaar 4 beschikbaar gesteld. 50% van de aandelen is in particuliere handen, 10% van de aandelen is in handen van Y BV, de overige 40% van de aandelen is handen van H BV. Alle aandeelhouders zijn woonachtig en gevestigd in Nederland. De directie wil graag antwoord op de volgende vragen:

•   is deze dividenduitkering aftrekbaar bij BV?

•   moet er dividendbelasting op deze dividenduitkering worden ingehouden?

•   zo ja, hoeveel?

•   zo ja, wanneer moet de aangifte dividendbelasting worden gedaan.

•   zo ja, wanneer moet de verschuldigde dividendbelasting uiterlijk betaald worden.

•   zo ja, is de ingehouden dividendbelasting aftrekbaar bij BV?’’

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Vossr,

 

1. Een dividenduitkering is een (gedeelte) van de winst na vennootschapsbelasting, is dus belast geweest en dus niet aftrekbaar.

2. Ja, te voldoen binnen 1 maand na beschikbaarstelling, ook melden, zie belasting site.

3. 15%

4. zie 2, ook binnen 1 maand

5. zie 2

6. zie 1, niet aftrekbaar

 

Wel vreemd dat de directie deze vragen niet aan de boekhouder kan stellen. Als men een dividend van 500K kan uitkeren, zal men toch ook een goed boekhoudkantoor hebben. Lijkt me meer een school opgave.

 

Gr,

Mireille

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dit topic wordt vooralsnog gesloten in verband met nader onderzoek naar de herkomst van deze vraag en de identiteit van de poster.

 

Met vriendelijke groet,

 

Norbert Bakker

 

HL Administrator

 

EDIT: blijkt een studievraag, blijft daarom op slot

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

 

Wel vreemd dat de directie deze vragen niet aan de boekhouder kan stellen. Als men een dividend van 500K kan uitkeren, zal men toch ook een goed boekhoudkantoor hebben. Lijkt me meer een school opgave.

 

 

Inderdaad Mirelle, dus als je twijfelt, steek dan vooral je tijd niet in het beantwoorden van dit soort vragen! :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.