• 0

Hoe omgaan met klantgegevens onder diverse activiteiten onder eigen paraplu?

Geachte forumleden,

 

Binnen een aantal weken is het dan zover, dan "opent" mijn eerste webshop haar deuren. Het doel is naast deze shop nog een aantal webwinkels te openen al dan niet onder een andere B.V. met een geheel ander assortiment en of formule. Nu bouw ik met de eerste shop een klantenbestand op. Deze wil ik graag in de toekomst aanwenden voor de andere nog te openen winkels. Nu vraag ik mij af hoe ik dit feit in mijn huidige webshop moet aangeven. Strikt gezien "verkoop" ik de klantgegevens niet door aan een derde partij maar de BV waar de activiteiten onder worden ontplooid kan dus verschillen met het oog op het kunnen doorverkopen van de formule en op dat moment verkoop ik de klantgegevens wel door aan de de ondernemer die mijn formule op dat moment overneemt. Nu loop ik op de zaken vooruit maar ik wens van begin af aan goed juridisch geregeld te hebben omdat ik integer wil handelen. Kan ik bovenstaande opnemen in mijn algemene voorwaarden of toch een middels een privacyverklaring waar ik expliciet een akkoord van moet krijgen van de klant? Kortom hoe ga ik hier mee om?

 

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Joop

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
ik wens van begin af aan goed juridisch geregeld te hebben omdat ik integer wil handelen.

 

Dat zijn twee verschillende dingen. Als je integer wilt handelen, dan vraag je de klant expliciet toestemming, zodat hij bijvoorbeeld een vinkje moet aanvinken als "ik wil geïnformeerd worden over aanbiedingen van jullie andere toekomstige webshops". Toestemming voor van alles en nog wat wegmoffelen in algemene voorwaarden en/of een privacyverklaring (die natuurlijk niemand leest) vind ik niet integer. Het draait om de wens van je klanten, niet om waar je juridisch mee weg komt.

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo Joop, je zin zorgt voor wat vraagtekens bij mij. Dat komt omdat je zegt: "Ik wil alles juridisch goed geregeld hebben, omdat ik integer wil handelen". Maar integer is in mijn ogen betrouwbaar en eerlijk. De juridische kant heb je juist voor mensen die niet betrouwbaar en eerlijk kunnen zijn in hun handelswijze.

 

Ik ben het geheel met ReneP eens, dat je expliciet toestemming moet vragen om zijn of haar gegevens voor de andere webshops te gebruiken. Als bijv. de ene webshop een wasmiddelenshop is, en de andere van erotische aard, dan zijn dit twee verschillende doelgroepen. De wens van je klanten staat op nr. 1.

 

 

Link naar reactie
  • 0

met een geheel ander assortiment en of formule

Voor mij zit hierin mede de crux.

 

Stel je handelt met je eerste webshop in parkietenzaad. Vervolgens ga je klanten uit dat bestand separaat benaderen met een aanbieding uit jouw nieuwe initiatief "echte hollandse klompen". Dat lijkt me niet koosjer.

 

Wat je wel kunt doen is om binnen een nieuwsbrief van je parkietenzaad webshop een klompenaanbieding te plaatsen (die doorlinkt naar je klompenshop). Ook zou je in die nieuwsbrief een opt-in kunnen maken voor je nieuwe klompenactiviteit. Dan ben je wel integer bezig.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de wet op de privacy mag je als webwinkel de klantgegevens alleen gebruiken om de bestelling bij de klant te krijgen ergens anders niet voor.

 

Voor nieuwsbrieven etc. heb je, zoals Iwan terecht opmerkt, expliciet toestemming nodig van de klant. Dus alleen klanten die een actie ondernemen om jou nieuwsbrief, email etc. te krijgen mag je informatieve en reclame mails sturen, ook voor de andere activiteit.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor jullie reactie. Ik kan me vinden in het antwoord van ReneP. Wat Starterscoach zegt lijkt mij idd de beste benadering. De link van Iwan is voor iedereen een handige checkist voor regelgeving met betrekking tot communicatie via e-mail.

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje dubbel natuurlijk, met wie doe je zaken?

 

Janssen Trading BV (Naam staat op alle zakelijke correspondentie en op website).

- Janssen Bloemen Webshop

- Janssen Dieren Webshop

 

Dan vind ik het nog niet eens zo gek, zeker als je ook zo'n balk zoals Coolblue heeft: http://www.autoradiostore.nl, zie de tabs aan de bovenzijde.

 

Je doet zaken met een bedrijf met meerdere gespecialiseerde shops. Je mag je klanten per definitie informeren over je aanbod tenzij anders aangegeven.

 

Het lijkt me dus niet zo'n duidelijke: Het mag niet! Als in dit topic gesuggereerd wordt, dit is een meer complex geval.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.