• 0

Juridische vragen; wel helemaal legaal?

Heren, Dames,

 

Alweer een topic. Ik ontplof zowat van alle aanvragen die ik binnen krijg. Dit is er weer zo een. eentje waarvan ik niet zeker weet of eht juridisch wel mag.

 

Het gaat over de zelfde klant dan het vorige topic. Echter zit het zo. De klant is helemaal weg van mijn garantie en service afwikkeling. Ze komen nu vaak negatief naar voren op deze 2 punten. Mijn idee was dus alsvolgt.

 

Ik koop de producten die hun willen in, en zij kopen het van mij voor een meerprijs. Inclusief die garantie en service.

Echter, de fabrikant van 1 van de producten doet moelijk. Zij hebben prijsafspraken en andere afspraken met de klant waardoor zij niet aan mij willen leveren. Het idee van de klant is dus om een stille bv van hun te gebruiken. Ik geef bij de fabrikant op dat ik aan deze stille bv lever. In werkelijkheid gaat het dus naar de klant. Zo omzeilen we de prijsafspraken.

 

Mag dit juridisch? Buiten het feit of het fair is of niet;)

 

Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou voor optie 1 gaan en geen gedoe optuigen. Dan trek je ook verantwoordelijkheid en gezeik naar je toe

 

Als de stille BV bij jou bestelt dan kun je gewoon leveren. Als de bestaande klant bij jou rechtstreeks bestelt dan mag je gewoon leveren.

Het feit dat er een overeenkomst ligt tussen klant en fabrikant is voor jou persoonlijk volstrekt niet relevant. Dat mag de klant oplossen. Die kastanjes hoef je niet uit het vuur te halen en doe je dat wel dat wordt je deelgenoot van de discussie/contractschendingen (misschien niet juridisch, maar wel op alle andere vlakken)

 

Verder snap ik klant niet omdat hij gewoon product bij fabrikant kan bestellen en service en garantie bij jou tegen separate tarieven. Temeer omdat hij je die andere order in het vooruitzicht heeft gesteld gok ik maar zo dat je een dergelijk service&garantiecontract niet zomaar zal weigeren.

Mijn vraag blijft dus: Waarom? Het is niet logisch

 

Verder nog de opmerking dat je niet de illusie moet hebben dat alleen je accountmanager inzage heeft in jouw klanten (zie openingspost). Dat zou naief zijn. Ga er vanuit dat alles wat je accountmanager te weten komt meteen ergens opgeslagen wordt.

 

PS

 

Het is niet bijzonder dat mantelcontracten of leveringscontracten al dan niet bewust omzeild worden. Gebeurt overal en regelmatig. Ik maak het vaker mee, en uiteindelijk is van belang wat de beweegreden is. óf klant is zich niet bewust van het bestaan van een mantelovereenkomst. óf men weet het wel. In dat laatste geval moeten er bijzonder goede redenen zijn om de relatie met fabrikant te verstoren aangezien bewust het risico genomen wordt dat men helemaal niets meer krigjt. Niet rechtstreeks en niet via een dealer.

Alleen maar een S&G-verbetering lijkt me nogal mager, temeer omdat de prijs van het product via jou in principe ook al hoger ligt dan rechtstreeks bij fabrikant

 

Edit: al typende heeft Twa in de tussentijd een soortgelijke opmerking in 10% van de woorden geplaatst. Deels overlappende post dus

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heren, Dames,

 

Alweer een topic. Ik ontplof zowat van alle aanvragen die ik binnen krijg. Dit is er weer zo een. eentje waarvan ik niet zeker weet of eht juridisch wel mag.

 

Het gaat over de zelfde klant dan het vorige topic. Echter zit het zo. De klant is helemaal weg van mijn garantie en service afwikkeling. Ze komen nu vaak negatief naar voren op deze 2 punten. Mijn idee was dus alsvolgt.

 

Ik koop de producten die hun willen in, en zij kopen het van mij voor een meerprijs. Inclusief die garantie en service.

Echter, de fabrikant van 1 van de producten doet moelijk. Zij hebben prijsafspraken en andere afspraken met de klant waardoor zij niet aan mij willen leveren. Het idee van de klant is dus om een stille bv van hun te gebruiken. Ik geef bij de fabrikant op dat ik aan deze stille bv lever. In werkelijkheid gaat het dus naar de klant. Zo omzeilen we de prijsafspraken.

 

Mag dit juridisch? Buiten het feit of het fair is of niet;)

 

Daan

Als jij willens en wetens er aan meewerkt dat die afspraken geschonden worden, dan handel jij daarmee onrechtmatig jegens de leverancier, ben je aansprakelijk voor schade die uit dat handelen voortvloeit en loop je het risico dat je in procedures met de leverancier terecht komt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco,

 

Ik heb vanmiddag een afspraak staan bij de KvK. Zal veel duidelijkheid geven. Boekhouder is over deze kwestie niet geraadpleegd, over die uit he vorige topic wel.

 

Daan

 

Da's heel goed, ik kreeg de indruk dat je wel erg makkelijk vragen stelt op het forum. Vragen die met een beetje eigen onderzoek makkelijk zelf te beantwoorden zijn. Forumleden die hier op het forum vragen beantwoorden hebben ook hun eigen bezigheden. Wat van belang is, dat jij laat zien zelf moeite gedaan te hebben om vragen beantwoord te krijgen.

 

Welke antwoorden heb je van je boekhouder gekregen?

Link naar reactie
  • 0
Klopt, maar ik bied hem de service aan, binnen 24 uur heeft de klant van de klant een nieuw product. Daar kan mijn klant niet aan tippen.

 

 

X wil betere service en garantie bieden, wat de fabrikant ze niet kan geven, en ik wel.

Ik probeer het te begrijpen ...

 

Bij problemen bij de eindgebruiker kan X op dit moment niet binnen 24 uur voor een nieuw product zorgen. Waarom niet? Waarom kan X niet een aantal van die producten extra in voorraad houden en jou vragen om die vervanging operationeel uit te voeren? Waarom moet de aanschaf van die producten via jou lopen om dit te kunnen realiseren?

 

Ga je hiervoor een voorraadje van die producten aanleggen? In dat geval, of jij die voorraad aanlegt voor die vervanging of dat X dat doet (en die eventueel bij jou opslaat), dat maakt toch geen verschil? Behalve dan dat jij de risico's van die voorraad loopt?

Link naar reactie
  • 0

Correct. X kan dat niet, waarom weet ik niet en zijn mijn zaken ook niet denk ik. Ik bestel bijvoorbeeld 2000 artikelen, en lever er 1950 door aan de klant. De overige 50 artikelen blijven bij mij. Ik zal deze dan opsturen mocht er een defect zijn bij de klant.

 

Verder, hoe zit het nou met het oprichten van een BV ? Die regels zijn namelijk veranderd. is er nu nog wel een kapitaalseis? en de notaris, is die nog nodig?

Anders zit ik erover te denken om zelf een BV op te richten waar ik aan ga leveren:)

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je zo graag zelf de kastanjes uit het vuur halen

 

Kapitaalseis is er nog steeds maar kijk even verder dan dat

 

Een BV oprichten om een enkele order in het geheim te kunnen uitleveren waarbij zoveel zaken onduidelijk zijn dat je niet kunt inschatten welke aap er uit welke mouw gaat komen?

 

Heb je ze al eens gevraagd waarom ze zelf geen voorraad van 50 stuks aanhouden?

Link naar reactie
  • 0

Zodat X zich met haar hoofdzaak kan bezig houden. Ze besteden het dus liever uit:).

 

En het gaat niet om een enkele order. Waarschijnlijk tot 12 per jaar. (1 per maand)

Nu is het dus zo, ik kan geld verdienen, maar ik kan het ook niet. Ik mag geen eenmanszaak opzetten, een VOF in je eentje is niet mogelijk. een BV heeft een kapitaalseis van 18.000 dus is geen optie. maar ik lees overal op internet dat per 1 januari 2012 de eisen zijn veranderd..

 

Link naar reactie
  • 0

 

En het gaat niet om een enkele order. Waarschijnlijk tot 12 per jaar. (1 per maand)

 

 

Het gaat dus om een substantiële orderstroom van één afnemer die een webwinkel drijft. Ze willen jouw in/tussen-schakelen bij de inkoop van apparatuur, met als belangrijkste motief dat ze de service-afhandeling bij jou willen onderbrengen. Ik kan me voorstellen dat je dat als kans ziet.

 

En het gedoe van de leveranciers lijkt me overkomelijk. Dat is uiteindelijk een kwestie van onderhandelen. Er worden misschien afspraken geschonden (dat gebeurt voortdurend bij zulke deals) maar volgens mij maakt het voor de leverancier niet zoveel uit of aan jou of aan die afnemer direct geleverd wordt. Er ontstaat dus geen schade. In tegendeel, als jij een betere service toevoegt, hebben alle partijen daar baat bij.

 

Bij een substantiële orderstroom hoort ook een substantieel risico. Je zal daar financieel tegen bestand moeten zijn, je zal je logistiek op orde moeten hebben en je zal je service goed moeten afwikkelen. Dat vergt iets meer dan slechts een andere rechtsvorm. Je moet echt bedrijfsmatig gaan denken en dus ook plannen. Met in je achterhoofd dat jouw belangrijkste afnemer er eentje is die van de ene op de andere dag zijn afspraken kan schenden.

 

Hmm. Leuk ondernemerspuzzeltje. Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heeft hij aangeboden. Maar ik wil het liefst alles zelf doen. Ik vind het niet prettig om dat te lenen van mijn vader.:).

 

Wat is het probleem, met de vooruitzichten die jij schetst ben je binnen de kortste keren weer "vrij man" . Kan je alles wel alleen willen doen, maar als snelheid geboden is, snel hulp van vader accepteren. Soms moet je hulp van anderen kunnen en willen accepteren.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ja dat is zo. Maar de totale kosten van het oprichten van een BV is toch

 

18.000 kapitaaleis

notariskosten ~€1000,-

-------------------------------------

Zou dus uitkomen op ongeveer 19.000? En omdat ik minderjarig ben, levert dat problemen op? Of gaat het hetzelfde in z'n werk als bij een eenmanszaak?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of mijn kapitaalbehoefte dan groter is.. Want ze betalen vooruit. Zogauw dat binnen is plaats ik de bestelling bij X

 

 

Dag Daan,

 

Hoe zeker is dit? Als afnemer zou ik dus nooit alles in vooruit betalen, niet eens aanbetalen. Zeker niet als het om deze aantallen gaat. Boter bij de vis zou nog kunnen, maar de risico's van geld overmaken zonder iets te hebben ontvangen zijn gewoon heel groot:

 

[*]Allereerst de spreekwoordelijke Noorderzon (nu zou jij dat natuurlijk nooit doen, maar er zijn toch heel wat partijen die tegen dit probleem zijn opgelopen);

[*]Het risico op failissementen (een betaald voorschot gaat bij jouw faillissement op de grote hoop en wordt in de boedel verdeeld onder de schuldeisers, waaronder degene die het voorschot betaald heeft - en de goederen worden ook niet uitgeleverd).

 

Ik begrijp dat jij dit graag zo wilt hebben, maar daar zullen goede garanties tegenover moeten staan. Als dit niet het geval is moet je je afvragen hoe serieus jouw afnemer is (en dus hoe vaak de order opnieuw geplaatst zal worden). En als jouw afnemer niet serieus is moet je je ook afvragen in hoeverre het zinvol is om de hele kerstboom van de rechtspersoon op te tuigen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ja dat is zo. Maar de totale kosten van het oprichten van een BV is toch

 

18.000 kapitaaleis

notariskosten ~€1000,-

-------------------------------------

Zou dus uitkomen op ongeveer 19.000? En omdat ik minderjarig ben, levert dat problemen op? Of gaat het hetzelfde in z'n werk als bij een eenmanszaak?

 

Omdat je minderjarig bent, worden eventuele dividenden die de BV aan je uitkeert, toegerekend aan je ouders. Dit noemt men wettelijk vruchtgenot.

Link naar reactie
  • 0

Correct. X kan dat niet, waarom weet ik niet en zijn mijn zaken ook niet denk ik. Ik bestel bijvoorbeeld 2000 artikelen, en lever er 1950 door aan de klant. De overige 50 artikelen blijven bij mij. Ik zal deze dan opsturen mocht er een defect zijn bij de klant.

Zomaar wat vragen, niet om je te ontmoedigen, maar om over na te denken ...

 

Wat voor contract sluit je met X af? Vervanging binnen 24 uur, is dat 24/7 of alleen door de weeks tijdens kantooruren? En wat als jij vakantie hebt of een weekje niet beschikbaar bent (ziekenhuis, kan iedereen overkomen), neemt iemand het dan van je over?

 

Komt er een boeteclausule in het contract als je om wat voor reden de afgesproken tijden niet haalt? Heb je voldoende marge om zo'n boete eventueel te kunnen betalen?

 

Wat doe je met de overgebleven apparaten als die niet meer inzetbaar zijn, bijvoorbeeld omdat ze na verloop van tijd verouderd zijn? Is dat jouw risico of van X?

 

[Edit] Ik moet bij dit soort "gouden kansen" altijd denken aan "als iets te mooi is om waar te zijn, is het meestal niet waar" ...

Link naar reactie
  • 0

Odeon, Hoe bedoel je precies?

 

John,

 

Inderdaad praat ik over 24 uur's vervanging tijdens werkuren. De uren die PostNL maakt maak ik ook zeg maar. Als ik op vakantie ben of afwezig, zijn een paar vrienden bereid het over te nemen. Deze helpen me nu ook al geregeld als ik er alleen niet uitkom qua tijd.

 

Als na 3 maanden de door mij ingekochte apparaten niet verstuurd zijn voor garantiedoeleinden kan en mag ik deze verkopen via mijn kanalen. (marktplaats, tweakers, blabla) Ik schaf die 50 stuks namelijk voor eigen rekening aan. Daarvoor betaald X de meerprijs.

Link naar reactie
  • 0

Waah, ik wordt gek. Paps wil me niet steunen, omdat hij het niet vertrouwd. Zogauw ik met een jurist omtafel ben geweest en deze keurt het goed, wordt het allemaal anders. Zijn probleem zit hem in het feit dat al ik een BV opricht, ik daarvan eigenaar ben. Als X dat controleerd, en ze zien : "Hey, DaanG is ook eigenaar van de BV hutsefluts. Daar klopt iets niet. "

 

Ik ben vvan mening dat X daar niks mee te maken heeft. Hij levert aan mij, ik lever het door. Klaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waah, ik wordt gek. Paps wil me niet steunen, omdat hij het niet vertrouwd. Zogauw ik met een jurist omtafel ben geweest en deze keurt het goed, wordt het allemaal anders. Zijn probleem zit hem in het feit dat al ik een BV opricht, ik daarvan eigenaar ben. Als X dat controleerd, en ze zien : "Hey, DaanG is ook eigenaar van de BV hutsefluts. Daar klopt iets niet. "

 

Ik ben vvan mening dat X daar niks mee te maken heeft. Hij levert aan mij, ik lever het door. Klaar.

Hoezo eigenwijs?

Als de waarschuwingen om je oren vliegen zelfs eentje van Paps en jeblijft bij je mening, moet je je vragen niet hier stellen, maar handelen zoals je goed dunkt. Klaar.

 

Aktie dus en laat ons weten hoe je gevaren bent. Klaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.