• 0

DGA salaris BV

Goedenavond,

 

Ik heb een handelsBV naast mijn andere werkzaamheden als vennoot in een VOF.

 

Ik besteed aan dit handelsbedrijf ca. 4 uur per week.

 

Toch zijn de winsten in dit bedrijf >100.000eur per jaar.

 

Ben ik verplicht een volledig DGA salaris op te nemen (hoeveel was dit ook alweer?)

 

of kan ik met 4/38deel toe?

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag,

 

Als je aan de inspecteur aannemelijk kunt maken dat je maar vier uur per week besteed aan die BV dan kan hij de keuze maken om af te wijzen van de gebruikelijke looneis. De inspecteur zal dan kijken naar vergelijkbare part-time functies.

 

Ik denk echter niet dat de inspecteur daarmee akkoord gaat. Bij dergelijke winsten is het moeilijk aannemelijk te maken dat je maar vier uur per week aan de werkzaamheden besteed en zal hij alsnog een verplichte looneis stellen (41K uit mijn hoofd)

Link naar reactie
  • 0

Dag Trading17

 

Het aantal uren arbeid is voor het DGA loon in beginsel niet relevant. Je komt het in de wet ook nergens tegen. De reden dat sommige DGA's er een succesvol beroep op doen, ligt in het feit dat zij uren maal tarief in rekening brengen aan hun klanten en hun omzet dus afhankelijk is van hun arbeid.

 

In jouw geval is dat blijkbaar niet zo (@Alex, geheim van de smid) zodat een beroep op parttime werken niet snel succesvol zal zijn.

 

Je zult dus minstens 42K (2012) moeten opnemen of 70% van wat gebruikelijk is voor iemand die jouw werk doet zonder DGA te zijn. Tot slot kan ook de afroommethode nog van toepassing zijn. Die is aan de orde als de omzet (toewijsbaar) het gevolg is van de inspanningen van de DGA. Dat laatste lijkt me, gezien de tijdsbesteding, niet het geval.

 

Wellicht kun je toch een tip van de sluier lichten. Hoe verdient je BV de winst? Ander personeel? IP-rechten exploitatie? Geautomatiseerde online inkomsten?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een vraag.

 

Samen met een zakenpartner wil ik en BV opzetten > horeca, eten.

 

Over het DGA heb ik aardig wat opgezocht maar wil graag zekerheid over een paar zaken.

 

Opstartfase:

De eerste 2-3 jaar zou het DGA niet gelden ivm lage of geen winsten.

Kan je dit op papier krijgen, mocht de inspecteur het 2e jaar wispelturig zijn en wel een DGA eisen zou dat faillisement kunnen betekenen. Ik wil dit voorkomen, komt het voor dat op papier word gezet dat het DGA de eerste 3 jaar niet geldt?

Stel het DGA zou niet gelden, we maken na kosten 60 000 euro winst.

Vb. Mag ik van deze 60 000 euro dan geld inhouden voor investeringen, a 20 000 zodat de 40k / 2 ons DGA is?

 

Geen DGA a42000 maar 70% van het gemiddelde inkomen van een persoon welke soortgelijk beroep uitoefent:

Waar kan ik vinden wat een frietenbakker @ een snackbar verdient. Mag ik (simpel werk) uit gaan van minimumloon?

vervolgens 70% van het minimum loon rekenen? Wederom, kan je dit op papier krijgen, mocht de inspecteur het 2e jaar wispelturig zijn en wel een DGA eisen zou dat faillisement kunnen betekenen. Ik wil dit voorkomen, komt het voor dat op papier word gezet dat het DGA de eerste 3 jaar niet geldt?

 

'Elk nadeel hep zn voordeel(JC);

Plakken er ook nog voordelen aan de DGA vast?

 

Is het nodig, om deze bovengenoemde zaken voor elkaar te krijgen.

Een goed te boek staand, kantoor. In de hand te nemen.

Het liefst doe ik alles zelf omdat dit veel kosten bepaard, van sommige zaken heb ik echter niet enorm veel kaas gegeten.

 

Begrijp me niet verkeerd, belasting betaling vind ik absolud geen probleem.

Echter wil ik niet in de problemen komen omdat de belastingdienst onredelijk is.

 

Bij voorbaad dank.

Link naar reactie
  • 0

Als het DGA loon een obstakel vormt in de rechtsvorm BV, dan is een BV wellicht geen optie. Heb je een eenmanszaak of VOF al overwogen? Daar heb je niet te maken met een minimaal DGA loon en de belastingdruk kan lager zijn bij winsten onder 200.000 euro. Dus waarom geen emz. of VOF?

Link naar reactie
  • 0

De reden voor een BV is dat deze afgeschermd is van prive.

 

Mijn zakenpartner heeft bijvoorbeeld nog een zoon, hij is hier financieel voor verantwoordelijk.

Mocht er iets gebeuren wil ik niet dat men aan de zaak kan komen.

 

Ik ben benieuwd wat er precies mogelijk is kwa uitzonderingen,

 

Gr

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.