• 0

Drie kwartalen achterstand: wel of niet niet inbaar?

Haal luitjes,

 

Het volgende is het geval: Voor de hosting van de website e.d. stuur ik mijn klanten elke kwartaal een factuur. Nu wil het geval dat 1 van mijn klanten de afgelopen 3 kwartalen nog steeds niet heeft betaald ondanks talloze herinneringen en aanmaningen. Hij is nu ruim een jaar klant en de eerste 2 kwartalen gingen ook vrij moeizaam, maar nu betaalt hij niks meer. Geen idee waarom, want zijn toko loopt verder naar mijn idee wel goed (het is een wok restaurant en zit altijd vol). Ik heb hem talloze e-mails gestuurd, maar amper reactie. Een enkele kreeg ik als antwoord terug 'Zit nu in China'. Brieven blijven ook onbeantwoord. Telefonisch kom ik niet verder. Als ik zelfs bij het restaurant langs ga en hij is er toevallig dan reageert hij alleen met 'Oh ja, ik zal ze binnenkort even betalen'. Maar je begrijpt het al, er gebeurt niks. Ik ben er onderhand wel een beetje klaar mee en wil er ook geen tijd en energie in stoppen. Uit handen geven vind ik de moeite niet waard omdat het om slechts een paar tientjes gaat. Maar de facturen zitten nog wel in mijn boekhouding. Zomaar laten vervallen kan niet, toch? Want dan zit er een gat in mijn factuurnummering. Wat kan ik dan het beste doen? Op niet inbaar zetten? Ik had juist begrepen dat dat alleen mag als de klant faiiliet is. Of een creditnota aanmaken, die ik verder niet opstuur?

 

Ik hoor graag jullie adviezen.

 

Frank

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Weer even een kleine update op dit verhaal. De klant laat wederom verstek gaan en facturen zijn nu al ruim maanden open. Veel e-mails en brieven blijven onbeantwoord. Ik ga binnenkort maar eens bij deze klant langs om afscheid van hem te nemen. Als dit echt zo de chinese cultuur is dan weet ik in ieder geval met welk soort mensen ik in de toekomst geen zaken meer wil doen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Weer even een kleine update op dit verhaal. De klant laat wederom verstek gaan en facturen zijn nu al ruim maanden open. Veel e-mails en brieven blijven onbeantwoord. Ik ga binnenkort maar eens bij deze klant langs om afscheid van hem te nemen. Als dit echt zo de chinese cultuur is dan weet ik in ieder geval met welk soort mensen ik in de toekomst geen zaken meer wil doen.

 

Bizar ::) Is een automatische incasso geen idee? Ik kan me ook wel voorstellen dat je er goed klaar mee bent.

Link naar reactie
  • 0

Weer even een kleine update op dit verhaal. De klant laat wederom verstek gaan en facturen zijn nu al ruim maanden open. Veel e-mails en brieven blijven onbeantwoord. Ik ga binnenkort maar eens bij deze klant langs om afscheid van hem te nemen. Als dit echt zo de chinese cultuur is dan weet ik in ieder geval met welk soort mensen ik in de toekomst geen zaken meer wil doen.

 

Ik zit in China, en hoewel ik geen Chinees ben zit ik met een Nederlandse partij met een rekening die openstaat van 30K + Euro. Reageerd ook niet en neemt de telefoon ook niet op.

 

Denk niet dat de chinese of nederlandse cultuur iets te maken heeft met denkwijze van een wanbetaler. Zeker niet genoeg om een hele groep mensen onder 1 noemer te plaatsen omdat er 1 slechte tussen zit.

 

Sterkte, het gaat duidelijk minder met de economie blijkbaar.

Link naar reactie
  • 0

En tot mijn verrassing is na 9 maanden de rekening dan toch eindelijk betaald. Mijn laatste herinnering per brief is ook alweer van dik een maand geleden. E-mails en brieven worden dus gewoon genegeerd. Facturen worden desondanks wel ooit betaald, maar wanneer het hem uitkomt. Wat moet ik nou toch met zo'n klant? Ik denk er hard over om er afscheid van te nemen. De tijd en energie om er steeds maar weer achteraan te gaan kost me meer dan dat het oplevert.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 441 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.