• 0

Overeenkomst voor proefrit?

Hoe sterk sta ik als ik dit allemaal laat ondertekenen door een klant die bijv een proefrit wilt maken. Dus wettelijk en juridisch gezien , sta ik dan sterk als die gene te hard rijd en een boete krijgt of dat als die gene een ongeluk maakt?

 

 

 

 

Verklaring inzake proefrit

 

Ondergetekende:

De heer / mevrouw : ……………………………………………………………..…

Adres : ………………………………………………………………..……………

Postcode :…………………………………………………………………………….

Plaats : ……………………………………………………………..………………

Rijbewijsnummer (!) : ………………………………………………………………

 

 

 

Merk:……………………………………………………………...

Type: ……………..………………………………………………

Kleur: ……………………..………………………………………

Kenteken:…………………….. ………………………………….

 

Koper verklaart zich volledig aansprakelijk voor alle schade en eventuele (verkeers)boetes welke voortvloeien uit deze bruikleenovereenkomst. Koper verklaart tevens bevoegd te zijn om bovengenoemde motorvoertuig te besturen.

Koper staat zijn / haar rijbewijs af tijdens de proefrit. Door het ondertekenen van dit document accepteert ondergetekende alle verantwoordelijkheden welke hierboven zijn genoemd.

 

 

 

Tijdstip aanvang proefrit: …………….. Tijdstip einde proefrit ……………………….

 

 

 

 

 

 

………………………………..          (Datum)…………………………

(Handtekening belangstellende bestuurder proefrit)

 

 

[titel aangepast - mod]

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vraag me trouwens af of zo'n papiertje veel nut heeft. Wat als de klant een ongeluk veroorzaakt omdat bijvoorbeeld de auto mankementen heeft (versleten remmen of weet ik veel) ? Aangezien een proefrit in de regel buiten de voordeur wordt gemaakt en Altan zelfs tot de voordeur maar 0% garantie geeft ...... Hoe heb je dat dan afgedicht? Ben je daarvoor verzekerd? Een zzp'er die een proefrit maakt in een ondeugdelijke auto, daardoor bij een ongeluk gehandicapt en arbeidsongeschikt raakt kan aardig in de papieren lopen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me trouwens af of zo'n papiertje veel nut heeft. Wat als de klant een ongeluk veroorzaakt omdat bijvoorbeeld de auto mankementen heeft (versleten remmen of weet ik veel) ? Aangezien een proefrit in de regel buiten de voordeur wordt gemaakt en Altan zelfs tot de voordeur maar 0% garantie geeft ...... Hoe heb je dat dan afgedicht? Ben je daarvoor verzekerd? Een zzp'er die een proefrit maakt in een ondeugdelijke auto, daardoor bij een ongeluk gehandicapt en arbeidsongeschikt raakt kan aardig in de papieren lopen.

 

Ikzelf ben wel verzekerd. Dus als zoiets gebeurd wordt dat door de verzekering vergoed. Maar over die ongeluk gedoe , dan denk ik dat ik geen cent krijg van die klant. Ik moet dus gewoon oppassen dat die gene niet als een gek de auto gaat besturen.

 

Dat is dan mijn risico. Ik zal wel alle gegevens voor het zekerheid pakken van de klant. Rijbewijs nr naam etc.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop alleen maar dat potentiele kopers je berichten hier zullen lezen en zich zullen realiseren dat jij ze absoluut niet vertrouwt, en dat ze jou ook absoluut niet kunnen vertrouwen. 0% garantie zegt precies 1 ding tegen je kopers: "vertrouw dit niet". En dat dat komt van iemand die zo loopt te huilen over vertrouwen vind ik erg grappig - als het tenminste niet om te janken was.

 

Ik heb een bloedhekel aan hypocrisie, maar het nivo waar jij die term naartoe weet te tillen is onovertroffen. Vandaar dat ik (weer) reageer.

 

Tja , je moet gewoon oppassen. Ik kan je zo 100de advertenties op marktplaats geven waarbij de klant , de auto van de autohandelaar zomaar meeneemt. Laatst nog bij een collega een BMW m3 gestolen. Je kan heel hard genaaid worden als je niet goed verzekerd ben. Ookal ben je wel 100% goed verzekerd , dan nog moet je altijd 100% zekerheid hebben voor jezelf. Gewoon mee rijden.

 

Simpel toch :)

 

Daarnaast vind ik het altijd zo prachtig om jou reacties te zijn. Dat ik het naar een niveau til die onovertroffen is hahaha. Grappig man. :)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je kan heel hard genaaid worden als je niet goed verzekerd ben. Ookal ben je wel 100% goed verzekerd , dan nog moet je altijd 100% zekerheid hebben voor jezelf. Gewoon mee rijden.

je kan ook hard 'genaaid' worden als je verzekerd bent, lees je voorwaarden er nog maar eens op na.

Als een potentiële klant een proefrit maakt en die veroorzaakt een ongeluk door zijn schuld, hoe is het dan gesteld met de aansprakelijkheid? weet je zeker dat jouw verzekering dat dekt? een onbenullig formuliertje wat jij laat ondertekenen heeft echt geen waarde in dit verhaal, dat zal je toch echt beter moeten regelen....

 

de Bovag heeft daar mooie modellen voor gemaakt, maar daar ben jij vast geen lid van met je "0 garantie tot de deur" :P :P :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Je kan heel hard genaaid worden als je niet goed verzekerd ben. Ookal ben je wel 100% goed verzekerd , dan nog moet je altijd 100% zekerheid hebben voor jezelf. Gewoon mee rijden.

je kan ook hard 'genaaid' worden als je verzekerd bent, lees je voorwaarden er nog maar eens op na.

Als een potentiële klant een proefrit maakt en die veroorzaakt een ongeluk door zijn schuld, hoe is het dan gesteld met de aansprakelijkheid? weet je zeker dat jouw verzekering dat dekt? een onbenullig formuliertje wat jij laat ondertekenen heeft echt geen waarde in dit verhaal, dat zal je toch echt beter moeten regelen....

 

de Bovag heeft daar mooie modellen voor gemaakt, maar daar ben jij vast geen lid van met je "0 garantie tot de deur" :P :P :P

 

 

Klopt ik ben geen lid van de Bovag.

 

Op de verkoop papier staat er duidelijk het volgende:

 

ATTENTIE:

De aangekochte voertuig is gezien, bereden en goedgekeurd. Voertuig is gekocht door de koper zonder garantie , in welke vorm dan ook.

 

Directie ***

 

Handtekening verkoper: Zo meenemen , zonder garantie. Handtekening koper:

 

 

 

 

Klaar is kees. :D

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop alleen maar dat potentiele kopers je berichten hier zullen lezen en zich zullen realiseren dat jij ze absoluut niet vertrouwt, en dat ze jou ook absoluut niet kunnen vertrouwen. 0% garantie zegt precies 1 ding tegen je kopers: "vertrouw dit niet". En dat dat komt van iemand die zo loopt te huilen over vertrouwen vind ik erg grappig - als het tenminste niet om te janken was.

 

Ik heb een bloedhekel aan hypocrisie, maar het nivo waar jij die term naartoe weet te tillen is onovertroffen. Vandaar dat ik (weer) reageer.

 

Volgens mij is er best een verschil tussen niet vertrouwen en geen garantie.

 

Als je als handelaar geen ruimte hebt (tijd/garage etc) om garantie problemen af te handelen dan kun je mijns inziens ook best verkopen zonder garantie. Dit kan je dan eventueel met de prijs compenseren. Als de koper dit vooraf weet dan is het aan hem om daar al dan niet mee accoord te gaan.

 

Wat de proefrit betreft, heel goed dat je dit op papier zet. Als was het maar om bij een eventuele verkeersovertreding aan te kunnen tonen wie de bestuurder op dat moment was. Vraag dan ook een kopie rijbewijs (controleer dit op geldigheid) en bewaar dat in je administratie, boetes kunnen ook wel eens wat later op de mat vallen.

 

Wat de eventuele verzekering betreft, misschien kan de verzekeringsmaatschappij jouw vertellen welke gegevens zij van jouw verlangen en of het op jouw polis uberhaupt mogelijk is om derden te laten rijden met jouw auto. Vermeld eventuele relevante polisvoorwaarden op het zelfde document dat de proefrijder moet onderteken zodat die ook weet waarvoor hij aansprakelijk word gehouden indien het onverhoopt fout gaat (eigen risico etc).

 

Ik heb toevallig deze week een proefrit gedaan bij een dealer en daar moest er niets ondertekend worden. Wel ging op mijn verzoek de verkoper mee met de proefrit maar ik kon ook alleen gaan als ik dat had gewillen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ookal ben je wel 100% goed verzekerd , dan nog moet je altijd 100% zekerheid hebben voor jezelf.

Behalve jouw klant - die krijgt 0% zekerheid, want Altan wil zelf 100% zekerheid en zet daar 0% garantie tegenover. Krijgen, krijgen, krijgen en niks geven - je lijkt wel een Hollander! ;D

 

Alleen de zon komt gratis op :) Eerst betalen , dan geven. Betaal 400-500 euro extra en je krijgt 6 maanden garantie op de schakelbak + motor. Maar als je zegt ik wil niks extra betalen , dan krijg je ook niks. Gewoon zo meenemen en klaar. Jij mag kiezen. Ik ben bijna altijd de goedkoopste van heel nl. Dus garantie op zoeen goedkope auto vragen , is mogelijk , maar dan moetje wel bijbetalen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij is er best een verschil tussen niet vertrouwen en geen garantie.

Natuurlijk is daar een levensgroot verschil tussen, alleen heeft Altan nogal de neiging om zijn klanten in eerste instantie als potentiele dieven en oplichters te beschouwen en zich daartegen op allerlei manieren te willen beschermen, terwijl hij zelf 0,0 water bij de wijn wil doen.

 

De al of niet terechte onwil om wlke vorm van garantie dan ook te geven krijgt daarmee bij hem een extra lading.

 

Even on-topic: als Altan net als ik gelijk even Google gebruikt had, had hij gelijk gezien dat het voor hem als garagehouder best redelijk dichtgetimmerd is qua wetgeving en jurisprudentie.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er best een verschil tussen niet vertrouwen en geen garantie.

Natuurlijk is daar een levensgroot verschil tussen, alleen heeft Altan nogal de neiging om zijn klanten in eerste instantie als potentiele dieven en oplichters te beschouwen en zich daartegen op allerlei manieren te willen beschermen, terwijl hij zelf 0,0 water bij de wijn wil doen.

 

De al of niet terechte onwil om wlke vorm van garantie dan ook te geven krijgt daarmee bij hem een extra lading.

 

Even on-topic: als Altan net als ik gelijk even Google gebruikt had, had hij gelijk gezien dat het voor hem als garagehouder best redelijk dichtgetimmerd is qua wetgeving en jurisprudentie.

 

 

 

Dus als ik deze overeenkomst gebruik en de klant maakt een ongeluk , dan betaald de klant/verzekering alle kosten? En stel dat de klant er niet mee eens is , wat dan? Rechtzaak?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Dus garantie op zoeen goedkope auto vragen , is mogelijk , maar dan moetje wel bijbetalen.

Prima, geen speld tussen te krijgen. En dat gaat twee kanten op - als jij zeker wilt zijn dat je geen schade lijdt moet je ook betalen, dus zorg dat je goed verzekerd bent.

 

 

Ja mja , dan gaat je verzekering kosten omhoog. Als de klant of zijn verzekering dat kan betalen zou het wel beter zijn.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zijn de wegen bij mij echt gewoon puur recht. En er is zo goed als geen verkeer. De kans op een ongeluk is zeer klein. Ik zelf rij ook mee en geef tegelijkertijd instructies hoe die gene kan rijden etc. Dus moet goed komen :) Rechtzaak advocaat , zulke woordjes wil ik niet eens horen. Pure kop pijn.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Wat is uberhaupt het nut van een proefrit? Wil je dan proberen of die lekker rijdt ofzo? De gemiddelde autobestuurder kan tijdens die proefrit toch niet ontdekken of er iets aan mankeert. Grote gebreken komen later aan het licht en daarmee kun je pech of mazzel hebben. Ik ben iemand die er van uitgaat dat menige auto handelaar er niet op uit is om jou een wrak te verkopen. Daar schaadt hij zijn eigen bedrijf immers ook maar mee, nietwaar? Met auto's is het gewoon pech of mazzel hebben, ongeacht merk, type en leeftijd. Ik ken verhalen van nieuwe auto's, die vanaf dag 1 al problemen hadden en ook verhalen van auto's, die jarenlang als een zonnetje reden en nooit wat mankeerden.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Laster.

*proest* Sue me! ;D

 

Wat is uberhaupt het nut van een proefrit? Wil je dan proberen of die lekker rijdt ofzo?

Bijvoorbeeld. Ik heb ooit een oude Mercedes gekocht waar ik helaas alleen in de bebouwde kom mee heb kunnen proefrijden, en die boven de 90 km/u als een dolle met het stuur begon te trillen.

 

Met auto's is het gewoon pech of mazzel hebben, ongeacht merk, type en leeftijd.

Natuurlijk, maar er is nogal een verschil tussen iemand die een goedkoop inruilertje na alleen een wasbeurt weer te koop zet, en iemand die zo'n ding helemaal nakijkt, een grote beurt geeft en er een (zij het symbolische) garantie van 3 maanden op het motorische verhaal geeft, bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0
Wat is uberhaupt het nut van een proefrit? Wil je dan proberen of die lekker rijdt ofzo?

 

Inderdaad kijken of die lekker rijdt. Was eind vorig jaar op zoek naar een ouwe bak voor weinig. dus even gereden in een alto uit 1999 zonder stuurbekrachtiging en dat was dus 3x niks. :P

 

vervolgens in een punto uit 1994 met stuurbekrachtiging en dat reed in 1x lekker weg dus heb ik die maar gekocht voor weinig :)

maar inderdaad het proefrijden zegt niets over de staat of eventuele gebreken die je niet direct ziet.

 

Maar het ook een beetje standaard: als je niet even een blokje kan rijden dan heb je er toch geen gevoel bij. Tenslotte maakt bij na iedereen ook wel even een proefritje in een gloednieuwe auto waar normaal gesproken niets aan mankeert ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is uberhaupt het nut van een proefrit? Wil je dan proberen of die lekker rijdt ofzo?

 

Tenslotte maakt bij na iedereen ook wel even een proefritje in een gloednieuwe auto waar normaal gesproken niets aan mankeert ;D

 

 

Misschien ook een beetje voor het gevoel? Ik snap dat je ook na een half uurtje rijden niet kan zeggen of iets lekker rijd of niet maar je krijgt toch een eerste indruk van het gevoel. Zoals wat je zelf zegt over die stuurbekrachtiging.

 

Als ik zelf een nieuwe 'vreemde' auto ging kopen zou ik eerst kijken of er misschien eentje te huur was voor een week of zo.

Link naar reactie
  • 0
De aangekochte voertuig is gezien, bereden en goedgekeurd. Voertuig is gekocht door de koper zonder garantie , in welke vorm dan ook

 

Misschien heb ik iets gemist, maar waarom iets expliciet verkopen zonder garantie? Je kunt het ook gewoon weglaten, dan heb je het toch ook verkocht zonder garantie!

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

De aangekochte voertuig is gezien, bereden en goedgekeurd. Voertuig is gekocht door de koper zonder garantie , in welke vorm dan ook

 

Misschien heb ik iets gemist, maar waarom iets expliciet verkopen zonder garantie? Je kunt het ook gewoon weglaten, dan heb je het toch ook verkocht zonder garantie!

 

Nee , de klant moet duidelijk zien en horen dat er echt 0% garantie op zit. Anders willen ze wel is zeuren omdat er bijvoorbeeld een gaatje in een leiding zit. Komen ze verhaal halen. Ik ben zelf geen monteur , ik laat wel al mijn auto's gewoon even controleren. Maar ja , ik kan niemand garanderen dat die motor nog 10 jaar goed zal blijven. Misschien gaat die zelfs morgen naar de maan. Je kunt dat nooit weten.

 

Behalve als ze een extra bedrag betalen , dan geef ik er wel garantie op. Laatst kwam een klant voor een auto van 350 euro. Zegt die : Krijg ik hier ook garantie erbij.

 

Ik zei toen: Ja 5 jaar garantie.

 

Klant: Oh yes dat is wel beter.

 

Ik : ??? ??? ::) ::)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Behalve als ze een extra bedrag betalen , dan geef ik er wel garantie op. Laatst kwam een klant voor een auto van 350 euro. Zegt die : Krijg ik hier ook garantie erbij.

 

Ik zei toen: Ja 5 jaar garantie.

 

Vijf jaar lang de garantie dat die bak er ieder moment mee op kan houden?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.