• 0

Projectovereenkomst tussentijds opzeggen

Beste leden,

 

Ten eerste ben ik als poster nieuw hier, mede omdat de meeste antwoorden op mijn vragen prima vindbaar waren en posten nooit nodig bleek te zijn.

 

Ik zal me dus ook even voorstellen in een ander topic dit weekend.

 

De vraag die ik echter heb is dat een kandidaat voor mijn bedrijf momenteel via een detacheringsbureau werkt op een projectcontract ZONDER einddatum.

 

In dat contract word te gemeld dat de overeenkomst eindigt op het moment dat de opdrachtgever de opdracht stopt, zonder dat daar een opzegtermijn aan vast zit.

 

Nu wil deze man zijn projectovereenkomst dus opzeggen [werkt al 3 jaar onder hetzelfde contract] en volgens zijn contract kan dit met wederzijds goedvinden.

 

Het detacheringbureau gaat echter niet akkoord en zegt dat hij zich moet houden aan de geldende opzegtermijn.

 

Mijn vraag is dan ook |

 

Kan hij zonder opzegtermijn de projectovereenkomst stoppen? [zit namelijk geen einddatum aan het contract en ook geen opzegtermijn]

 

 

Alle adviezen worden natuurlijk enorm gewaardeerd en als er zaken nog onduidelijk zijn, laat het weten en ik geef zo goed mogelijk antwoord.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het detacheringbureau gaat echter niet akkoord en zegt dat hij zich moet houden aan de geldende opzegtermijn.

Er is hier sprake van 3 partijen: jij als opdrachtgever, het detacheringsbureau en de gedetacheerde. Het lijkt mij dat er dan twee contracten zouden moeten zijn: tussen jou en het detacheringsbureau en tussen het bureau en de gedetacheerde. Naar welk contract verwijs jij als je het hebt over "het projectcontract" en "zijn projectovereenkomst"? En over welke "geldende opzegtermijn" in welke overeenkomst heeft het bureau het?

Link naar reactie
  • 0

Tja. Om maar met een leuke te beginnen: afspraak-is-afspraak :-)

 

Meteen ook heel serieus. Als hij in zijn contract 0 maanden heeft staan, dan heeft hij een opzegtermijn van 0 maanden. Staat er 3 maanden in, dan is het uiteraard 3 maanden. Dat geld ook voor jou en het detacheringsbureau en de eindklant. Het probleem ontstaat op het moment dat er sprake is van 2 of meerdere contracten die niet op elkaar zijn afgestemd. Ik vermoed uit jouw verhaal dat je medewerker een contract heeft van 0 maanden, en dat het detacheringsbureau met jou een contract heeft van 3 maanden. Correct?

 

In dat geval zul je moeten proberen om je medewerker nog 3 maanden vast te houden. Lukt dat niet dan zijn helaas de consekwenties voor jezelf...

 

Ik ben uitgegaan van de constructie: medewerker - jij - detacheringsbureau - eindklant.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat e.e.a. nog niet geheel duidelijk is.

 

De werknemer (a) is nog niet in dienst van ons bedrijf, hij werkt momenteel elders via een detacheringbureau.(b)

Dat bureau heeft hem momenteel aan het werk bij hun opdrachtgever ©

 

a wil graag bij ons komen werken, maar de opdracht die wij hebben moet eind februari starten, volgens hem had hij geen opzegtermijn en nu doet b dus moeilijk.

 

het contract tussen b en c staat hier even geheel buiten.

 

a heeft een contract met een ingangsdatum van 2009, maar geen einddatum.

In dat contract staat alleen dat opzegging kan met wederzijds goedvinden

b heeft geeft dus geen goedkeuring aan a om het contract op te zeggen. De wet schrijft volgens mij voor dat a aansprakelijk kan worden gesteld als deze niet tot einddatum van het contract blijft werken. Deze datum ontbreekt echter.

 

In hoeverre staat b in zijn recht om opzegging tegen te gaan?

 

Het is natuurlijk vreemd dat a totaal geen zekerheden heeft omdat zijn contract per direct kan eindigen als het project eindigd, maar dat hij vervolgens niet de rechten heeft op datzelfde te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een projectcontract als arbeidsovereenkomst kan alleen als er iets van een eindmoment is vastgelegd. Dan is de duur van de arbeidsovereenkomst bepaald, namelijk de duur van het project. Is er feitelijk geen sprake van een project, dan zal het dienstverband opnieuw gekwalificeerd moeten worden en wel als één voor onbepaalde tijd, waarbij de opzegtermijn dus één kalendermaand is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo nutkees,

 

Het verhaal is mij nog niet helemaal helder.

Met name de aard van de sinds 2009 bestaande relatie tussen uw toekomstig/beoogd werknemer en zijn detacheringsbureau/projectaannemer is nog niet helder genoeg.

 

Is hij daar werkzaam:

[*]als werknemer op grond van een arbeidsovereenkomst;

[*]als uitzendkracht op grond van een uitzendovereenkomst (wettelijk bezien een bijzondere vorm van arbeidsovereenkomst);

[*]zelf als zzp-er zijnde vanuit het "detacheringsbureau"/bemiddelingsbureau(?) op project bezig bij de "eind-opdrachtgever";

[*]als iets anders?

 

U spreekt in uw HL-onderwerpaanduiding namelijk over "tussentijdse opzegging van de projectovereenkomst". Als zzp-er zou hij (uw beoogd werknemer dus) er namelijk zelf een als zelfstandige kunnen hebben. Hoe luiden die afspraken dan precies?

 

Is hij echter (slechts) een "echte werknemer" dan zal zijn arbeidsovereenkomst (of inmiddels arbeidsovereenkomsten?) erop nageslagen moeten worden. Wat voor soort arbeidscontract (of soorten arbeidscontracten) heeft al gehad sinds 2009? Is er misschien al sprake van een onbepaalde tijd arbeidsovereenkomst simpelweg door (te veel) opeenvolgende bepaalde tijdsarbeidscontacten?

Zo nee, is zijn bepaalde tijd arbeidsovereenkomst wel voldoende objectief qua "bepaalde tijd" omschreven (zie ook de opmerking van HL-er StevenK).

 

Staat er geen opzegtermijn (tussentijds of regulier) in het arbeidscontract dan geldt de wettelijke hoofdregel vanuit het Burgerlijk Wetboek: 1 maand voor de werknemer.

 

Maar let op: of het nu een zelfstandige is of een werknemer: zijn er beperkingen in het contract opgenomen zoals een (non)concurrentiebeding of een (non)relatiebeding? Kijk dan of hij uberhaupt wel bij u mag beginnen: bent u misschien zo'n concurrent of relatie van "het detacheringsbureau" of van "de opdrachtgever"'?

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 10-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0
als er geen opzeg termijn bedongen is dan gelden de richtlijnen van het BW is het een arbeids overeenkomst met gezag verhouding staat dit in het 7e BW boek anders zou je het 3e eens erop na moeten slaan.

 

Wat moet TS hier nu mee?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.