• 0

Welk voordeel heeft VAR-ROW t.o.v loondienst voor opdrachtgever?

Graag wil ik u de volgende situatie voorleggen en om uw oordeel vragen of het hier wel of niet om een (fictieve-) dienstbetrekking gaat. Daarnaast heb ik de hamvraag onderaan geschreven. Ik zal beginnen met een korte situatie schets.

 

Ikzelf (opdrachtgever) heb een eigen Bed and Breakfast en wil een gedeelte van alle weekenden volledig uitbesteden aan iemand anders. Dit in verband dat ik de weekenden vrij wil hebben maar ook de B&B wil door laten gaan. Ik heb iemand gevonden die dit wil doen (opdrachtnemer), zij heeft al op basis van de werkomschrijvingen, dus ook de werkzaamheden naast de B&B, een VAR-ROW gekregen van de belastingdienst.

 

Omdat het om een volledige uitbesteding gaat en zij zelf mag bepalen hoe ze alles doet en deels op eigen adres haar werk doet. Ik ben dus ook niet in de buurt, wel bereikbaar voor vragen. Zie ik het als een niet fictieve- dienstbetrekking en overweeg ik een opting-in aan te vragen.

Maar… ik kan haar ook op payroll zetten en ben dan meer kwijt maar draag geen risico en extra uren om mijn administratie rond te krijgen. (volgens de belastingtelefoon is het, na lang discussiëren met haar collega's, wel een dienstbetrekking want ik oordeel over haar eindresultaat. waarop mijn vraag is of ze überhaupt een situatie kan schetsen waar een opdrachtgever niet zou oordelen over een eindresultaat van de opdrachnemer?)

 

Voordat ik voor een Opting-in wil gaan en alle moeite ga doen, is concreet mijn vraag: Wat is mijn voordeel als opdrachtgever wanneer ik de belastinginspecteur kan overtuigen dat het geen verkapte loondienst is?

 

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voordat ik voor een Opting-in wil gaan en alle moeite ga doen, is concreet mijn vraag: Wat is mijn voordeel als opdrachtgever wanneer ik de belastinginspecteur kan overtuigen dat het geen verkapte loondienst is?

 

Jij betaalt de factuur en vordert de BTW terug. Klaar. Veel voordeliger wordt het niet of je moet juist willen opgehangen worden aan loonheffingsverplichtingen (evt. CAO's, pensioen, ziektewetgeving etc.).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost, dit is een snelle reactie, bedankt daarvoor!

 

Dat is qua administratie inderdaad een stuk makkelijker.

 

Maar het lijkt erop dat wanneer de opdracht nemer een VAR-ROW verklaring heeft, dat de opdracht gever eigenlijk altijd de sociale premies moet betalen. Linksom of rechtsom de belastingdienst stelt per definitie dat er een gezagsverhouding is. De belastingtelefoon vertelde dat wanneer je het werk beoordeeld er per definitie een gezagsverhouding is. Dus ik zeg: dus ook bij de kapster, daar beoordeel ik ook haar eindresultaat. Daar moest ze het antwoord schuldig op blijven.

 

Concreet een nieuwe vraag. Waar kan ik onze situatie neerleggen en om een oordeel vragen welke dan niet meer, iig niet snel, herzien kan worden.

 

gr. Sander

Link naar reactie
  • 0

Hoi Slock,

 

Allereerst zou ik je adviseren om nooit vragen aan de Belastingtelefoon voor te leggen die over interpretatie van regelgeving gaan. Ten eerste omdat het personeel van de Belastingtelefoon daarvoor niet deskundig genoeg is en ten tweede omdat in de jurisprudentie is uitgemaakt dat je aan uitlatingen van de Belastingtelefoon geen enkel vertrouwen kunt ontlenen. De Belastingtelefoon is alleen geschikt voor zeer feitelijke vragen.

 

De gezagsverhouding is slechts één van de criteria waaraan een dienstbetrekking moet voldoen. De andere twee zijn de verplichting om een vast loon te betalen en de ingehuurde kracht mag zich niet laten vervangen door een ander. Ook aan de laatste 2 criteria lijkt in jouw casus te worden voldaan.

 

Bij een VAR-ROW dien je als opdrachtnemer zelf te beoordelen of er sprake is van een dienstbetrekking.

 

Bij twijfel kun je de situatie schriftelijk voorleggen aan de Belastingdienst. Aan een schriftelijke uitspraak van de Belastingdienst kun je i.t.t. de Belastingtelefoon wel vertrouwen ontlenen.

 

Je kunt de overeenkomst met de zzp-er natuurlijk ook zodanig inkleden, dat haar ondernemerschap voorop staat. Denk aan debiteurenrisico, inschrijving KvK, de zzp-er zelf zorg laten dragen voor investeringen etc.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Slock,

 

Ik heb nog wat vragen bij de constructie.

 

U heeft zelf een B&B. Ik neem aan dat dat gaat om een eigen pand met met name (slaap)kamerverhuur en een keuken en/of eetruimte waar u de B&B-gasten in weelde hun vakantiedagen laat doorkomen. Deze dienst is 24/7. U heeft uw eigen bedrijfsfilosofie en B&B-karakter en B&B-bedrijfsuitstraling.

 

U wilt dat B&B echter maar 5 dagen gaan doen. U wilt de weekeinden vrij zijn en deze weekeinden uitbesteden aan een zelfstandige. Ik voorzie hierin problemen. Deze zelfstandige zal mag ik aannemen zich geheel naar uw bedrijfsideeen moeten schikken. Die persoon zal niet in het weekeind een eigen B&B-invulling mogen exploiteren. Ik mag aannemen dat er ook B&B-gasten zullen zijn die meerdere dagen worden ondergebracht, denk aan vrijdags komen en maandags weer gaan.

 

Het uitbesteden in deze van de complete B&B-activiteiten in het weekeind aan een derde zie ik dan ook niet anders dan het slechts "uitbesteden" van het beheer onder uw B&B-formule en B&B-huisregels. M.a.w. zal de "uitbater" in het weekeind alleen arbeid verrichten binnen uw bedrijfsplan.

 

Van zelfstandigheid, van zelfstandig ondernemerschap bij die derde zie ik als leek op het B&B-gebied niet iets komen. Een verkapt dienstverband lijkt mij zodoende eerder aan de orde.

 

M.a.w.: Kijk uit als het u juist te doen is om geen werkgever-werknemer of een daaraan gelijk te stellen/vergelijkbare relatie te verkrijgen.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 13-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Hans,

 

Dit is een nieuwe en ook een interessante benadering van mijn situatie. De omschrijving die u hier geeft is ook helemaal correct.

Echter er zijn veel voorbeelden van zelfstandigen die worden ingehuurd en onder dezelfde formule&karakter hun diensten moeten uitwerken/verkopen.

 

Begrijp ik goed dat de belastingdienst dus ook op uw manier naar de situatie zou kijken?

 

Hartelijke groet, Sander

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sander,

 

Ik vrees dat niet alleen de fiscus naar alle omstandigheden zal gaan kijken, maar ook een rechter als er bijvoorbeeld na verloop van tijd een discussie tussen u en "de weekeind-uitbater" ontstaat over een arbeidsrelatie en ontslag, of over een bedrijfsongeval etc.

 

Ook een schadegevalletje van, of veroorzaakt door een B&B-bezoeker kan tot verzekeringsproblemen leiden als de schadelijdende bezoeker iemand aansprakelijk wil stellen, of omgekeerd iemand die bezoeker aansprakelijk wil stellen. Denk aan voedselvergiftiging of diefstal, of een brandende sigaret op het beddengoed etc.

 

Ook vanuit die optiek worden alle omstandigheden meegenomen en beoordeeld.

 

Een arbeidsrelatie direct aangaan met "de weekeind-uitbater" voorkomt al deze discussies want dan bent u enig ondernemer alsook werkgever eind-verantwoordeijk etc. Alleen het werkgeverschap brengt weer zo zijn ins en outs met zich mee (zie korte samenvatting "mijn 1e werknemer" hoofdstukje op mijn website).

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 13-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Hans,

 

Door het lezen van je site is het eindelijk een stuk duidelijker geworden. Voornamelijk de hoofdstukken: "mijn eerste werknemer?" en "ZZP VAR", waren direct van toepassing op mijn situatie.

 

Bedankt voor alle informatie en meedenken, het is duidelijk dat het een Payroll-constructie gaat worden.

Ik vind het zeer opvallend dat de belastingdienst hier zoveel onduidelijker over doet dan eigenlijk hoeft.

 

Hartelijke groet, Sander

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sander,

 

Denk er bij een payroll-medewerker of een uitzendkracht (beiden zijn werknemers van een andere werkgever) of wat dat betreft bij een eigen werknemer altijd aan dat zij onder de Arbeidstijdenwet vallen (en/of aanvullende CAO-regelingen) waardoor zij niet voor u het gehele weekeind (2 dagen a 24 uur) inzetbaar zijn.

 

Wilt u een 100% weekeinddekking hebben (omdat u zelf echt het gehele weekeind vrij wilt hebben), dan zult u dus meerdere werknemers moeten inhuren.

 

Wees er ook op voorbereid dat de tarieven van payrollbedrijven en/of uitzendbureaus voor het weekeind aanzienlijk zullen zijn. En werk het liefst met een NEN-gecertificeerd bureau (zie normeringarbeid.nl).

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 15-2-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.