• 0

FOR hoger dan EV mag dat of moet ik belasting betalen

Op mijn ultimo balans 2011 staat nu:

EV = 70k en FOR = 60k

 

Ik wil in april 50k extra uit mijn EV opnemen om een verbouwing te financieren.

Ik verwacht NIET dat mijn bedrijf dit jaar voldoende verdient om deze extra opname per ultimo 2012 weer goed te maken.

Dat zal enkele jaren gaan duren. Ik verwacht een balans ultimo 2012:

EV = 30k en FOR = 60k

 

Omdat mijn EV enkele jaren lager is dan mijn FOR, vraag ik mij af of ik over het verschil (60-30 = 30k) al in 2012 belasting moet betalen? Of hoef je helemaal geen belasting over het verschil te betalen en komt dat pas op je 65e of bij staken van je bedrijf (dat ik niet van plan ben)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alleen onder het vroegere regime was het zo dat je moest afrekenen als je eigen vermogen onder het FOR-bedrag kwam. Dat is sinds 2001 niet meer zo. Nu moet je afrekenen over de FOR bij staking of als je 65 wordt of niet en het vorige jaar niet aan het urencriterium voldoet.

 

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de FOR bij jou op de balans vermeldt wordt. Ik krijg veel jaarrekeningen onder ogen en het valt mij op dat de ene keer de FOR wordt vermeldt als onderdeel van het eigen vermogen of dat het eigen vermogen is gesplitst in FOR en rest eigen vermogen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad. de FOR blijft in stand, zélfs als het ondernemingsvermogen onder de FOR daalt. Afrekening over de FOR komt alleen aan de orde indien 1. de ondernemer hier zelf voor kiest, én dan ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen (art. 3.70, lid 1) en 2. Voor zover het ondernemingsvermogen daalt onder de FOR indien 1. de ondernemings is gestaakt, 2. de bel. pl. de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of 3. de bel pl. in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

 

U kunt dus zelfs meer ondernemingsvermogen onbelast naar het privévermogen onttrekken zolang de hierboven genoemde omstandigheden niet op U van toepassing (zullen) zijn. Mag ik vragen waarom U het geld op de bankrekening heeft staan en niet heeft aangewend in uw onderneming?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid: denk er wel aan dat doteren aan de oudedagsreserve (dus het verder opbouwen) bij een negatief ondernemingsvermogen niet mogelijk is. De oudedagsreserve kan dan wel in stand blijven, maar niet hoger worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@The quest: ja dat mag, zie de duidelijke reactie van Ronaldinho: doteren aan de oudedagsreserve (dus het verder opbouwen) bij een negatief ondernemingsvermogen niet mogelijk is. De oudedagsreserve kan dan wel in stand blijven, maar niet hoger worden.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.