• 0

Startende ondernemer, WAZO en Kinderopvangtoeslag 2012

Beste HLers,

 

Ik ben een startende ondernemer en ik ga na mijn bevalling full time aan de slag met mijn eigen onderneming. Nu werk ik in deeltijd op een tijdelijk contract en ben ook part time bezig met het voorbereiden van mijn onderneming.

 

Mijn vraag gaat over de kinderopvangtoeslag.

 

Op 1 mei loopt mijn contract af en ga ik direct met zwangerschapsverlof. Dit doe ik door een WAZO aan te vragen. Dit duurt 16 weken, daarna wil ik van start met mijn onderneming. Nu wil ik de kinderopvang gedurende deze periode door laten lopen, anders moet ik mijn zoontje ergens anders gaan plaatsen. De vraag is echter of ik nu met de regels van 2012 deze 16 weken nog wel kinderopvangtoeslag ga krijgen.

 

Ik heb de belastingdienst en het UWV gebeld maar krijg geen bevredigend antwoord. De belastingdienst zegt dat ik in de WAZO geen toeslag krijg. Het UWV geeft aan dat ik nog 3 maanden KOT krijg. Bij terugbellen beginnen ze beiden te twijffelen en wijzen naar elkaar.....

 

De belastingdienst gaf wel aan om bezwaar aan te tekenen omdat er veel ondernemers zijn die met dit probleem zitten. Bezwaar waarop werd mij niet helemal duidelijk.

 

Heeft iemand op HL hier ervaring mee of kan iemand hier advies over geven.

 

Alvast bedankt,

 

Klaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Klaar,

 

ik vrees dat niemand hier ervaring mee heeft, de nieuwe Kinderopvang-toeslag-regels bestaan nog maar een week of acht. Als iemand er wel ervaring mee heeft, is er een kans dat ze Marjan heet.

 

Onder de nieuwe regels heb je recht op KO-toeslag voor de uren dat je werkt plus 40%. Als je ondernemer bent wordt voor het bepalen van de gewerkte uren aangesloten bij de methode die ook gebruikt wordt voor de zelfstandigenaftrek.

Dat interpreteer ik als 'uren die meetellen voor de zelfstandigenaftrek, tellen ook mee voor de KOtoeslag'.

Een zelfstandig ondernemer die met zwangerschapsverlof gaat, mag 16 weken lang haar uren doortellen alsof ze op dezelfde manier door heeft gewerkt (artikel 3.6 lid 5 Wet IB).

 

Op basis daarvan zou mijn redenering zijn: als je vóór je zwangerschapsverlof 20 uur per week aan je onderneming besteedt, doe je dat voor het bepalen van de zelfstandigenaftrek, en dus ook voor de KOtoeslag, ook tíjdens je zwangerschapsverlof, en heb je dus tijdens je zwangerschapsverlof recht op 28 uur (140%) KOtoeslag.

 

Ik heb geen idee of je via www.toeslagen.nl een aanvraag in kan dienen voor een zeer specifieke periode? In dat geval zou je daar de gegevens voor je geplande zwangerschapsverlofperiode in kunnen voeren, een beschikking afwachten en daar eventueel bezwaar tegen aantekenen. Je kan ook schriftelijk de afdeling /Toeslagen verzoeken om een uitspraak.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag Klaartje,

 

Bij intreden werkloosheid heb je nog recht op drie maanden kinderopvangtoeslag vanaf de eerste dag dat geen arbeid meer wordt verricht. Het maakt hierbij niet uit of je zelf ontslag neemt, de ww ingaat of een andere uitkering krijgt. Voor wat betreft de uren van de tijdelijk dienstverband behoudt je dus recht op kinderopvangtoeslag.

Als je daarnaast (aantoonbaar, urenregistratie bijvoorbeeld) ook uren hebt besteedt aan je onderneming blijven die uren gewoon doortellen tijdens je verlof. Je gaat dan uit van het gemiddelde aantal uren per week dat je in de maanden voorafgaand aan je verlof aan je onderneming hebt besteed.

Blijf je na je zwangerschapsverlof ondernemen en ga je (vanaf drie maanden na intreden werkloosheid m.b.t. je huidige dienstverband) die uren aan je onderneming besteden dan kan de kinderopvangtoeslag gewoon doorlopen.

 

groet,

Marjan

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marjan en Marcel,

 

Erg bedankt voor deze tips!

 

Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat er zaken worden gewijzigd, zonder dat dit goed omschreven is. Nu ga ik dus iets doen waarvan ik naar eer en geweten achter sta, maar zonder dat ik weet of het later weer terug komt... Welkom in ondernemend Nederland zullen we maar zeggen.

 

De uren die ik nu maak voor het opzetten van mijn eigenzaak ga ik nu gewoon bijhouden, ik ga me op korte termijn (weer) inschrijven bij de KvK. Volgens mij ziet het er dan als volgt uit.

Gedurende arbeidscontract: 30 uur KOT (arbeidscontract 24 uur, eigen onderneming 16-20 uur).

1e 3 maanden/13 weken van het zwangerschapsverlof: 30 uur KOT (o.b.v. 3 mnd na Arbeidscontract).

Laatste 3 weken van het zwangerschapsverlof: 20 uur KOT (o.b.v. eigen onderneming).

Na het zwangerschapsverlof: 3 dagen KOT (o.b.v.) 30-40 uur eigen onderneming.

 

Gedurende het zwangerschapsverlof deze maanden vraag ik dan voor 16 weken een WAZO aan gebaseerd op mijn huidige arbeidscontract.

 

Ik denk dat het probleem in mijn situatie te overzien is. Deze oplossing kost met 3 weken KOT, maar dat is prettiger dan het opnieuw moeten zoeken en wennen aan een nieuwe gastouders.

 

Als ik nog zaken over het hoofd zie, hoor ik deze natuurlijk graag!

 

 

Klaar

Link naar reactie
  • 0

Beste HLers,

 

Ik ben een startende ondernemer en ik ga na mijn bevalling full time aan de slag met mijn eigen onderneming. Nu werk ik in deeltijd op een tijdelijk contract en ben ook part time bezig met het voorbereiden van mijn onderneming.

 

Mijn vraag gaat over de kinderopvangtoeslag.

 

Op 1 mei loopt mijn contract af en ga ik direct met zwangerschapsverlof. Dit doe ik door een WAZO aan te vragen. Dit duurt 16 weken, daarna wil ik van start met mijn onderneming. Nu wil ik de kinderopvang gedurende deze periode door laten lopen, anders moet ik mijn zoontje ergens anders gaan plaatsen. De vraag is echter of ik nu met de regels van 2012 deze 16 weken nog wel kinderopvangtoeslag ga krijgen.

 

 

Ik vermoed dat je in 2011 nog geen ondernemer was, een beroep op de zwangerschapsregelingen voor zelfstandigen is dan niet mogelijk. Je verliest dus per 1 mei 2012 20 arbeidsuren per week en hebt recht op WW. Nu bgrijp ik dt je WW-stap wilt overslaan en een beroep wilt doen op de nawerkingsregling - de periode nadat je de status van werknmer hebt verloren maar nog wel verzekerd bent voor de ziektewet.

 

Ik raad je dat niet aan en adviseer je de volgende route:

 

[*]vraag WW aan met als ingangsdatum 01 mei 2012;

[*]regel dat je m.i.v. 07 mei 2012 zwngerschapsverlof opneemt: ww staat stil en wordt ziektewet (zw) - zw voor 24 uur betekent recht op 33,6 uur kinderopvangtoeslag;

[*]al alles goed gaat kun je 16 weken later (27-08-2012) weer terug naar de WW, mochten er complicaties zijn blijf je gewoon in de ziektewet (en behoud je recht op KOT);

[*]als je op 27-08-2012 de ww weer ingaat kun je die met onmiddellijke ingang stopzetten - je verlaat dan de ww om zelfstandig ondernemer te worden en hebt dan 1,5 jaar terugvalrecht naar de WW. Je kunt dus ondernemen met een sociaal zekerheidsvangnet, iets wat je als normale zelfstandige niet hebt!

[*]houd je uren bij die je in je onderneming stopt, om te voldoen aan het urencriterium (> 1225 uur = belastingvoordeel) en de KOT (uren in onderneming tellen mee).

[*]voor KOT werk je in loondienst 17 weken (t/m 30-4) en in de zw voor 16 weken (hopen we maar). Je werkt dus 33 x 20 uur is 660 uur. Om het hele jaar door recht te hebben 33,6 uur KOT heb je (52 weken x 24 uur =) 1.248 uur werk nodig. Je moet dus nog 588 uur in je onderneming stoppen om de KOT veilig te stellen.

 

 

Ik heb de belastingdienst en het UWV gebeld maar krijg geen bevredigend antwoord. De belastingdienst zegt dat ik in de WAZO geen toeslag krijg. Het UWV geeft aan dat ik nog 3 maanden KOT krijg. Bij terugbellen beginnen ze beiden te twijffelen en wijzen naar elkaar.....

 

 

Is ook te specifiek, staat niet in de standaard scripts...

 

 

De belastingdienst gaf wel aan om bezwaar aan te tekenen omdat er veel ondernemers zijn die met dit probleem zitten. Bezwaar waarop werd mij niet helemal duidelijk.

 

 

Voor bezwaar is een besluit nodig, lijkt mij sterk dat dat er al ligt ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

[*]al alles goed gaat kun je 16 weken later (27-08-2012) weer terug naar de WW, mochten er complicaties zijn blijf je gewoon in de ziektewet (en behoud je recht op KOT);

 

Een opmerking n.a.v. je (uitgebreide, complimenten!) reactie:

Bij ziektewet via UWV bestaat na 3 maanden werkloosheid, geen recht op kot, er is immers geen sprake van een werkgever dan wel reïntegratie.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Klaartje,

 

Nog even ter aanvulling:

 

Volgens mij ziet het er dan als volgt uit.

Gedurende arbeidscontract: 30 uur KOT (arbeidscontract 24 uur, eigen onderneming 16-20 uur).

1e 3 maanden/13 weken van het zwangerschapsverlof: 30 uur KOT (o.b.v. 3 mnd na Arbeidscontract).

Laatste 3 weken van het zwangerschapsverlof: 20 uur KOT (o.b.v. eigen onderneming).

Na het zwangerschapsverlof: 3 dagen KOT (o.b.v.) 30-40 uur eigen onderneming.

 

 

De KOT kijkt niet naar weken maar naar het hele jaar. Het is dus niet nodig om naar perioden te kijken maar je moet kijken naar de heel 2012. Als je 30 uur KOT nodig hebt moet je in 2012 dus gemiddeld (30 / 1,4 =) ca. 21,5u per week werken, dus 1.118 uur per jaar. Je werkt in dienstverband al (17 weken x 24 uur =) 408 uur, in WAZO/WW komt daar (16 x 24 uur =) 384 uur bij. Als je daarna nog (1.118u - 406u - 384u =) 328 uur als ndernemr werkt voldoe je aan die eis. Ik vermoed, op basis vn jouw gegevens, dt je hlemaal geen KOT verliet.

 

 

Gedurende het zwangerschapsverlof deze maanden vraag ik dan voor 16 weken een WAZO aan gebaseerd op mijn huidige arbeidscontract.

 

 

ik zou dat dus iets anders, zie mijn vorige post.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nog een opmerking: de kot wordt weliswaar vastgesteld op jaarbasis maar bij controle wordt wel degelijk gekeken naar maanden. Het is dus niet zo dat als iemand 20 uur gemiddeld werkt over het hele jaar maar in feite de eerste 6 maanden geen uren maakt en de laatste 6 maanden 40 uur werkt er het hele jaar recht op kot bestaat.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

[*]al alles goed gaat kun je 16 weken later (27-08-2012) weer terug naar de WW, mochten er complicaties zijn blijf je gewoon in de ziektewet (en behoud je recht op KOT);

 

Een opmerking n.a.v. je (uitgebreide, complimenten!) reactie:

Bij ziektewet via UWV bestaat na 3 maanden werkloosheid, geen recht op kot, er is immers geen sprake van een werkgever dan wel reïntegratie.

 

 

Dat weet ik zo net nog niet ;)

 

Er is een zogenaamde regeling procesgang zieke vangnetters, die stelt dat bij verzekerden die na 01-01-2008 ziek zijn geworden en geen werkgever meer heeft het UWV er voor zorgt dat de werknemer weer aan de slag kan gaan. Het uwv is verplicht:

 

[*]aantekeningen omtrent reïntegratie bijhouden;

[*]probleemanalyse binnen 6 weken opstellen;

[*]binnen 8 weken plan van aanpak;

[*]evlueren met werknemer;

[*]herijken pva;

[*]wia-traject instarten.

 

Het uwv fungeert dus als werkgever en een werknemer die vanuit de zwangerschapsverlf in de zw blijft hangen heeft dus wel degeljk een reïntegrteverplichtng. En er staat mij ergens bij dat, indien een werknemer geen werkgever meer heeft maar wel in de zw zit, het uwv wettelijk gezien geljk gestld is asn de werkgever (dus niet de werkgver is). Maar die zou ik op moeten zoeken...

 

Belangrijker lijkt mij dat Klaartje in het onfortuinlijke geval dat zij na 16 weken niet kan reïntegreren gewoon nog drie maanden recht heeft op KOT (net ls eenieder die arbeid veliest). Na die drie maanden vervalt ze weer in de zw en geldt het bovenstaande, includief de reïntegrtie.

 

Maar ik vermoed dat de BD hier niet klakkeloos in mee zal gaan, vandaar het eerder genoemde bezwaar.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nog een opmerking: de kot wordt weliswaar vastgesteld op jaarbasis maar bij controle wordt wel degelijk gekeken naar maanden. Het is dus niet zo dat als iemand 20 uur gemiddeld werkt over het hele jaar maar in feite de eerste 6 maanden geen uren maakt en de laatste 6 maanden 40 uur werkt er het hele jaar recht op kot bestaat.

 

 

Je hebt helemaal gelijk. Maar bij zelfstandig ondernemers kan er geen eis gesteld worden dat de uren evenredig over het jaar verdeeld moeten zijn. Ik stelde het iets te breed, maar ben van mening dat dit voor Klaartje gewoon geldt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ben ik het niet mee eens. Bij twijfel aan de juistheid van de uren kan de fiscus de urenregistratie opvragen (deze vormt de basis van de aanspraak op kot). Als hieruit blijkt dat er 6 maanden geen uren zijn gemaakt en 6 maanden "dubbele" uren geeft dit nog geen recht op kot voor de 6 maanden dat geen uren zijn geregistreerd. Gezien de huidige werkwijze en controledrift van Belastingdienst/Toeslagen zou ik hierin geen risico nemen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Ben ik het niet mee eens. Bij twijfel aan de juistheid van de uren kan de fiscus de urenregistratie opvragen (deze vormt de basis van de aanspraak op kot). Als hieruit blijkt dat er 6 maanden geen uren zijn gemaakt en 6 maanden "dubbele" uren geeft dit nog geen recht op kot voor de 6 maanden dat geen uren zijn geregistreerd. Gezien de huidige werkwijze en controledrift van Belastingdienst/Toeslagen zou ik hierin geen risico nemen.

 

 

KOT is jouw spcialiteit, ik ga daar blind in mee ;)

 

Maar, in dit concrete geval, ben jij het met mij eens dat de KOT t/m 27-8 veilig is? Daar komen in ieder geval 3 maanden bij, dan hebben we het over eind november. Maximale schade is dn 4 tot 5 ween KOT. Indien TS over die 18 weken 387 uur in de eigen ondrneming werkt dan kan er toch nooit sprake zijn van een KOT-loze periode over 2012?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat het in het geval van TS geen probleem zal opleveren. Indien zelfstandige dan recht op kot op basis van de uren die je in de onderneming steekt (ook zwangerschapsverlof maar dan moet je wel als zelfstandige staan ingeschreven). Bij werkloosheid (los van welke uitkering je daarna al dan niet "geniet") nog drie maanden recht vanaf de datum van intreden werkloosheid.

Zou TS na beëindiging van het betaalde zwangerschapsverlof (drie maanden) niet starten als ondernemer, dan wel onvoldoende aannemelijk maken dat uren zijn besteed aan een onderneming dan is er vanaf (1 mei + 3 maanden) 1 augustus geen recht meer.

 

Er vindt wel (enigszins) middeling plaats op basis van uren maar 6 maanden geen uren en 6 maanden 40 uren geeft gemiddeld geen recht op 20 (140%) uren kot.

 

En bedenk wel: het heeft lang geduurd voor de belastingdienst wakker werd t.a.v. de huidige lopende procedures (over de jaren vanaf 2006, ik weet er (helaas) alles van) dus zorg voor een goede urenregistratie en onderbouwing van je recht op kot.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Alleen als het een erkende (full time) opleiding is zoals genoemd in artikel 6 lid 1 onder j Wet kinderopvang. In dat geval is sprake van een zgn. "doelgroeper". De belastingdienst keert dan de bijdrage van het Rijk uit en van de gemeente ontvangt men de 1/6e werkgeversbijdrage. Je kunt je echter afvragen: als je wegens ziekte niet in staat bent om te werken, ben je dan wel in staat om een full time opleiding te volgen?

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

(Ik lees met stijgende verbazing over de veelheid aan regels.)

 

En dat is nog maar het begin....

 

Ik doelde er eigenlijk op dat die voorbereiding- en opleidinguren dan meetellen bij de ondernemersuren. En dat je dus zo ook minder "nulurenweken" hebt.

 

Alle uren die je maakt in het kader van je onderneming (opleiding, acquisitie, whatever) tellen mee voor het urencriterium, dus ook voor de kot.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb (gelukkig als ik het zo lees) geen concrete ervaring met de KOT-regeling.

 

Maar even een suggestie v.w.b. de uren. Als iemand in de ziektewet zit kan hij een vakgerichte opleiding volgen of anderszins voorbereidende uren besteden aan zijn onderneming. Zou dat "redding bieden"?

 

Even een opmerking tussendoor, aangezien ik hier zelf een discussie over heb gehad: wanneer iemand in de ziektewet een opleiding wil volgen, en daarvoor ook in aanmerking wil komen voor KOT moet je een officieel reintegratie traject volgen. Op eigen houtje een opleiding gaan doen gaat dus niet op. Volgens het UWV, that is.

 

Ook nog een vraagje aan de TS: ik weet niet of je getrouwd/samenwonend bent? Hou je ook rekening met de uren die je man maakt? Binnen de huidige regeling wordt KOT uitgekeerd obv het aantal uren van de ouder die het minste werkt.

 

De rest van de discussie gaat me boven mijn pet, helaas loop ik ook tegen deze regelgeving aan. En het feit dat geen enkele instantie momenteel zeker weet hoe het nou werkt. ::)

Link naar reactie
  • 0

[*]al alles goed gaat kun je 16 weken later (27-08-2012) weer terug naar de WW, mochten er complicaties zijn blijf je gewoon in de ziektewet (en behoud je recht op KOT);

 

Bij ziektewet via UWV bestaat na 3 maanden werkloosheid, geen recht op kot, er is immers geen sprake van een werkgever dan wel reïntegratie.

 

 

Marjan,

 

Even voor de volledighed - ik wil graag van jouw epertise leren:

 

[*]jij stelt dat je na drie maanden werkloosheid het recht op KOT verliest - eens;

[*]nu kom ik hier tegen dat je tijdens het zwangerschapsverlof recht behoudt op KOT;

[*]zwangerschapsverlof is geregeld n de WAZO, ook als je het recht op verlof hebt in een periode met recht op ww valt dit onder de WAZO, uitvoering door afdeling zw.

 

Wat is het verschil tussen deze verlofvormen? M.a.w. waarom zou je met zwangerschapsverlof bij recht op ww (maar dan niet werkloos!) geen recht hebben op KOT maar bij zwanger en zelfstandig of bij dienstverband wel. Volgens mij gaat het wetteljk allemaal om hetzelfde recht op verlof in het kader van de WAZO.

 

Ik kan er niet hlemaal bij ???

 

Graag jouw gewaardeerde visie

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis:

 

Voor alle duidelijkheid: gedurende je zwangerschapsverlof (16 weken) behoud je recht op kot op basis van de uren die je de maanden voor je zwangerschapsverlof werkte. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen werknemers en zelfstandigen. Zwangerschapsverlof loopt in vrijwel alle gevallen van 4-6 weken voor de verwachte geboortedatum tot 10-12 weken na de geboorte van de baby.

 

Als je na die 16 weken nog in de ziektewet blijft met een ZW-uitkering van het UWV (die uitsluitend is gebaseerd op de uren die je voorheen in loondienst was) bestaat geen recht meer op kot omdat de ZW-uitkering van het UWV niet gelijk is te stellen met een ZW-uitkering via een werkgever waar je nog in loondienst bent.

 

Vanaf ca. 3 maanden na de bevalling heb je dan in principe geen recht meer op kot tenzij je als ondernemer weer aan de slag gaat. In dat geval tellen de uren die je besteedt aan je onderneming als basis voor je recht op kot. (Zie overigens ook de terechte opmerking van Sabra inzake de arbeidsuren van de partner).

 

Om als student voor kot in aanmerking te komen moet de oplieiding die je volgt voldoen aan de eisen van artikel 6 lid 1 onder j Wko of je volgt de studie in het kader van een reïntegratietraject (ww) van het UWV.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel!

 

 

Als je na die 16 weken nog in de ziektewet blijft met een ZW-uitkering van het UWV (die uitsluitend is gebaseerd op de uren die je voorheen in loondienst was) bestaat geen recht meer op kot omdat de ZW-uitkering van het UWV niet gelijk is te stellen met een ZW-uitkering via een werkgever waar je nog in loondienst bent.

 

Nog een vraag dan... begrijp ik goed dat de KOT hier wezenlijk afwijkt van de wet- een regelgeving omtrent bijvoorbeeld de WW (indien men vanuit de vangnetfunctie van het UWV na 104 ziekteweken geen gebruik kan maken van de WIA volgt automatisch recht op ww en tellen de weken ww gewoon als gewerkte weken en wordt het UWV beschouwd als de werkgever) en de fiscale behandeling van ziekengeld (ziekengeld is fiscaal gezien loon uit tegenwoordige dienstbetrekking en hier wordt ook arbeidskorting op genoten)?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 2

Inderdaad wezenlijk anders: in de Wko is sprake van het verrichten van arbeid (artikel 6 lid 1): Een ouder heeft voor een berekeningsjaar aanspraak op een kinderopvangtoeslag, indien de ouder in dat jaar:

a. tegenwoordige arbeid verricht

 

Dit is dus een wezenlijk andere definitie dan het genieten van inkomsten uit tegenwoordige arbeid.

Het verrichten van arbeid betekent ofwel als ondernemer / resultaatgenieter ofwel een arbeidsovereenkomst als werknemer.

 

Ik heb hierover twee jaar geleden al gemaild met de belastingdienst (Toeslagen). Voor de duidelijkheid het antwoord dat ik toen kreeg:

Igv ziekte is geen sprake meer van het verrichten van arbeid. Daaraan doet niet af dat het in de IB gelijkgesteld is met tegenwoordige arbeid.

Bij ziekte in dienstverband is er veelal sprake van pogingen via de werkgever om het werk te hervatten. Denk aan arbeidstherapeutisch werken.

Bij ziekte tijdens een tijdelijk dienstverband neemt het uwv de ziektewetuitkeringen over. Dan is er een re-integratietraject via het UWV voor nodig om het recht op kot te behouden. Of men moet weer gaan werken, natuurlijk.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal, ik maar denken dat ik gek ben omdat ik er niet uit kwam......

 

De frustratie van het begin van de discussie is gelukkig weg. Ik ben namelijk zwanger en niet ziek! Het zou ook wel erg krom zijn als je door je zwangerschap je KOT kwijt zou raken en vooral je plaats in de kinderopvang.

Voor alle duidelijkheid: gedurende je zwangerschapsverlof (16 weken) behoud je recht op kot op basis van de uren die je de maanden voor je zwangerschapsverlof werkte.

 

Dit stelt mij gerust en ik kan dus "gewoon" met zwangerschapsverlof na het einde van mijn contract. Daarna vraag ik WW aan en ga ik vanuit de WW mijn zaak opstarten, om als het echt niet lukt gebruik te kunnen maken van het vangnet. Het verhaal van de zware bevalling met nasleep heb ik al gehad, dus wat dat betreft ga ik deze keer gewoon voor een voorspoedig herstel...

 

Allemaal erg bedankt voor de feedback, reacties en expertise die ik heb ontvangen! geweldig dat ik zo terecht kan op HL!

 

Bedankt!

 

Klaar

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag informeerde mijn contactpersoon bij de Belastingdienst / Toeslagen mij als volgt:

"Overigens ben ik afgestapt van de aanname dat zwangerschapsverlof en werkloosheid voor de kot enige samenloop kunnen hebben: als het contract eindigt gaat de drie maanden in en dat is het dan. Zwangerschapsverlof net voor het einde van de contractdatum verlengt de periode niet. "

 

Dus: ook al heb je drie maanden na intreden werkloosheid nog recht op de WAZO uitkering, je aanspraak op kot vervalt.

 

Waar echter wellicht nog een "escape" kan zitten:

Stel dat je op basis van het aantal arbeidsuren aanspraak zou kunnen maken op kot voor 160 uur per maand. Maar je hebt steeds maar 120 uur gebruikt. Dan heb je als het ware maandelijks 40 uur "gereserveerd" (die had je kunnen gebruiken maar dat deed je niet). Word je nu per 1 juni werkloos (al dan niet met WAZO uitkering) dan eindigt je aanspraak op kot per 1 september (na drie maanden dus). Maar: je kunt nog tot het eind van het kalenderjaar de niet gebruikte kot-uren alsnog gebruiken.

Als je van 1 januari t/m 31 augustus 120 uur per maand hebt gebruikt maar je had 160 uur kunnen gebruiken, heb je dus als het ware een "reservepotje van (8x40) 320 uur. Voor deze uren kun je dan in de maanden oktober t/m december alsnog de kot ontvangen.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.