• 0

IB aangifte, waar te vorderen BTW opgeven

Hallo,

 

weer een vraagje van mijn kant.

 

Mijn activa en passiva kant zijn in balans. Echter bij de aangifte IB klopt het niet.

Dit komt doordat ik op mijn balans de te vorderen BTW op de activa kant heb gezet en de te betalen BTW op de passiva kant.

 

Bij de aangifte IB kan ik die 2 posten niet kwijt....

 

Mijn Balans gaat als volgt:

 

Activa

 

Materiele Activa

Voorraden

Liquide middelen

Te Vorderen BTW (hier staat het totaal ontvangen BTW bedrag op van dit 2011)

 

Passiva

 

E.V. (bestaat uit prive stortingen)

resultaat W&V

Te Betalen BTW (ook hier weer het totaal betaalde bedrag van 2011)

 

Ik doe vast wat fout....

 

gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Robinho,

 

Je kan aan het eind van het boekjaar niet zowel een verschuldigde omzetbelasting EN een te vorderen omzetbelasting hebben op de balans: OF je hebt een verschuldigde omzetbelasting OF een te vorderen omzetbelasting, deze moet je met elkaar verrekenen.

 

Resultaat W&V is geen balanspost: wordt of opgeteld of afgetrokken van het EV.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robinho,

 

Je kan aan het eind van het boekjaar niet zowel een verschuldigde omzetbelasting EN een te vorderen omzetbelasting hebben op de balans: OF je hebt een verschuldigde omzetbelasting OF een te vorderen omzetbelasting, deze moet je met elkaar verrekenen.

 

Resultaat W&V is geen balanspost: wordt of opgeteld of afgetrokken van het EV.

 

Groet

 

Dank voor je antwoord. Ik had van Roel begrepen dat beide btw posten balansposten zijn.

Ze zijn beide ook automatisch in mijn balans opgenomen.

 

Even voor de duidelijkheid. Het zijn dus afgedragen en ontvangen btw boekingen.

Geen vordering of verschuldigde Btw, het is reeds afgerond. Als ik ze eruit haal dan heb ik dus een verschil op mijn balans.

 

Maar ik zie bij het invoeren van de IB alleen de nog te betalen of verschuldigde btw staan.

en nu heb ik dus een verschil op de IB aangifte

 

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat de BTW rekeningen allemaal balansposten zijn. Echter in je eindbalans neem je alleen het saldo op van de nog te ontvangen of betalen BTW. Dit betreft dan de BTW over het laatste aangiftetijdvak waarvan je in januari nog aangifte moet doen en die je nog moet afdragen (of terug ontvangen).

 

Heb je alle andere balansposten correct overgenomen in je IB aangifte?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat de BTW rekeningen allemaal balansposten zijn. Echter in je eindbalans neem je alleen het saldo op van de nog te ontvangen of betalen BTW. Dit betreft dan de BTW over het laatste aangiftetijdvak waarvan je in januari nog aangifte moet doen en die je nog moet afdragen (of terug ontvangen).

 

Heb je alle andere balansposten correct overgenomen in je IB aangifte?

 

Ow dan klopt er inderdaad iets niet. Ik heb de BTW aangifte inmiddels betaald, maar op mijn balans per 31-12 natuurlijk nog niet. Ook al is het nu maart, ik moet de gegevens van 31-12 natuurlijk invoeren... beetje dom!

 

Ik heb de aangifte tevens betaald vanaf mijn prive rekening, en niet opgenomen in mijn kosten.

Als ik nu de boeking

 

Te betalen BTW

aan prive storting

 

maak, dan komt het per saldo weer goed neem ik aan. Ik hou dan alleen het laatste kwartaal over.

 

Ga het thuis meteen even proberen, dank Marjan!

Link naar reactie
  • 0

Ik worstel ook met de btw in mijn balans:

bij de activa hoort de betaalde BTW (bij spullen die je inkoopt, laten we zeggen 500 euro)

bij passiva hoort de verschuldigde btw (over je geleverde goederen, af te dragen dus). Laten we zeggen 2500 euro.

 

Na invullen van de overige gegevens blijkt je ondernemersvermogen uit de sluitpost.

 

De belastigdienst vraagt om het saldo, dus in dit geval 2000 euro kortlopende schuld.

 

Nu vraagt de beelasting alleen de laatste BTW bedragen... dus niet wat al afgedragen is ?

Wanneer je dus alles elke maand afdraagt is dat slechts een klein bedrag. Alleen van de laatste maand.

Dit heeft dus veel invloed op het totaal plaatje van de balans.

 

Mag ik gewoon het totale jaarsaldo van de BTW invoeren (bij kortlopende schulden onder passiva)

in bovenstaande geval dus 2000 euro ?

of krijg ik dan een na-heffing btw ? want ik heb de 2000 euro allang betaald, grotendeels tijdens het jaar 2011.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

dag btwilly

 

De fiscus vraagt op de balans naar het saldo op 31-12. Niet naar wat je gedurende het jaar al betaald/ontvangen hebt.

 

Op de balans per 31-12 staat doorgaans dus het bedrag van de laatste aangifte van 2011 + eventueel een correctie die volgt na herrekening van de BTW over het gehele jaar.

 

Die correctie bepaal je als volgt:

 

[*]Je telt de jaaromzet op en berekent daarover de van toepassing zijnde BTW.

[*]Daar haal je de voorbelasting vanaf.

[*]Je corrigeert eventueel BTW op privé gebruik en past eventueel de KOR toe.

 

Hieruit volgt een saldo.

 

Daarna tel je de reeds ingediende aangiften op en trek je dat van het vorige saldo af. Wat resteert is de in te dienen suppletie. Ook dat bedrag komt op de eindbalans van 2011.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jawel, de laatste aangifte komt dan op de balans omdat je die pas in januari van het jaar daarop betaald hebt. Op 31/12 is dat dus een schuld op de balans.

 

Tenzij je door toepassing van de KOR in het geheel geen BTW verschuldigd bent, dan komt het niet voor op de balans.

 

Of als je BTW te vorderen hebt in de laatste aangifte, dan heb je een vordering BTW op de balans.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het zit zo: zoals vrijwel alle kleine ondernemertjes heb ik geen strikt gescheiden zakelijke rekening: telefoonkosten zijn deels voor de zaak deels prive, ik eet wel eens met een klant, ik koop wel eens een nietmachine met mijn verkeerde giropas, etc.

Om het nu overzichtelijk te houden stel dat het bedrijf aan het eind van het jaar geen liquide middelen heeft.

 

mijn balans is dan:

activa: passiva

-inventaris (A) -eigen vermogen (EV)

-betaalde BTW op spullen (B) -verschuldigde BTW (D)

 

A, B en D zjn eenvoudig vast te stellen, dus ik bereken EV met A+B-D

(EV = eigen vermogen)

 

Het aangiftetool wil dan een passende prive-onttrekking, die je berekent uit de winst (W) die komt van de W&V rekening en eigen vermogen van vorig jaar:

 

priv onttrekking = W + EV2010 - EV2011

 

Dit alles nogmaals veronderstellend dat het bedrijf geen liquide middelen heeft: 0 op de giro. Eigenlijk stel ik het eigen vermogen zo in dat alle liquiditeiten worden gegeven aan de baas, ten koste van het eigen vermogen. Had het bedrijf WEL liquide middelen gehad dan was gewoon het eigen vermogen hoger geweest.

 

Hierover heb ik de belasting toen gebeld en zij erkenden dat een klein bedrijf eigenlijk zo de prive ontttrekking moest berekenen in plaats van vaststellen uit financiele transacties die hebben plaatsgevonden.

 

Klinkt makkelijk, maar de urenlange (dagenlange) registratie van uitgiften als bonnetjes, abonnementen, afschriften, etc om de OB aangifte te doen en de W&V op te stellen zie je hier niet aan af natuurlijk.

 

Wat is er nu ineens veranderd dat (vrijwel de hele) BTW uit deze hele vergelijking weg moet ? Ik weet vrijwel zeker dat vroeger gewoon de totale BTW vordering en BTW schuld werd gevraagd op het IB.

-mijn EV wordt daardoor ineens erg hoog. Zal ik die BTW post corrigeren door maar te stellen dat dat een negatieve hoeveelheid liquiditeit is geworden ? (komt ook op hetzelfde neer)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.