Ik heb een vraag over W&V en Balans die ik bij de IB2011 moet invullen. Eigenlijk is mijn situatie heel simpel (ik heb bv. geen openstaande vorderingen/schulden), maar ik kom er zelf toch niet helemaal uit omdat ik nu in mijn tweede jaar (en dus tweede aangifte) een aantal zaken tegenkom waarvan ik niet weet hoe ze te verwerken:
- de aankoop van een laptop à €900 ex BTW. Deze denk ik met over twee jaar versnelt af te kunnen schrijven, dus met €450 per jaar.
- KOR: BTW ontvangen – BTW af te dragen: €1119
Cijfers van mijn eenmanszaak:
- Ondernemingsvermogen per 31/12/10 = €249 (het getal dat onderaan de balans staat op 31/12; het ondernemingsvermogen)
Mijn vraag is nu hoe ik de onderstaande W&V en Balans kloppend kan maken. Ik heb er echt al veel tijd ingestoken en ben voor mijn gevoel / voor mijn doen nu redelijk op de goede weg, maar het klopt nog niet (helemaal). Hopelijk zien de experts al snel waar ik de mist in ga :)
W&V:
DEBET:
- kosten: 831 (totale kosten van 1281 - 450 afschrijving)
- afschrijving 450 (laptop)
- winst: 6931
CREDIT:
- omzet: 8212
Balans:
ACTIVA: 257
- Waarde op 1/1/11: 249 debet (openingssaldo, OV per 31/12/10)
- Inventaris/laptop:
450 debet (originele waarde 900 / 2 --> versnelt afschrijven?)
- Bank:
8212 debet (omzet)
1281 credit (totale kosten)
7173 credit (opname prive)
PASSIVA: -643
- 249 credit (openingssaldo, OV per 31/12/10)
- EV:
7373 debet (prive opname)
6931 credit (winst volgens W&V)
450 debet (afschrijving laptop)
Ik maak ergens een of meerdere fouten, hoogstwaarschijnlijk met de afschrijving / waarde van de laptop, want als ik beide posten weghaal (dus de 450 aan beide zijden), dan zijn de activa en passiva wél gelijk, namelijk beide -193. Dit kan echter niet de juiste methode zijn, omdat de laptop sowieso op de balans moet terugkomen, correct?
Voor het gemak heb ik als bijlage een afbeelding toegevoegd met de W&V rekening en de balans, dat leest wellicht iets makkelijker dan bovenstaande opsomming :)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ruud85
Ruud85
Beste forumleden,
Ik heb een vraag over W&V en Balans die ik bij de IB2011 moet invullen. Eigenlijk is mijn situatie heel simpel (ik heb bv. geen openstaande vorderingen/schulden), maar ik kom er zelf toch niet helemaal uit omdat ik nu in mijn tweede jaar (en dus tweede aangifte) een aantal zaken tegenkom waarvan ik niet weet hoe ze te verwerken:
- de aankoop van een laptop à €900 ex BTW. Deze denk ik met over twee jaar versnelt af te kunnen schrijven, dus met €450 per jaar.
- KOR: BTW ontvangen – BTW af te dragen: €1119
Cijfers van mijn eenmanszaak:
- Ondernemingsvermogen per 31/12/10 = €249 (het getal dat onderaan de balans staat op 31/12; het ondernemingsvermogen)
- Omzet = €7.093 (omzet ex btw) + €1.119 (KOR) = €8.212
- Kosten = €1.281
- Winst = €6.931
Mijn vraag is nu hoe ik de onderstaande W&V en Balans kloppend kan maken. Ik heb er echt al veel tijd ingestoken en ben voor mijn gevoel / voor mijn doen nu redelijk op de goede weg, maar het klopt nog niet (helemaal). Hopelijk zien de experts al snel waar ik de mist in ga :)
W&V:
DEBET:
- kosten: 831 (totale kosten van 1281 - 450 afschrijving)
- afschrijving 450 (laptop)
- winst: 6931
CREDIT:
- omzet: 8212
Balans:
ACTIVA: 257
- Waarde op 1/1/11: 249 debet (openingssaldo, OV per 31/12/10)
- Inventaris/laptop:
450 debet (originele waarde 900 / 2 --> versnelt afschrijven?)
- Bank:
8212 debet (omzet)
1281 credit (totale kosten)
7173 credit (opname prive)
PASSIVA: -643
- 249 credit (openingssaldo, OV per 31/12/10)
- EV:
7373 debet (prive opname)
6931 credit (winst volgens W&V)
450 debet (afschrijving laptop)
Ik maak ergens een of meerdere fouten, hoogstwaarschijnlijk met de afschrijving / waarde van de laptop, want als ik beide posten weghaal (dus de 450 aan beide zijden), dan zijn de activa en passiva wél gelijk, namelijk beide -193. Dit kan echter niet de juiste methode zijn, omdat de laptop sowieso op de balans moet terugkomen, correct?
Voor het gemak heb ik als bijlage een afbeelding toegevoegd met de W&V rekening en de balans, dat leest wellicht iets makkelijker dan bovenstaande opsomming :)
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie input!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35827-opstellen-wv-en-balans-voor-ib2011-ik-loop-vast/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
40 antwoorden op deze vraag