Ga naar inhoud

salaris plus management fee

Geplaatst:

Heart4food

Beste forum leden,

Samen met een partner ga ik twee BV's starten met daarboven een holding. De bekende driehoek. Ik ben DGA in de holding via mijn persoonlijke BV.

Ik ga een arbeidsovereenkomst aan met de holding en ben directeur in de holding maar ook in de onderliggende BV's. Naast het salaris dat ik ontvang vanuit de holding wil ik één van de BV's apart een management fee factuur sturen vanuit mijn persoonlijke BV. Mag ik dit zo doen?

Hartelijk dank voor je bijdrage

Featured Replies

Geplaatst:

4711

In een BV heb je een bestuurder (directeur), of meerdere bestuurders.

Als de bestuurder een natuurlijk persoon is, dan krijgt hij/zij een salaris.

Als de bestuurder een rechtspersoon is, dan is er (meestal) sprake van een managementfee.

Je zegt dat je een directeur bent in een holding via je persoonlijke BV.

Dat kan helemaal niet. Of je bent directeur in een holding, of in je persoonlijke BV. Of in allebei, maar niet in de een via de andere.

Daarnaast zeg je dat je ook directeur bent in twee werkmaatschappijen (eigendom van de holding). Dan heb je dus 3 arbeidscontracten (misschien wel 4).

Misschien is het handig als je nou precies aangeeft wie bestuurder is en wie aandeelhouder is in al deze BV’s.

Hier is geen touw aan vast te knopen (vind ik dan).

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Ik denk dat TS de term DGA verkeerd gebruikt. Ik zie een constructie met 2 personal holdings, die zijn aandeelhouder in een tussenholding, die op haar beurt aandeelhouder is van twee dochter BV's.

@Heart4Food

Waarom ga je niet gewoon enkel in loondienst bij je personal holding en factureer je van daaruit managementfee aan de BV's die je (indirect) bestuurt? Klaar, simpel en effectief.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Heart4food

• Auteur

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Het spijt me als ik het niet helemaal helder heb kunnen uitleggen. Bij deze nog een poging:

Mijn partner heeft 40% in de holding en ik 60%. Deelnemen in de holding doen we dmv onze eigen persoonlijke BV's.

De holding neemt deel in twee werkmaatschappijen. Ik word directeur van de holding en ook van de onderliggende werkmaatschappijen.

Ik ga een arbeidsovereenkomst aan met de holding en krijg dus salaris. Dat doen we om op die manier delen van mijn salaris terug te kunnen vorderen uit subsidie gelden voor innovatie en ontwikkeling.

Om nu ook wat geld in mijn persoonlijke holding te laten vloeien (los van toekomstige tantièmes) dacht ik erover om één van de werkmaatschappijen een management fee factuur te sturen rechtstreeks vanuit mijn persoonlijke holding.

Ik krijg dan salaris vanuit de holding dat gewoon privé gestort wordt en ook management fee uit één van de werkmaatschappijen dat naar mijn persoonlijke holding wordt overgemaakt. Dat is het idee.

De achterliggende vraag is eigenlijk hoe krijg ik toch een maandelijks geldstroom(pje) naar mijn persoonlijke holding als ik niet werk met een management fee?

Hartelijk dank alvast voor jullie reactie

H4F

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.