• 0

Retourrecht een probleem voor webshop avondkleding?

Als ondernemer van een webshop is het verplicht dat de klanten mogen retourneren van zeven dagen. Ik zit een probleem. Ik ben van plan om avondjurken te verkopen, maar ik zit met iets. De klanten kunnen de jurk voor een dag of twee gebruiken voor een feesje en deze kunnen zij dan retourneren.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en voorkomen? :-\

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bevestig een groot wit label op een duidelijke en opvallende plaats. Neem in je leveringsvoorwaarde op dat als het label verwijderd is de jurken beschouwd worden als gedragen. Wordt zo'n jurk dan gertourneerd dan hoef je niet terug te betalen. Men heeft uitlsuitend een bedenktijd. Niet een "uitprobeertijd". Zie ook:

 

EU INfo

IUSmentis

 

 

 

Bij Arnoud staat niet dat er 'geen uitprobeertijd' en dat is ook juist. De consument heeft wel degelijk het recht het product bijvoorbeeld uit te pakken en er is jurisprudentie uit o.a. de UK dat zelfs bij een verpakking die onherstelbaar gesloopt moet worden om het product eruit te halen, er nog steeds een beroep op 'koop op afstand' gedaan mag worden.

Link naar reactie
  • 0

Bij Arnoud staat niet dat er 'geen uitprobeertijd' en dat is ook juist. De consument heeft wel degelijk het recht het product bijvoorbeeld uit te pakken en er is jurisprudentie uit o.a. de UK dat zelfs bij een verpakking die onherstelbaar gesloopt moet worden om het product eruit te halen, er nog steeds een beroep op 'koop op afstand' gedaan mag worden.

 

Dat het is toegestaan om een product uit de verpakking te halen wil nog niet zeggen dat het product ook uitgeprobeerd mag worden. Uiteraard mag je in dat geval de jurk passen. Officieel is er wel een bedenktijd.

Overigens is er natuurlijk verschil in opvatting wat "uitproberen" is. Uitproberen als in de zin van passen mag natuurlijk wel. Maar daarmee is er nog geen sprake van "gedragen"kleding.

 

Aantrekken naar een bal en daarna terugsturen mag duidelijk niet. Dat houdt volgens mij in dat er geen sprake meer is van een bedenktijd maar van ingebruik nemen. Dat kun je voorkomen door dat witte label op een prominente plaats te hangen. Kopers kunnen dan wel passen, maar zonder het label te verwijderen niet aantrekken en gebruiken. Indien het label dus verwijderd is, mag je er van uit gaan dat het kledingstuk is gedragen. Het is niet nodig om dat label te verwijderen, uitsluitend om te passen.

Link naar reactie
  • 0

Ga in de verhuur ipv de verkoop. Is wellicht nog lucratiever ook.

Dit is een frisse gedachte. Benieuwd hoe zich dat verhoudt tot de "Wet koop op afstand".

 

Stel dat de verkoopprijs van een jurk 199 euro is.

 

De klant kan de jurk huren (b.v. 10 dagen). Huurprijs 149 euro. Je laat de klant dan 199 euro betalen, zijnde huur + borg. Ontvang je de jurk binnen 10 dagen terug (via een antwoordnummer) dan geef je de klant 50 euro terug. Houdt de klant de jurk dan is de jurk gekocht. (ik ben benieuwd of een product wat je al 10 dagen "op zicht" thuis hebt, alsnog onderwerp is van de Wet koop op afstand).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.