De VVD waarschuwt tegen het te enthousiast inzetten van open source-software bij de overheid. Publiek beschikbare en vrij bewerkbare software moet zichzelf nog bewijzen als vervanging van de systemen waar de overheid al jaren op vertrouwt.
Zsolt Szabo, ICT-woordvoerder van de VVD, zegt tegenover deze uitgave: "open source-software is nog in ontwikkeling. We weten niet zeker of het goedkoper is dan gesloten software en ook niet of het veiliger is. Verder lopen er in Amerika nog zaken over de eigendomsrechten op Linux", wat volgens de VVD-fractie nog niet duidt op volwassenheid van open source-software.
Szabo reageert hiermee op een brief van staatssecretaris Medy van der Laan van OC&W aan de Tweede Kamer. "Uit die brief krijg ik de indruk dat het ministerie vol in open source-software is gesprongen. Zeker weet ik dat niet, maar ik heb de staatssecretaris om verduidelijking gevraagd." Het kamerlid beroept zich op zijn taak om de veiligheid bij de overheid te monitoren. Voor open sources-software acht hij dat nog niet onomstotelijk bewezen.
Hoewel Microsoft-software keer op keer onveilig blijkt te zijn, roept dat minder vragen op bij het kamerlid. "Het is wereldwijd al jaren een grote softwareleverancier bij veel organisaties." De ICT-woordvoerder meent ook dat het niet goed is dat de overheid afhankelijk is van een leverancier die de toegang tot diens broncode totaal verbiedt. "Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per definitie tegen het gebruik van open source-software."
Een ander vraagteken bij open source-software richt zich op het nut ervan voor ondernemers. Szabo: "Open source-software kan ook een remmende werking hebben op innovatie en ondernemerschap. En dan met name bij kleine ondernemers. Hoe moet je als kleine softwareontwikkelaar geld verdienen aan een product als je dat direct onder een publieke licentie beschikbaar moet maken?", vraagt hij zich af.
De Nederlandse overheid heeft zich over de brede linie nog geen fel voorstander betuigd van open source-software. Het overheidsprogramma Open Standaarden en Open Source Software richt zich voornamelijk op de toepassing van open standaarden, wat belemmeringen bij gegevensuitwisseling tussen overheidsdepartementen moet weg nemen.
Gemeenteraadsleden van de Duitse stad München hebben minder twijfels over open source-software. Na een groot vooronderzoek besloot de gemeente twee weken geleden zijn hele ICT-infrastructuur te migreren naar open source-software. Alle servers en de 14.000 ambtenarencomputers worden voor 35 miljoen euro uitgerust met Linux als besturingssysteem en bijbehorende open source-toepassingen als Mozilla en OpenOffice.
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Verberg topic start
Featured Replies
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nils de Witte
Van de pot gerukt?
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.