• 0

Wel of geen BTW op training in Belgie?

Voor een hogeschool in België heb ik (ZZP te Nederland) een training van één dag gegeven. Deze training vond plaats in Belgie en was een onderdeel van een scholingsprogramma te Belgie.

Het was een training mbt een bepaalde coachingsmethodiek.

Moet ik hierover BTW heffen?

De opleidingen die de hogeschool in België zelf biedt zijn overigens btw vrij.

Graag jullie reactie.

Thema:

BTW binnen de EU bij training

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36140-wel-of-geen-btw-op-training-in-belgie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Even een tussenvraagje: ben jij in Nederland opgenomen in het "opleidingregister" ?

Vraag die je nog zou kunnen toevoegen is of indien je wel BTW in rekening zou moeten brengen dit Belgische of Nederlandse BTW zou moeten zijn.

• 0

Behoort de training die je gaf tot een 'regulier, wettelijk geregeld' onderwijsprogramma?

In dat geval zou de training volgens mij hoe dan ook vrijgesteld zijn van btw, omdat de Richtlijn dat voorschrijft.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

De EU BTW Richtlijn geeft over onderwijs niet heel veel aan.

1. (art 52) voor de plaats van de BTW heffing geldt de plaats waar het onderwijs wordt gegeven. In dit geval dus België.

2. (art 132-1-i): onderwijs verricht door publiekrechtelijke lichamen die als zodanig erkend zijn door de overheid van het land is vrijgesteld (vandaar dat de Belgische onderwijsinstelling zelf BTW vrijgesteld is door de Belgische overheid).

3. (art 132-1-j) lessen die particulier door docenten gegeven worden zijn vrijgesteld.

Ik zie voor een training van een dag door een niet-CRKBO-geregistreerde geen grond voor de onderwijs BTW vrijstelling.

Ik denk ook dat hrs geen onderwijsdienst verricht in het kader van de EU Richtlijn.

IMHO moet hrs de BTW verleggen naar de afnemer van de dienst. Dus geen BTW berekenen en op de factuur BTW verlegd noteren.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

De EU BTW Richtlijn geeft over onderwijs niet heel veel aan.

1. (art 52) voor de plaats van de BTW heffing geldt de plaats waar het onderwijs wordt gegeven. In dit geval dus België.

2. (art 132-1-i): onderwijs verricht door publiekrechtelijke lichamen die als zodanig erkend zijn door de overheid van het land is vrijgesteld (vandaar dat de Belgische onderwijsinstelling zelf BTW vrijgesteld is door de Belgische overheid).

3. (art 132-1-j) lessen die particulier door docenten gegeven worden zijn vrijgesteld.

Ik zie voor een training van een dag door een niet-CRKBO-geregistreerde geen grond voor de onderwijs BTW vrijstelling.

Ik denk ook dat hrs geen onderwijsdienst verricht in het kader van de EU Richtlijn.

IMHO moet hrs de BTW verleggen naar de afnemer van de dienst. Dus geen BTW berekenen en op de factuur BTW verlegd noteren.

groet

Joost

Korte aanvulling op het overigens uitstekende antwoord van Joost: de BTW wordt enkel verlegd indien de onderwijsinstelling een ondernemer is voor de omzetbelasting (dus beschikt over een Belgisch OB-nummer). Indien dit niet het geval is, en er wordt door TS incidenteel een dienst verricht in België, dient gewoon 19% Nederlandse BTW in rekening gebracht te worden. De onderwijsinstelling wordt dan namelijk voor de omzetbelasting beschouwd als een particulier.

Zaak is dus te achterhalen of de instelling een OB-nummer heeft. Dit dien je bij hen na te vragen (of staat wellicht al op het briefpapier).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar