• 0

Prive motor op de zaak zetten.

Bij de aanschaf van een auto kies je voor prive of auto op de zaak, de eenmaal gemaakte keuze kan, naar ik begrijp, voor de belasting niet meer zomaar veranderd worden..

Ik vraag mij af hoe het nu zit met een motorfiets die reeds jaren in prive bezit is.

Naar mijn weten is hiervoor, i.t.t. bij een auto, niets specifieks geregeld en zou je die kunnen zien als een gewoon bedrijfsmiddel, in dat geval zou je die dus naar dagwaarde in kunnen brengen in de zaak.

Klopt dit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie Joost!

 

Ik gebruik hem nu vrijwel allleen nog maar om er de zaak mee op en neer te rijden.

Ik gebruik hem dus duidelijk meer dan 50% zakelijk..

Ik ga dan ook de prive verreden kilometers bijhouden om die als prive gebruik op te voeren.

Wat dat betreft voldoe ik, denk ik, wel aan de eisen wat betreft de vermogensetikettering.

 

Ik vraag mij alleen af of ik de motor nu nog wel zakelijk mag opvoeren, nu ik er al eerder een aantal jaren prive mee heb gereden.

 

Groet

Piet

Link naar reactie
  • 0

Als je hem in het verleden alleen prive hebt gereden, was het verplicht privevermogen. De overgang naar keuzevermogen vindt plaats op het moment dat de motor mede voor zakelijke doeleinden gaat worden gebruikt. Dat kan een reden zijn voor heretikettering op dat moment. Wil je pas op een later moment heretiketteren, dan zul je daar een andere reden voor moeten hebben (bijvoorbeeld omdat je hem helemaal niet meer prive gebruikt en het dus verplicht ondernemingsvermogen is geworden. Met name de onderbouwing levert vaak het grootste obstakel op. Je zult de bijzondere omstandigheid immers aannemelijk moeten maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat zou je inderdaad kunnen aanmerken als omstandigheid die herziening rechtvaardigt. Maar ook dat dient naar de omstandigheden van het geval te worden beoordeeld (en een logischer moment is dan wellicht zodra zeker is dat de afschaffing doorgaat, danwel per datum van inwerkingtreding van de wetgeving).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zeer bedankt voor jullie reacties.

 

Is het dan niet zo dat het onderscheid tussen verplicht- en keuzevermogen niet alleen voor auto's beschreven is in de belastingwetgeving en niet voor andere zaken zolals dan ook de motorfiets??

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik ben geen starter.

Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat een en ander voor een auto apart geregeld was. In die zin dat je die moeilijker van prive naar zakelijk om kunt zetten, ondanks dat je hem op een gegeven moment meer zakelijk gaat gebruiken..

Een eenmaal gemaakte keuze blijft geldig.

 

Maar dat dat voor andere zaken, zoals bv een printer of een motorfiets wat makkelijker gaat zolang die maar vanaf dat moment goeddeels zakelijk gebruikt gaat worden. Je moet toch prive zaken die je vanaf een bepaald moment zakelijk gaat gebruiken toch als zakelijk kunnen bestempelen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.