Hoi hier weer een vraag of de studiekosten aftrekbaar is. Ik heb een aantal topics gelezen over de vraag of de studiekosten aftrekbaar is, maar ik heb geen duidelijk voorbeeld gevonden van mijn situatie.
Mijn situatie is als volgt: ik ben samen met mijn huisgenoot een VOF gestart in het online verkopen van tafellinnen. Ik volg als WO studie ondernemingsrecht. En mijn huisgenoot International business administration. Wij krijgen beide €266 uitwonende studiefinanciering per maand. Door mijn rechten studie heb ik het onderlinge samenwerkingscontract op kunnen stellen, de algemene voorwaarden, we houden de boekhouding zelf bij (allebei het studievak boekhouden en ik heb belastingrecht). Kortom er zijn een aantal zaken die we zelf kunnen dankzij onze studie.
Ik vroeg me nu af of het vakliteratuur ex BTW kan aftrekken en het collegegeld aftrekbaar is? En of dit persoonlijk aftrekbaar is van het belastbaar inkomen? En of ik iets moet doen met de BTW op de boeken voor de omzet belasting...
Scholingsuitgaven onder voorwaarden aftrekbaar
U kunt bepaalde scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:
- U volgt een opleiding die u nodig heeft voor uw huidige beroep of een toekomstig beroep.
- Uw studie heeft een van de volgende doelen:
- verbeteren van uw maatschappelijke positie in financieel-economisch opzicht;
- op peil houden of verbeteren van kennis en vaardigheden die u nodig heeft voor het verwerven of behouden van uw inkomen uit tegenwoordige arbeid.
Voor het aftrekken van scholingsuitgaven geldt een drempel. Deze drempel is inkomensonafhankelijk en is € 500 per persoon. Het maximaal aftrekbare bedrag is € 15.000.
De kosten van een studie uit liefhebberij of van een studie met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.
Aftrekbare kosten van scholingsuitgaven
Aftrekbaar zijn bijvoorbeeld uitgaven voor:
- lesgeld;
- studieboeken.
Niet-aftrekbare kosten van scholingsuitgaven
Niet aftrekbaar zijn onder andere:
- reis- en verblijfskosten; hieronder vallen ook kosten van excursies en studiereizen;
- uitgaven voor huisvesting, voedsel, drank, genotmiddelen en kleding;
- kosten van een werk- of studeerkamer;
- inrichtingskosten van een werk- of studeerkamer.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Boy S.
Boy S.
Hoi hier weer een vraag of de studiekosten aftrekbaar is. Ik heb een aantal topics gelezen over de vraag of de studiekosten aftrekbaar is, maar ik heb geen duidelijk voorbeeld gevonden van mijn situatie.
Mijn situatie is als volgt: ik ben samen met mijn huisgenoot een VOF gestart in het online verkopen van tafellinnen. Ik volg als WO studie ondernemingsrecht. En mijn huisgenoot International business administration. Wij krijgen beide €266 uitwonende studiefinanciering per maand. Door mijn rechten studie heb ik het onderlinge samenwerkingscontract op kunnen stellen, de algemene voorwaarden, we houden de boekhouding zelf bij (allebei het studievak boekhouden en ik heb belastingrecht). Kortom er zijn een aantal zaken die we zelf kunnen dankzij onze studie.
Ik vroeg me nu af of het vakliteratuur ex BTW kan aftrekken en het collegegeld aftrekbaar is? En of dit persoonlijk aftrekbaar is van het belastbaar inkomen? En of ik iets moet doen met de BTW op de boeken voor de omzet belasting...
Scholingsuitgaven onder voorwaarden aftrekbaar
U kunt bepaalde scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:
- U volgt een opleiding die u nodig heeft voor uw huidige beroep of een toekomstig beroep.
- Uw studie heeft een van de volgende doelen:
- verbeteren van uw maatschappelijke positie in financieel-economisch opzicht;
- op peil houden of verbeteren van kennis en vaardigheden die u nodig heeft voor het verwerven of behouden van uw inkomen uit tegenwoordige arbeid.
Voor het aftrekken van scholingsuitgaven geldt een drempel. Deze drempel is inkomensonafhankelijk en is € 500 per persoon. Het maximaal aftrekbare bedrag is € 15.000.
De kosten van een studie uit liefhebberij of van een studie met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.
Aftrekbare kosten van scholingsuitgaven
Aftrekbaar zijn bijvoorbeeld uitgaven voor:
- lesgeld;
- studieboeken.
Niet-aftrekbare kosten van scholingsuitgaven
Niet aftrekbaar zijn onder andere:
- reis- en verblijfskosten; hieronder vallen ook kosten van excursies en studiereizen;
- uitgaven voor huisvesting, voedsel, drank, genotmiddelen en kleding;
- kosten van een werk- of studeerkamer;
- inrichtingskosten van een werk- of studeerkamer.
Mvg, Boy S
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36675-studiekosten-aftrekbaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag