• 0

Mag de BTW afgerond worden op een inkoopfactuur

Ik heb een vraag over een ontvangen inkoop factuur waarop de bedragen worden afgerond, mag dit of moet ik deze factuur weigeren?

 

het geval is op de factuur is:

honorarium 1500,-

reiskosten 85,40

totaal ex btw: 1585,-

btw 19% 302,-

 

incl btw 1887,-

 

echter mijn rekensom maakt dat t ex btw bedrag 1585.40 moet zijn

de btw 301,23

en dus het totaalbedrag 1886.63

 

mag deze leverancier dit zo afronden op de factuur?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is echt niet gebruikelijk om de factuurbedragen af te ronden. Ik zou een nieuwe factuur vragen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Niet gebruikelijk? Volgens mij heeft AH hier een rechtszaak over verloren.

 

Waarschijnlijk heeft het te maken met opmaak in excel, het kan per ongelijk zijn maar ook expres.

Ik zal zelf de factuur boeken en betalen zoals die onafgerond is.

 

Touwens, ik zie ook leveranciers die een totaalbedrag afronden naar gehele getallen (dus beide kanten op).

Uiteindelijk is het aan de betaler wat hij/zij daarmee doet.

 

Voor een paar cent kun je namelijk niet een herinnering opsturen 8)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het hier vooral om het feit dat AH op een totaalfactuur alle bedragen eerst individueel afrond, in plaats van (zoasl meer gebruikelijk) alleen het totaalbedrag.

 

Twee losse artikelen die een derde decimaal kennen van 4 komen dan apart afgerond naar beneden op de eindafrekening uit op een einddecimaal van 0 terwijl je, als je ze eerst optelt, je een einddecimaal van 8 zou krijgen en op de eindafrekening bij het afronden dus een cent hoger uitkomt.

 

Inderdaad nog steeds op de derde decimaal, niet hele euro's

Link naar reactie
  • 0

Niet te veel lullen over een door mij aangehaalde artikel. Want daar zijn weer teveel verschillen voor.

 

Hoe het op papier staat en hoe desbetreffende leverancier het aangeeft kan verschillend zijn, maar dat weten we niet.

Daarom geef ik het advies aan om het gewoon uit te rekenen zoals jezelf hebt gedaan en dat bedrag betalen.

 

Voor de boekhouder even ernaast de bedragen die jij hebt aangehouden vermelden en klaar is kees.

Het komt namelijk ook vaak voor dat er gewoon een fout in de formule zit (of dat er vergeten is iets aan te passen) waardoor het BTW bedrag helemaal niet klopt. Wijs is dus dat (globaal) te checken en dan als er een fout is het juiste bedrag uit te betalen.

Verder kun je een email sturen mbt je bevindingen en evt een nieuwe factuur vragen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Hoe het op papier staat en hoe desbetreffende leverancier het aangeeft kan verschillend zijn, maar dat weten we niet.

 

Op de factuur staan toch de bedragen. De tellingen kloppen niet en de btw is onjuist berekend. Toch simpel ;D

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb een vraag over een ontvangen inkoop factuur waarop de bedragen worden afgerond, mag dit of moet ik deze factuur weigeren?

 

het geval is op de factuur is:

honorarium 1500,-

reiskosten 85,40

totaal ex btw: 1585,-

btw 19% 302,-

 

incl btw 1887,-

 

echter mijn rekensom maakt dat t ex btw bedrag 1585.40 moet zijn

de btw 301,23

en dus het totaalbedrag 1886.63

 

mag deze leverancier dit zo afronden op de factuur?

Nee, maar dat is niet jouw probleem. Jij vraagt de in rekening gebrachte btw terug.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.