• 0

BTW over boodschappen aftrekbaar? (Makro)

Ik heb een vraag, een collega ondernemer die ik ken heeft een eenmanszaak en werkt vanuit huis.

Hij doet zijn dagelijkse boodschappen bij de Makro, en zegt dat de btw hierover teruggevorderd mag worden, omdat hij thuis werkt. Het zijn dus eigenlijk dingen die je normaal prive koopt.

(de facturen worden ook als kosten geboekt)

 

Mag dit? Ik heb anders het idee dat ik jarenlang te weinig btw heb teruggevorderd en te weinig kosten heb afgetrokken, omdat ik ook vanuit huis werk. Waar ligt deze grens en wie kan mij dit verduidelijken, of hoe doen jullie dit precies?

Ik zie op internet dat meer mensen gewoon alle btw van makro bonnen terugvorderen, van prive-aankopen mag dat natuurlijk officieel niet maar het komt erg veel voor (volgens mij is dit een grote fraude-post?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat die vriend van jou dan voornamelijk broodjes aap koopt.. Hij mag zijn dagelijkse boodschappen bij Makro doen omdat die alleen controleren of je een kvk inschrijving hebt, sommige ondernemers verwarren dat met het recht om de btw af te mogen trekken.

 

Dus nee, zoals je zelf ook al zegt dat mag niet. het is heel simpel, je mag alleen de btw aftrekken over je zakelijke uitgaven, alles wat je voor privegebruik meeneemt moet je corrigeren, de regels zijn daar heel duidelijk over. Je moet je niet gek laten maken door anderen die de regels overtreden.

Link naar reactie
  • 0

In principe gebruik je toch ook meer wc-papier, koffie, thee, soep, schoonmaakmiddelen, wasmiddel, etc. als je thuis werkt en dan valt er toch meer onder zakelijk dan je denkt, tenminste, nu ik er over nadenk..

 

Dit zijn namelijk allemaal dingen die ik nu nooit aftrek.

War ligt de grens?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.