• 0

Nieuwe cookie wetgeving, mag zelfs G. analytics niet meer?

De nieuwe telecomwet met aanpassingen voor het gebruik van cookies (of andere manieren om de bezoeker van je website te volgen) is aangenomen.

 

Dit onderwerp speelde al even maar de wet, voortvloeiend uit een Europesche richtlijn (kan link niet zo snel vinden) is nu van kracht. Cookies mogen niet meer zonder instemming van je bezoeker tenzij deze nodig zijn voor de werking van je site. Een cookie voor een login of winkelwagen mag dus, de rest niet meer zonder instemming van je bezoeker. Arnoud Engelfriet is op zijn blog van mening dat zelfs Google Analytics valt onder deze wet en dus ook daarvoor toestemming is vereist.

 

In de UK is een soortgelijke wet net van kracht geworden. Sites van UK overheid zelf en grote partijen als de BBC voldoen (nog) niet aan de eisen.

 

Ik heb een paar sites die niet voldoen maar kijk even aan wat de aanbieders van advertenties (o.a. adsense) en Google Analytics gaan doen om een product aan te bieden wat voldoet aan deze nieuwe regelgeving. Wat doe jij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je gaat dus een zoekopdracht doen in G-Patens, zoals ik al schreef en je krijgt een plugin met de naam "youtube.com" terwijl ik dat in mijn browser niet toesta. Dit inbrengen van die plugin wordt nu wel geblokt als ze hem proberen te plaatsen via een andere website.

 

Hij staat dus niet in de lijst van cookies, maar in de lijst "databases".

Link naar reactie
  • 0

Dat is uit 2011. Ik gebruik zelf een extensie genaamd "cookies", om alle niet-welkome cookies, flashcookies en databases te verwijderen als ik Safari afsluit. Ik heb duidelijk aangeklikt dat ik het plaatsen van cookies door "derden" niet toesta. Dus alleen een cookie van de website zelf mag worden geplaatst. Google heeft echter een methode gevonden om er omheen te gaan en plaatst toch een "database" en nog wel onder een andere naam ook. Onder tussen zitten we al in versie 6.0.2 van Safari.

De mensen van jouw link hebben het gebruik van "Cookies" (extensie) niet in hun commentaar meegenomen. Die extensie doet automatisch wat daar voor handmatig wordt besproken.

Link naar reactie
  • 0

Tsja...het is dus geen plugin maar een cookie nieuwe stijl, en het lijkt beperkt tot Safari die het niet correct filtert.

 

Niet echt relevant voor het onderwerp dus, eigenlijk.

 

In GB is Google aangeklaagd door een groep Mac gebruikers. Ik ga eens kijken of het specifiek hiermee te maken heeft.

Link naar reactie
  • 0

Als je hier op HL toevallig een topic bekijkt waar een YouTube video op staat (en je hoeft die video niet eens te openen) dan krijg je al een YT cookie en een YT database plugin toegediend. Je kunt dat als website weer beperken tot de bezoekers die dan de video daadwerkelijk openen, maar dan moet je wel zelf het script aanpassen. Google is gewoon een heel dominante data-verzamelaar, die steeds nieuwe methoden invoert en pas stopt als het op de vingers wordt getikt. Ik vraag me trouwens af of NL-wetgeving wel kan werken op het internet. Het internet is een open en internationaal medium en dan is het relatief kortzichtig om nationale wetten en restricties op te stellen.

 

edit:

 

Het script van HL staat dit al niet toe.

Link naar reactie
  • 0

Dit topic nog eens teruggelezen, ik had een vooruitziende blik blijkbaar.

 

Ben benieuwd hoe de wetgever gaat reageren als de niet cookie accepteerders buitengesloten worden.

Dan zal het wel weer tranen met tuiten worden en moet er reparatie wetgeving komen.

 

Is deze nieuwe discussie in de tweede kamer niet opgelaaid omdat de websites van de publieke omroepen gebruikers die geen cookies accepteren volledig worden buitengesloten?

Link naar reactie
  • 0

Onze regionale kranten (Brabant) kun je niet eens bekijken als je geen cookies wil ontvangen. Je krijgt dan deze melding:

 

Browser accepteert geen cookies

Geachte heer, mevrouw,

 

Uw interesse in onze verslaggeving stellen wij zeer op prijs. Om artikelen op BD.nl - Regionaal nieuws uit Tilburg, Den Bosch, 's-Hertogenbosch, Oss, Uden, Waalwijk e.o. te kunnen lezen, dient uw browser zogenaamde cookies te accepteren. Op dit moment accepteert uw browser geen cookies. Het is mogelijk dat de cookiefunctie van uw browser is uitgeschakeld. In dat geval adviseren wij u deze weer in te schakelen.

 

Hoe BD.nl - Regionaal nieuws uit Tilburg, Den Bosch, 's-Hertogenbosch, Oss, Uden, Waalwijk e.o. omgaat met cookies leest u in de privacystatement . Voor algemene informatie over cookies bij BD.nl - Regionaal nieuws uit Tilburg, Den Bosch, 's-Hertogenbosch, Oss, Uden, Waalwijk e.o., zie de aparte cookie pagina .

 

Hoe schakelt u de cookiefunctie aan?

 

Internet Explorer

Google Chrome

Firefox

Meer vragen?

 

Neem dan contact op met de medewerkers van onze Lezersservice

 

Met vriendelijke groet,

 

BD.nl - Regionaal nieuws uit Tilburg, Den Bosch, 's-Hertogenbosch, Oss, Uden, Waalwijk e.o.

Link naar reactie
  • 0

had vanmorgen toevallig even nos live opstaan met kamerdebat dat over cookies ging.

Wat een ongelovelijk geraaskal was dat, sprekers hadden ongeveer 1 minuut per motie waarbij dat snel sprekend eruitgeperst werd waardoor er amper wat van te maken was waarbij ze liepen te mekkeren over definties van hoe het medegedeeld moest worden enz.

 

Enige dat ik kon volgen was dat volgens huidige wetgeving analytische cookies nu niet mogen en dat dat enkel zou kunnen door het te gedogen maar dat ze dat onwenselijk vonden en dus voorstelde om een wetswijziging door te voeren waardoor analytische cookies voortaan ook zonder toestemming mogen.

 

verder waren bij die hele vergadering volgens mij maar 4 a 5 mensen van de regering aanwezig als ik de zaal zo zag en zaten er meer mensen op de publieke tribune.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf werken we aan www.123privacy.nl, heb me dus een beetje verdiept in de materie. Echter is toestemming voor Google Analytics wel degelijk nodig. Voorwaarde is namelijk dat gegevens niet gedeeld worden met derden, dat doet Google wel!

 

Zelfde geldt voor Twitter en Facebook buttons op je site. Daarvoor is toestemming nodig. Grootste verschil is dat dat later ook impliciet mag, nu is alleen expliciet toestemming toegestaan.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een praktijktest gedaan op een willekeurige site van een politieke partij. Sommige van die cookie-addertjes zijn verrekte hardnekkig en moeilijk te verwijderen….. Met name die van de pvda-site en van de zoekmachines zijn heel moeilijk te verwijderen. Ik had al even gekeken op de pvda-site, maar wilde met een schone lei beginnen om precies vast te kunnen stellen wat daar werd uitgedeeld en of de procedure goed werd uitgevoerd. Twee keer herstarten van Safari, cache legen en historie weggooien was ervoor nodig om ze kwijt te raken. Mijn instelling staat dusdanig dat ik alleen cookies accepteer van sites die ik bezoek en niet van adverteerders en van derden.

 

Toen ben ik dus "schoon" naar de pvda-site gegaan en daar meteen 5 implantaten. Dus die kreeg ik al voordat ik een knop had gekozen om cookies te accepteren of niet. Dat gaat dus al lekker bij zo'n partij. Dus toen maar op de knop "niet accepteren" gedrukt, maar de implantaten werden niet meer verwijderd. De 5 waren:

 

- fonta.com (een club die fonts bewaakt op internet)

- fonta.net (een afgeleide daarvan)

- mangrove.com (een internetbedrijfje van de universiteit van Rotterdam)

- yahoo.net (logisch want ik het yahoo niet gebruikt, maar wel als zoekmachine ingesteld)

- pvda.nl (deze werk zelfs als "cache", cookie en "local storage" ofwel 3 functies in één)

 

Dus die laatste nestelt zich dieper weg als een gewoon cookie en levert waarschijnlijk ook meer informatie aan derden (en de pvda) over mijn Mac en misschien nog wel veel meer.

 

Ik kan me niet bepaald aan de indruk onttrekken dat hier ook door de pvda de wet wordt overtreden. Maar dat is natuurlijk bij de andere partijen niet minder. Ik vraag me af of de verantwoordelijken hiervoor, hiervan ook wel op de hoogte zijn…….

 

Nog een kleine, niet onbelangrijke toevoeging. De implantaten "pvda.nl" en "mangrove.com" zijn bijna niet te verwijderen, zoals daarnet bleek. Met de browser in dezelfde instellingen kun je ze niet verwijderen. Ook niet als je Safari herstart. Je moet dan eerst de instelling wijzigen, dat je helemaal geen cookies wilt accepteren en dan kun je ze ook pas d.m.v. een herstart verwijderen.

Overigens heb ik ook vastgesteld dat het geen zin heeft om de instelling zo te laten staan, want evengoed worden de implantaten ingebracht zonder je toestemming. Die lopen dan netjes een surfsessie mee en worden bij afsluiten pas verwijderd. Schimmige praktijkjes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.