• 0

Vakantiehuisje op de zaak of niet?

Ik ben een ondernemer. Ik ben importeur van een product.

Nu wil een andere ondernemer mijn importeurschap overkopen.

Als ik dit doe dan ziet de belastingdienst dit als omzet en aangezien ik een VoF heb zal ik via de inkomstenbelasting aangeslagen worden tegen het hoogste tarief. :-\ Daar zit ik niet op te wachten.

 

Nu zat ik te denken om van de opbrengst van mijn importeurschap een vakantiehuisje te kopen in Oostenrijk en deze deels te verhuren.

Nu heb ik de volgende vragen:

- is dit slim om te doen naast het feit dan ik er zelf plezier van heb en dat het een beetje kan renderen (misschien oude dag voorziening) .

- zo ja, in welke ondernemersvorm moet ik dit dan het beste doen (Vof, BV.. etc?)

- Zijn er nog fiscale gevolgen waar je rekening mee moet houden (natuurlijk moet ik belasting betalen over de inkomsten)?

- mag ik zelf zomaar verblijven in dit huisje of zijn daar fiscale gevolgen aan.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt alsof je je onderneming gaat staken en iets anders gaat doen. Je zult er niet aan ontkomen om af te rekenen over de opbrengst van het verkopen van de onderning/het importeurschap. Draag je je VOF-aandeel over of stopt je medevennoot er ook mee?

 

De netto-opbrengst kun je vervolgens alles mee doen wat je wilt. Een vakantiehuisje verhuren is doorgaans geen ondernemingsactiviteit, maar een box-3-aangelegenheid. Omdat het om een onroerende zaak in het buitenland (in dit geval Oostenrijk) gaat, ben je qua belastingheffing daarover overigens aangewezen op de regelgeving aldaar. Dan is het ook verstandig om na te gaan wat dáár de beste oplossing is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je onroerend goed in het buitenland koopt, kwalificeert dat vrijwel nooit als 'onderneming', omdat je er niet zo vreselijk veel tijd aan kwijt bent, niet zo vreselijk veel risico mee loopt, niet zo veel bekendheid aan geeft, et cetera. Het is een investering die waarschijnlijk meer oplevert dan een spaarrekening, maar daar heb je het wel zo'n beetje mee.

 

Als je je onderneming staakt, en je behaalt bij die staking zogeheten 'stakingswinst' (bijvoorbeeld de goodwill als iemand jouw onderneming overkoopt voor een leuke prijs) dan kun je er voor kiezen om die stakingswinst om te zetten in een lijfrente. Dat houdt in dat je het geld moet overdragen aan een bank of verzekeraar, en dat je daar op latere leeftijd een inkomen (oudedagsvoorziening) voor terug krijgt.

Omdat de omzetting in een lijfrente (onder voorwaarden!) aftrekbaar is, betaal je daardoor niet of nauwelijks belasting over je stakingswinst. Over de lijfrente-uitkering (je oudedagsvoorziening) zal ten tijde van de uitkeringen WEL belasting betaald moeten worden.

 

Als je daar geen zin in hebt, kun je ook kijken of je de onderneming op een andere manier over kan dragen. Misschien kun je de onderneming overdragen tegen een prijs die gebaseerd is op de winst van de komende jaren, zodat je het niet in een keer krijgt, en dus ook niet in een keer over alles hoeft af te rekenen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Misschien kun je de onderneming overdragen tegen een prijs die gebaseerd is op de winst van de komende jaren, zodat je het niet in een keer krijgt, en dus ook niet in een keer over alles hoeft af te rekenen.

 

Wees daar heel voorzichtig mee en laat je goed voorlichten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een uitgestelde koopsom ineens belast wordt door de fiscus. Hierbij is met name van belang of de toekomstige betalingen een onzeker karakter hebben. Als dat ontbreekt zal de fiscus snel stellen dat de koopsom, ongeacht het moment van ontvangst door de verkoper, belast is in het stakingsjaar!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je de onderneming overdragen tegen een prijs die gebaseerd is op de winst van de komende jaren, zodat je het niet in een keer krijgt, en dus ook niet in een keer over alles hoeft af te rekenen.

 

Wees daar heel voorzichtig mee en laat je goed voorlichten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een uitgestelde koopsom ineens belast wordt door de fiscus. Hierbij is met name van belang of de toekomstige betalingen een onzeker karakter hebben. Als dat ontbreekt zal de fiscus snel stellen dat de koopsom, ongeacht het moment van ontvangst door de verkoper, belast is in het stakingsjaar!

 

 

Wat je ook kunt doen, is jou stakingswinst omzetten in een lijfrente. Afhankelijk van je leeftijd kan er een fikse vrijstelling bestaan (max 443.059 / min 110.774). Zie art. 3.129 Wet Inkomstenbelasting 2001. De lijfrente kan je bij een verzekeraar afnemen, máár je kan het ook bedingen als tegenprestatie bij de overdracht van een onderneming (op grond van art. 3.126 Wet Inkomstenbelasting 2001). Succes! Mocht je verder nog vragen hebben schroom niet.

Link naar reactie
  • 0

Zelfs al zou het je lukken het onroerend goed als bedrijfsvermogen aan te merken, dan nog bestaat er geen verschil in de af te rekenen belasting. Het onroerend goed is een investering, geen kostenpost.

 

M.a.w, door aankoop van het onroerend goed zakt (op aanschafkosten na) je winst niet en betaal je hetzelfde bedrag aan belasting als wanneer je liquide was gebleven.

 

Als je gaat voor een oudedagvoorziening is oprichten van een pensioen BV een optie. Dit blokkeert echter onttrekkingen voor andere doeleinden dan pensioen.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.