• 0

wellness & beautysalon vakantiepark: Hoe nu verder?

Sinds een jaar heb ik een wellness & beautysalon op een vakantiepark. Voorheen had ik een salon aan huis. Ik ben op dat park begonnen omdat ik dacht dat het mijn mogelijkheid zou zijn om uit de financiele problemen te komen.

Ik betaal 20% van de omzet aan huur. Na een jaar blijkt echter dat ik er gewoon te weinig aan over houd om uit de problemen te komen. Het ene gat wordt met het andere gedicht. Ik heb van alles geprobeerd om de omzet te verhogen maar op zich is de omzet goed maar door dat het met pieken druk is moet ik in die tijden personeel inzetten waardoor er voor mezelf weinig of niets overblijft. Alle reserveringen lopen centraal en worden ook centraal afgerekend. 1 x per maand krijg ik het bedrag dat over is na aftrek huur en waskosten overgemaakt. Daarvan ben ik 1/3 kwijt aan aflossing en btw, 1/4 aan personeel, 1/4 aan inkoop, een klein gedeelte aan kosten zoals drukwerk e.d. en de rest is voor mij. Dit is meestal 500 per maand. Veel te weinig als je kijkt naar de 36 uur dat ik werk.

Nu had ik eigenlijk een voorstel gedaan voor een vaste huur, ik had het gemiddelde genomen van het afgelopen jaar. Daarbij heb ik als voorwaarde gesteld dat ik zelf mag boeken waardoor ik niet een hele maand op het geld hoef te wachten. Dan wilde ik de openingstijden verruimen en tijden open zijn voor reserveringen en verkoop producten.

De laatste maand was buiten verwachting erg slecht, ondanks meivakantie, moederdag, hemelvaart en pinksteren. Ik durf die vaste huur dus nu weer niet aan want dan zou ik er afgelopen maand 500 euro mee de mist in zijn gegaan.

Ik haal amper 1% van het aantal gasten binnen voor een behandeling. Dat is veel te weinig.

Wat is nu verstandig?

- Doorgaan op basis van percentage van de huur?

- Vaste huur?

- Alleen gaan werken zonder personeel met beperkte openingstijden?

- Stoppen en werk zoeken (wat ook niet mee valt als je 50 bent)

Graag jullie ideeën en meningen.

Edith

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog even voor de duidelijkheid. Er staat dus niets in de brochure of op internet over de salon. Daar ben ik vanaf het begin over aan het "vechten". Inderdaad zit ik met schulden uit het verleden. Ik heb in eerste instantie gekozen voor een percentage van de bruto omzet als huur omdat ik niet wist wat het zou gaan doen. Dat leek me veiliger dan een vaste huur. Er is toen wel een minimum van 450 euro afgesproken. Nu betaal ik ruim 1100 euro per maand aan huur ex btw. Dus dat is erg veel voor 30 m2.

Ik ga proberen om het percentage naar beneden te krijgen of om inderdaad een vaste huur af te spreken maar dan wel een stuk lager. Als ik op internet kijk lijkt rond de 600-700 euro reëel voor een dergelijk oppervlakte winkelruimte of zie ik dat verkeerd?

 

Edith

Link naar reactie
  • 0

Nog even voor de duidelijkheid. Er staat dus niets in de brochure of op internet over de salon. Daar ben ik vanaf het begin over aan het "vechten".

Vechten? Wat is dat daar voor management? Het is toch normaal dat een vakantiepark een overzicht heeft van de faciliteiten: midgetgolf, pizzeria, cafetaria, restaurant, fietsverhuur etc In dat rijtje hoort zo'n welness-verhaal toch thuis?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, die mening heb ik ook, maar omdat ik als zelfstandige daar zit wordt het niet in de lijst opgenomen.

 

Harde actie morgen?

 

Op de stoep staan bij degene die erover gaat,met de sleutel in je hand. En dan zeggen dat je ermee stopt en aangeven dat je alleen door kan gaan onder andere voorwaarden. En die voorwaarden heb jij op een lijstje gezet waarvan jij denkt dat je het dan wel gaat redden.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad actie, niet morgen maar overmorgen. Ik ga mijn eisen stellen. In het begin was ik TE blij dat ik daar kon starten en heb me op veel vlakken laten intimideren. Geen tegengas gegeven. Dat ga ik nu zeker doen. En inderdaad.....als zij niet meewerken aan een oplossing dan houd het voor mij op. Ik denk niet dat ze daar blij mee zouden zijn want ze zijn er trots op dat er een mooie salon zit, waar ik alles voor gegeven heb en nog wil geven. Alleen niet meer ten koste van mezelf terwijl zij met de eer strijken en er weinig of niets voor doen (zoals de beloofde promotie wat zelfs in het contract staat)

Ik ga er voor. Voel me een stuk sterker in mijn schoenen staan.

Edith

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal dingen die mij opvallen.

 

Je hebt het over 1/4 deel van je omzet is inkoop? Waaruit bestaat dit? Zijn dit salonverpakkingen van je producten of verkoopverpakkingen?

 

Tevens heb je het over waskosten die worden ingehouden. Nu weet ik niet wat ze daarvoor vragen, maar is wellicht goedkoper om zelf te doen.

 

De huurprijs is echt veel te hoog als je €1100,00 per maand moet betalen. Toevallig weet ik dat praktijkruimtes ongeveer €200,00 per m2/per jaar kosten. Mijn vrouw gaat namelijk een schoonheidssalon openen over een paar weken. ;D De prijs is dan meestal inclusief gas/water/licht en servicekosten en ex btw.

 

Over de promotie van de salon is al het een en ander gezegd. Naar mijn mening moet je dit gewoon doen. Bij de slagboom foldertje uitdelen. Park wordt er uiteindelijk ook beter van, Want meer omzet bij jou, is meer omzet voor park.

 

 

Link naar reactie
  • 0

goede tip van Thor, gewoon uitdelen met die flyers.!

daarnaast eens met eerdere sprekers dat de huur gewoon omlaag moet, die is echt veel te hoog voor wat je krijgt.

 

heb je ook al lokale marketing overwogen? wellicht dat je ook bewoners van omliggende dorpen kan benaderen voor een wellness behandeling eventueel in combinatie met een 'dalurenkaart' of 'strippenkaart'? geeft je ook een kans de stille perioden te vullen. zoek ook daarbij de drogisterijen en parfumerieën op, dat kunnen ambassadeurs van je worden.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie even op de hoogte brengen van het gesprek dat ik met de manager heb gehad. In eerste instantie wilden ze dus een nog hogere vaste huur. Toen ik aangaf dat ik dat niet kon opbrengen zijn we uiteindelijk in het midden uitgekomen van wat zij wilden en wat ik in gedachten had.

Ik krijg de volledige vrijheid om nieuwe klanten te werven en mag zelf voortaan alle reserveringen boeken en afrekenen. Ik denk dat het nu moet lukken om het rendabel te maken en heb goede hoop.

Nu heb ik twee weken vakantie en die 2 weken ga ik gebruiken om goede plannen te bedenken en alles goed op de rij te zetten.

Bedankt voor jullie reacties.

Edith

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alles eens op de rij gezet en wil toch een ander voorstel doen dan het voorstel wat gedaan is en waar ik tijdens de vakantie over zou nadenken. Heeft. Iemand tijd en zijn om mijn voorstel eens te bekijken en te beoordelen?

Ik wil het namelijk zo brengen dat hij er eigenlijk niet onderuit kan.

 

Edith

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie even op de hoogte brengen van het gesprek dat ik met de manager heb gehad. In eerste instantie wilden ze dus een nog hogere vaste huur. Toen ik aangaf dat ik dat niet kon opbrengen zijn we uiteindelijk in het midden uitgekomen van wat zij wilden en wat ik in gedachten had.

Ik krijg de volledige vrijheid om nieuwe klanten te werven en mag zelf voortaan alle reserveringen boeken en afrekenen. Ik denk dat het nu moet lukken om het rendabel te maken en heb goede hoop.

Nu heb ik twee weken vakantie en die 2 weken ga ik gebruiken om goede plannen te bedenken en alles goed op de rij te zetten.

Bedankt voor jullie reacties.

Hoi Edith,

Ik ben het met Sabra eens: jouw insteek voor een gesprek was in eerste instantie een hele andere, Als ik je goed begrijp, heeft de manager je enigszins overbluft, en zijn jullie nu zelfs aan het onderhandelen over een huurverhoging. Wat me daarbij opvalt is dat zelfstandige marketing acties nu opeens wel mogelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alles eens op de rij gezet en wil toch een ander voorstel doen dan het voorstel wat gedaan is en waar ik tijdens de vakantie over zou nadenken. Heeft. Iemand tijd en zijn om mijn voorstel eens te bekijken en te beoordelen?

Ik wil het namelijk zo brengen dat hij er eigenlijk niet onderuit kan.

 

stuur maar..
Link naar reactie
  • 0

[offtopic]

 

Een tip: op je website is die rode tekst op die grijze ondergrond lastig te lezen. Ik zou dat aanpassen, dat kost je waarschijnlijk weinig tijd en je doet je bezoekers er een plezier mee. Alle beetjes helpen ...

 

[/offtopic]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.