• 0

Facturen versturen met factuurdatum in de toekomst

Hallo,

 

Elk kwartaal stuur ik facturen naar mijn klanten voor de betaling van het servicecontract. Dit doe ik altijd in het begin van het kwartaal. Nu ga ik 29 juni op vakantie voor een paar weken en ik wil voor mijn vakantie de facturen al versturen. Ik wil echter als factuurdatum 1 juli aanhouden. Dit vooral omdat ik dan anders de btw al moet afdragen voor ik het (meeste) geld binnen heb. De facturen worden per e-mail verstuurd, dus de klant krijgt ze direct binnen.

 

Mijn vraag is dan ook: Mag ik wel op 29 juni facturen versturen met factuurdatum 1 juli?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een factuur stuurt, dan hoort deze (zoals je weet natuurlijk) allerlei gegeven te bevatten. Zo ook een datum (“factuurdatum”). De bedoeling van de wet is dat het de datum is wanneer de factuur ‘opgemaakt’ wordt.

Vervolgens moet de factuur aan de afnemer uitgereikt (gestuurd) worden.

Dat is het principe dan.

 

Dat je abonnementen/servicecontracten voor kwartaal 3 pas op 1 juli gaat factureren, dat is natuurlijk prima.

Dus als je een mogelijkheid hebt om de factuurdatum handmatig te veranderen, dan zou het op zich geen consequenties moeten hebben. En dan kan je de facturen ook wel vast vandaag opsturen.

Maar misschien zijn er ook klanten die het “raar” vinden of “verdacht” of zoiets.

 

Ik zou het zelf nooit zo doen zoals jij voorstelt (ik zou het niet eens kunnen, want in een real-time systeem is de datum van vandaag 15 juni en dat is dus de factuurdatum voor mijn systeem).

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb geen queueing systeem o.i.d. Ik maak de facturen met een door mezelf gemaakt systeempje en ik kan daar zelf de factuurdatum in aanpassen als ik dat zou willen.

 

Maar ik bedenk me trouwens net ook dat ik in het verleden ook wel eens zelf facturen heb gehad in december met factuurdatum 1 januari.

 

Ik wil alleen weten of het mag. Het gaat tenslotte maar om 2 dagen en het gaat ook niet om honderden facturen ofzo.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het is dus niet de bedoeling dat je vandaag een factuur maakt en de datum van overmorgen erop zet (want vandaag is de datum: vandaag).

 

Maar als het een doorlopende dient betreft, maakt het op zich niet uit in dit geval.

Dus dat het niet zou mogen (vanwege praktische overwegingen) is ook wel een beetje sterk uitgedrukt. Dan gewoon doen, zou ik zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde vorig jaar precies hetzelfde doen met mijn servicecontracten, maar het ging om 8 dagen eerder in mijn geval. Mijn boekhouder gaf toen aan dat het officieel niet mag. Ik heb dit niet gecontroleerd maar besloten de facturen door een collega-ondernemer te laten versturen.

 

In jouw geval zou ik me er niet te druk om maken. Misschien is het een idee om een mailtje bij de factuur te doen, waarin je je vakantie aankondigd en uitlegd waarom de factuur wat eerder komt.

Link naar reactie
  • 0

Wij krijgen hier facturen van de lease-maatschappij met datums die soms wel 3 weken in de toekomst liggen, staan ook altijd op de eerste dag van de maand. Denk dat het niet zo'n probleem zal zijn.

 

 

Waarschijnlijk omdat lease vooruit betaald wordt. Dat is nogal een verschil!!

 

Ikzelf zou er voor kiezen om de factuur vast te maken met de correcte datum er op en om aan familie te vragen of ze hem voor mij op de bus zouden willen doen.

 

(edit: Of per mail versturen).

 

Als ik toch aan het editen ben; als je bovenstaande optie niet hebt, alsnog de facturen vast aanmaken. De mails klaarzetten en vanaf je vakantie adres op send klikken? Niet ideeal, maar it get's the job done :)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Als ik op mijn vakantieadres over internet zou beschikken zou het totaal geen probleem zijn en hoefde ik de vraag ook niet te stellen. Ik heb daar niet eens een computer.

 

Maar ik heb al besloten om gewoon thuis op de dag van vertrek de facturen te versturen met als factuurdatum die dag. Kan op zich ook best prima.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.