• 0

BTW of niet ?

Goedendag,

 

Ik als dropshipper bestel in China producten en laat deze direct afschepen naar mijn klanten wereldwijd ook grotendeels naar NL.

Ik betaal geen BTW aan de leverancier in China. Nu heb ik begrepen dat binnen de EU er BTW afgedragen dient te worden. Waar geef ik deze op ? Er is bij mij veel onduidelijk hierover. Ik heb betalingsbewijzen van mij aan de fabrikant(leverancier van de producten ideal betalingen hier staat geen BTW op). Het gaat hier ALTIJD om producten onder de 100 Euro welke per stuk verscheept worden.

Ben ik BTW plichtig in dit geval of niet ?

Verder heb ik helemaal geen belang in het terugvorderen van de BTW aangezien mijn producten ongeveer de helft kosten van wat ze hier kosten (mede door de hoge BTW en marge van importeurs)

 

Dus kort gezegd gaat het zo : Ik adverteer voor de leverancier, de klant betaalt mij, ik betaal de leverancier en geef het adres door van de klant, de leverancier verscheept het product rechtstreeks naar mijn klant.

 

hoor graag van jullie,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

De geimporteerde goederen geef je aan bij de douane (tegenwoordig: belastingdienst). Op de site van de belastingdienst staat uitgelegd hoe dat moet.

 

Let er verder op dat de situatie niet is zoals jij die hier schetst. Jij adverteert niet voor de leverancier maar jij bent wederverkoper. Sterker nog je bent importeur. Dat betekent dat jij, voor de wet gezien, de fabrikant bent van de producten. Zodoende ben jij verantwoordelijk voor deze goederen. Ze moeten CE gekeurd zijn en aan de europese normen voldoen. Zijn ze dat niet en/of kan jij dat niet aantonen en iemand krijgt als gevolg van jouw producten letselschade, dan ben je de rest van je leven bezig met afbetalen van de schadeclaim.. Ik hoop dat je deze certificaten en dergelijk op orde hebt.

 

Daar komt bij dat jij ook BTW dient af te dragen over jouw omzet. Als het goed is heb je reeds BTW verwerkt in de verkoopprijs, anders mag je die met terugwerkende kracht alsnog gaan afdragen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie,

 

Het gaat hier om producten waar geen enkel risico aanvast zit wbt letselschade ( telefoonhoesjes etc ). Verder voldoen alle producten aan de Europese eisen wbt normeringen en keuringen. ( anders blijft er weinig meer te verkopen voor de leveranciers)

 

Als ik BTW moet berekenen dan moet dat toch aan de hand van de inkoopfactuur ? (ik heb enkel betaalbewijzen)

In dit geval lijkt mij het dan verstandiger om buiten de EU de producten te verkopen.

 

Verder als ik BTW moet gaan berekenen dan blijft er bijna geen marge over dus lijkt me het de meest voor de hand liggend om buiten de EU mijn producten te promoten.

 

Is mijn beredenering goed ?

 

Mijn dank is groot

Link naar reactie
  • 0

Even twee dingen onderscheiden;

 

BTW op ingekochte artikelen.

Deze vorder je terug aan de hand van de inkoopfactuur. Dit kan natuurlijk alleen als je de BTW ook betaald heb. Heb je dat niet, valt er niets terug te vorderen.

 

BTW op verkochte artikelen

19% bij de inkoopprijs optellen en dat afdragen aan de belastingdienst. Dit is verplicht, het is niet mogelijk om iets zonder BTW te verkopen in jouw situatie.

 

Als je als Nederlandse onderneming wilt gaan verkopen aan het buitenland, en het direct wilt laten verzenden vanuit China, dan is het nog een wat complexere situatie. Je moet dan in het land waar je de spullen verkoopt de spullen gaan aangeven bij de belastingdienst van dat land. Daar kunnen fiscale experts op dit forum vast meer over vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals aangegeven heb ik ook geen enkel belang bij het terugvorderen van BTW aangezien de prijzen dusdanig laag zijn.

Dit maakt het ondernemen een stuk makkelijker en vrijer voor mij.

Wanneer verkoop ik de producten in het buitenland ? Als ik fysiek daar aanwezig ben ? Dat ben ik niet soms verblijf ik in het buitenland en de sites waar ik adverteer bevinden zich wereldwijd evenals mijn klanten. Maakt het idd complex maar fiscaal zeer interessant.

 

Uitschrijven uit Nederland een optie misschien ivm de fiscus ?

 

dank voor uw antwoord !

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog je bent importeur.

Weet je dat wel 100% zeker? Het lijkt me dat TS spullen DDU levert, oftewel buiten EU.

Dat kon ik niet uit de eerste post van ts halen. Jij wel? ;) Aangezien hij aangeeft dat hij voor het grootste gedeelte naar NL levert..

 

Verder laat ik het advies over aan iemand anders. Het lijkt er op dat ts een en ander aan fiscale regels wilt ontlopen vanwege zijn lage marge. Althans, zo begrijp ik het. Daar kan ik helaas niet aan meewerken. :)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wouter,

 

Daar ging ik even vanuit omdat TS schreef dat zijn leverancier direct vanuit China spullen verstuurt naar zijn klanten. Er even van uit gaan dat het kleine pakjes betreft met de post, zal PostNL eventueel bij de klant langskomen met de rekening voor BTW en invoerrechten. Tussen klant en TS en TS en leverancier betreft eea dan leveringen buiten de EU en vallen dus onder btw = geen.

 

In het zakelijke verkeer kan dit volgens mij zonder problemen. In het consumentenrecht zul je wel extra moeten oppassen en zeer duidelijk moeten zijn dat er nog kosten bij komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

BTW op verkochte artikelen

19% bij de inkoopprijs optellen en dat afdragen aan de belastingdienst. Dit is verplicht, het is niet mogelijk om iets zonder BTW te verkopen in jouw situatie.

 

Het is wellicht nog te vroeg voor me maar dit snap ik niet. Als je als BTW plichtige iets verkoopt aan een consument (of ieder ander) moet 19% van de verkoopprijs worden afgedragen. Of mis ik hier wat?

Link naar reactie
  • 0

Het is wellicht nog te vroeg voor me maar dit snap ik niet. Als je als BTW plichtige iets verkoopt aan een consument (of ieder ander) moet 19% van de verkoopprijs worden afgedragen. Of mis ik hier wat?

Maandag.. ik had wat termen door elkaar gehaald. Ik bedoelde inderdaad verkoopprijs. Ik pak alvast een extra koffie voor vandaag. :)

Link naar reactie
  • 0

Het is wellicht nog te vroeg voor me maar dit snap ik niet. Als je als BTW plichtige iets verkoopt aan een consument (of ieder ander) moet 19% van de verkoopprijs worden afgedragen. Of mis ik hier wat?

 

Stel, ik koop hier in China zakelijk (op mijn bedrijf in NL) een stoel. Jij komt eens kijken en wilt graag die stoel hebben. Dan is volgens mij geen probleem om die stoel zonder btw aan jouw firma of jouw persoon te verkopen. Pas op het moment dat je deze het vliegtuig in neemt en in Nederland wil binnenbrengen komt de btw om de hoek kijken.

Link naar reactie
  • 0

Waar wil je naar toe Mark? Die stoel geeft je netjes aan bij de Douane en die berekent BTW en legt eventueel een importheffing op. De BTW trek je weer af als voorbelasting.

 

Bij dropshipping is het volgens mij heel eenvoudig. Je berekent 19% over je inkomsten en draagt die vervolgens af met in mindering betaalde BTW over zakelijke inkopen in Nederland. Veel webshop eigenaren zullen als ze aan voorwaarden voldoen in aanmerking komen voor de KOR.

 

In de praktijk zou de geadresseerde ook nog te maken kunnen krijgen met BTW afdracht en douanekosten. Dan wordt er dus 2 x BTW betaald over dezelfde zending. En dan haak ik af. Geen idee hoe dat moet worden opgelost.

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk zou de geadresseerde ook nog te maken kunnen krijgen met BTW afdracht en douanekosten. Dan wordt er dus 2 x BTW betaald over dezelfde zending. En dan haak ik af. Geen idee hoe dat moet worden opgelost.

Dat kan je oplossen door alle zendingen door 1 bedrijf in te laten klaren. Bijv. UPS kan dat. Zij sturen alle pakketjes dan naar de geadresseerde, maar factureren de BTW, importheffing en douanekosten aan jou als webwinkel. Zodoende krijgt de consument geen verrassingen bij het ontvangen van het pakket.

 

Je hebt dan in feite een factuuradres en een telkens afwijkend afleveradres per pakketje.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

De dropshipper doet er natuurlijk ook netjes factuur van TS bij en PostNl doet aangifte voor BTW en invoerrechten. Beide situaties zijn dan dus gelijk, klant is verantwoordelijk voor binnenbrengen. Dropshipper verstuurt het pakket naar Nederland en laat de uiteindelijke klant betalen voor invoerrechten en btw.

 

Levering binnen EU = BTW

Levering buiten EU = BTW

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan je oplossen door alle zendingen door 1 bedrijf in te laten klaren. Bijv. UPS kan dat. Zij sturen alle pakketjes dan naar de geadresseerde, maar factureren de BTW, importheffing en douanekosten aan jou als webwinkel. Zodoende krijgt de consument geen verrassingen bij het ontvangen van het pakket.

 

Dat klopt en kan, doen we hier regelmatig als iets echt haast heeft. Je levert dan inderdaad DDP (Delivered Duty Paid) ipv DDU (Delivered Duty Unpaid) en rekent dan wel BTW, aangezien goederen door je eigen bedrijf worden binnengebracht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.