• 0

omzet inschatten opstartfase

Hallo allemaal,

 

Na kort marktonderzoek uitgerekend dat er ruimte is voor een grote winkel met een regiofunctie. ( Primair marktgebied is omtrek van 60 auto minuten.) Vertel liever nog niet wat voor winkel i.v.m. het wakker maken van de spreekwoordelijke slapende honden.. Ben begonnen aan een ondernemingsplan en loop nu even vast.

 

Gemiddelde omzet per vierkante meter is bekend. Echter lijkt het mij het eerste en misschien tweede jaar niet haalbaar. Hoe schat ik de omzet in de opstartfase en hoelang is gemiddeld zo'n opstartfase? ( gemiddelde omzet per jaar is € 28 000 000.- )

 

Alvast bedankt voor de tips.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mag ik vragen hoe je die 47000 vierkante meter berekend hebt? Je komt heel zelfverzekerd over en noemt zeer exacte getallen. Dan verbaast het me dat je stukloopt op het inschatten van je omzet tijdens de beginperiode. Ik kan me niet voorstellen dat je geen aannames hebt hoeven doen bij het berekenen van je vloeroppervlak en verwachtte jaaromzet, of wel? Waarom dan je liquiditeitsbegroting niet op dezelfde manier aanpakken?

Link naar reactie
  • 0

Het was een simpele rekensom.

Via HBD opvraag gedaan van alle winkels en vvo per gemeente die in mijn primaire marktgebied zitten.

Inwonersaantallen via het CBS van alle gemeentes in het gebied.

Via HBD weet ik ook de gemiddelde besteding per inwoner dus de totale omzet kan je zo uitrekenen. Ook heb ik hier de gem. omzet per viekante meter vvo.

De vvo gecontroleerd en aangepast indien nodig. ( denk aan verbouwingen die pas geweest zijn )

Dan rekenen.

Aantal inwoners X gem. besteding is totale omzet marktgebied.

Deel dit bedrag door omzet per vierkante meter en je hebt de totale vvo die er kan zijn.

Trek de bestaande vvo van de net uitgerekende vvo af en je hebt de vvo die er in de markt nog bij zou kunnen.

De inwonersaantallen heb ik per gemeente naar beneden afgerond en bij de bestaante vvo heb ik iets opgeteld zodat de cijfers iets negetiever uitvallen voor mij. Iets meer zekerheid dus.

 

Over mijn rol heb ik natuurlijk wel een idee maar daar ben ik op dit moment nog niet mee bezig. Laten we wel wezen. Het is maar een winkel met een gemiddelde weekomzet van € 540 000.-. Vergelijkbaar met een grote supermarkt. Daar heb je ook geen raad van commissarissen. En met mijn producten heb je minder risico op derving, waarde daling etc.

 

Maar momenteel heb ik niet echt een antwoord op mijn vraag maar wel andere inzichten waar ik wat mee kan. Hartelijk dank hiervoor.

Ik ga weer verder met het schrijven van mijn plan. Mocht dit in de afrondende fase zitten en ik meer info kan geven, zal ik dit zeker doen.

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Om toch nog een keer op je echte vraag terug te komen:

 

Ik zou als ik jou was een poging doen om een vrij nieuwe winkel van +/- dezelfde grootte als jij in je hoofd hebt te vinden. En dan de jaarrekening(en) opvragen (misschien via de KvK?) over de eerste paar jaren.

Zodoende kijken of je een idee kan krijgen over de ontwikkeling van de omzet in de startfase.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is ook geen echt antwoord te geven op die vraag wat de omzet in de opstartfase is. Rene van Zandwijk gaf al aan dat bij dit soort grote winkels de eerste maanden vaak goed zijn omdat je veel mensen trekt / moet trekken via marketing acties.

 

Voor een dergelijk grote winkel zou ik mij dus vooral richten op welke omzet je minimaal moet halen om uit de kosten te komen of misschien beter wat de minimum omzet zou moeten zijn om het aanloopverlies niet gierend uit de klauwen te laten lopen.

 

Welke omzet je dus ook bedenkt, de kans van slagen zal vooral afhangen van hoe solide je onderbouwing is qua marketing inzet , het hebben van een financiële buffer om aanloopverlies te kunnen dekken en andere mogelijke (reserve) maatregelen om de kans op een succesvolle start zo groot mogelijk te maken.

 

ik denk dat veel cijfers en kengetallen ook voor een belangrijk deel branche ervaring is, er zullen niet veel mensen op forums zitten die je kunnen vertellen hoeveel respons een bepaalde marketing actie oplevert bij een dergelijk grote winkel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.