• 0

betaalde BTW bij douane terug vragen

Beste leden,

 

Een tijdje terug heb ik in Marokko producten ingekocht. in totaal voor 50.000 MAD = 4510.50 EUR

 

Ik kon de goedeen bij LFS Lift Freight services ophalen. Hier moest ik 102.50 EURO kosten betalen + 875.14 EURO BTW.

 

----

 

De inkoopfactuur van de Marokkaanse aankoop heb ik in mijn administratie gezet met 4510.50 kosten + de BTW regel, leveringen van buiten de EU.

 

---

 

Hoe moet ik deze gegevens nu in mijn aangifte OB kwartaal 2 verwerken? Want ik ben van mening dat ik die 875,14 gewoon terug kan vragen aangezien ik ze bij de LFS Lift Freight Service op schilhol gewoon heb betaald.

 

Weten jullie hoe ik dit in mijn aangifte verwerk?

 

Groeten,

 

Arganolie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Arganolie,

 

Correct in Nederland betaalde BTW bij invoer mag je gewoon meenemen in je aangifte

 

Echter snap alleen je volgende opmerking niet helemaal:

 

De inkoopfactuur van de Marokkaanse aankoop heb ik in mijn administratie gezet met 4510.50 kosten + de BTW regel, leveringen van buiten de EU.

Neem aan dat je hier bedoeld 4510.50 tegen 0% BTW als aankoop van buiten de EU?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn poging:

 

Inkoop inboeken inclusief de kosten.

ik neem aan transportkosten voor € 95,50 en inklaringskosten €7,- ?

En BTW inboeken. 19% van (€4510,50+€95,50) = € 875.14

 

De BTW alleen plaatsen als aandeel van de voorbelasting (5b).

 

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij ook dat dit de strekking van het verhaal is. Echter is niet helemaal duidelijk omschreven hoe de factuur de administratie in is gegaan vandaar mijn vraag zolang met die factuur gewoon tegen 0% in de administratie wordt geboekt als zijnde aankoop uit niet EU land gaat het helemaal goed.

 

Maarten

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat ik de aankoop in de administratie zet (inkoopboek)

hierbij geef ik BTW type: leveringen/aankopen van buiten de EU. Hierdoor blijft de BTW regel 0.

 

Als ik vervolgens automatisch het BTW aangifte document genereer met de software die ik gebruik (Osirius) dan staat die bij regel 4a, en daar staat dan ook dat ik die BTW moet betalen, en vervolgens bij voorbelasting wordt die er weer uit gehaald. per saldo 0,- dus. Terwijl ik alleen wil dat die bij de Voorbelasting wél staat, en bij de regel 4a niet met OB. Ik zal in mijn aangifte wel gewoon aangeven dat het bedrag waar OB over wordt berekend xx is, en waar OB staat, 0.

 

Is de eerste keer dat ik hiermee te maken krijg. Vroeg mij alleen af of dit wel goed gaat. Ik dacht dat er misschien een speciale apparte aangifte gedaan moest worden.

 

Gr. Arganolie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Zonder vergunning artikel 23 betaal je de BTW bij de invoer. Die hoef je dus niet nogmaals aan te geven in je BTW aangifte. Wel moet je in de BTW aangifte de betaalde BTW aangeven als voorbelasting. Lijkt mij dat dit mogelijk is in Osirius. Even de helpdesk bellen morgen met de vraag hoe je de import zonder vergunning artikel 23 dient te verwerken.

 

In elk geval zal in osirius een boeking moeten ontstaan waarin de BTW bij import als af te dragen en reeds afgedragen BTW voorkomt. De voorbelasting volgt dan met de boeking van de inkopen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.