• 0

huurconflict tussen financieerder en huurder

Graag jullie reactie op het volgende:

Mijn huurder kan zijn rekeningen niet meer betalen en heb daarom mijn huurcontract opgezegd om zelf met mijn horeca accomodatie aan de slag te gaan. Verdien ik er teminsten nog wat aan ipv de huurder te laten zitten en geen huur te ontvangen.

Nu is het zo dat ik graag de inventaris zou willen overnemen maar die is in huurkoop constructie verkocht van een derde aan de huurder. De derde wil er veel te veel geld voor hebben dus heb gezegd dat hij de spullen maar er maar beter uit kan halen. Maar misschien bedenkt hij zich nog wel. Echter heeft nu de huurder beslag laten leggen op de inventaris omdat hij meent dat hij veel te vorderen heeft van de derde ivm wanprestatie en niet betaalde consumpties uit het bverleden gegeven feesten en etentjes met anderen door de derde.

Lastig stukje denk ik maar hoe kom ik hier uit? Mag ik de invenatris van de derde gebruiken zolang er beslag is gelegd door de huurder op de spullen van de derde of anders mag ik de spullen uit het pand laten verwijderen om me eigen spullen te plaatsen en zelf de horeca te gaan doen?

Graag jullie reacties wat ik het beste kan doen.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag pasluy

Voor de goede orde: jij bent de verhuurder. Jouw huurder loopt (fors) achter met zijn verplichting aan jou.

De huurder heeft de inventaris in huurkoop van firma X. Jouw huurder heeft beslag laten leggen op diezelfde inventaris omdat hij vindt dat X zijn verplichtingen niet nagekomen is.

Als beslag gelegd is op goederen, dan kun je die niet zomaar verhandelen. Voorts is de inventaris niet jouw eigendom, zodat jij niet kunt beslissen wat je ermee wilt doen. Sterker nog, volgens mij mag je het niet eens gebruiken. Wellicht is er een juridische regel die die ruimte wel biedt omdat het nu eenmaal in jouw pand staat, maar dan zal een jurist op HL dat wel weten.

Ik denk dat je voor nu beter de inventaris ongemoeid moet laten. Door het beslag mag X de inventaris niet in eigendom overdragen aan jou.

Als je in het pand zelf iets wilt beginnen en je krijgt de huurder eruit dan kun je IMHO prima eisen dat de huurder de inventaris uit het pand verwijdert.

Andere oplossing is dat je met de huurder en firma X om tafel gaat en gedrieën een oplossing bedenkt voor het huurgeschil, het beslag op de inventaris en jouw wens om in je pand verder te gaan met de inventaris. Dat zal beslist geen eenvoudige opgave zijn, maar denk in kansen. Dit is de kortste weg om alles op te lossen, aannemende dat jouw huurder ook echt wil stoppen met zijn zaak.

Wacht vooral op andere reacties, want ik ben geen jurist.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

ik zou het proberen om als kans te gebruiken dat conflict tussen huurder en het bedrijf waarmee hij een conflict heeft.

Beide partijen hebben namelijk een probleem:

Eigenaar van inboedel kan de inboedel niet aan jou verkopen doordat er beslag op ligt.

Jouw huurder kan het ook nog niet verkopen.

Jij sommeert jouw huurder het pand met 2 tot 4 weken (hoe krapper hoe beter) leeg op te leveren. Hij heeft nu een probleem doordat hij de inboedel niet door de eigenaar kan en wil laten weghalen omdat hij er beslag op heeft laten liggen.

Aan de andere kant mag hij het waarschijnlijk ook niet weghalen omdat het niet zijn eigendom is.

Verder: waar zou hij het zo moeten laten....

Dan moet je even achter zien te komen voor wat voor bedrag jouw huurder de eigenaar van inboedel aanspreekt.

Jij kan vervolgens een aanbod aan eigenaar doen dat je een xxx bedrag voor inboedel overhebt en dat dat aanbod 2 weken geldig is.

Je geeft hem ook aan dat als hij bod niet accepteert dat je van hem verlangd dat hij binnen 2 weken zijn inboedel uit jouw pand verwijderd heeft en dat als dat niet gebeurd je het pand (via de huidige huurder) zal laten ontruimen en dat dat voor zijn eigen verantwoording is.

Dan is het dus de vraag of hij inboedel kan laten verwijderen door beslag (ik durf niet te zeggen of hij het wel uit pand mag halen en ergens anders mag opslaan).

vervolgens bied je beide partijen aan dat je geld voor overname inboedel eventueel op een 3de rekening stort waarop ze dan beslag kunnen laten leggen in de tussentijd dat ze hun ruzie uitvechten.

Voor eigenaar inboedel is verwijderen een minder interessante optie doordat verwijderen duur is en hij kosten aan opslag heeft en ook nog eens de boel moeilijker kwijt zal raken aan een ander.

Andere optie: de huidige huurder heeft een huurkoop constructie, hoe ver is hij daarmee al? en kan je dat contract niet overnemen? Of is dat juist waarvoor hij teveel geld vraagt?

• 0

Complexe situatie, maar het roept ook nog wat vragen op:

Gaat het om executoir of conservatoir beslag? In het laatste geval moet de huurder eerst zijn vordering nog hard maken voor rechter, tot die tijd kan de inventaris niet worden verkocht.

In hoeverre is de huurkoopconstructie overdraagbaar? Is deze reeds ontbonden?

Wat een mogelijkheid kan zijn, is een overname van de vordering van de huurder op de financier, eventueel met een beding dat er verrekening plaatsvindt met jouw vordering op hem tegen het bedrag dat jij van de financier gaat ontvangen. Klinkt ingewikkeld, maar kan een opening tot onderhandeling zijn.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar