• 0

Kosten op zaak boeken

Hallo,

 

Ik zou graag willen weten welke aankopen ik voor mijn bedrijf als kosten kan boeken. Ik was in de veronderstelling dat alleen kosten die met het bedrijf te maken hebben geboekt kunnen worden (zoals bijv. een computer) maar dat boodschappen niet geboekt konden worden.

 

Nu heb ik laatst gehoord dat dit wel kan mits je de BTW niet terugvraagd. De belastingdienst site word ik ook niet veel wijzer van want die spreekt alleen over het terugvorderen van BTW en welke criteria daaraan verbonden zijn.

 

Heel simpel genomen, zou ik dus boodschappen als kosten kunnen boeken? (Ik werk aan huis en moet ook eten) en hoe zit het bijvoorbeeld met een grill? (Ik werk bijna altijd wel over :) ) of een blender?

 

Waar zit de grens precies tussen wat wel geboekt kan worden (en is dit dan met of zonder optie tot terugvordering) voor een bedrijf aan huis?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat er om dat de kosten die je maakt verdedigbaar zijn als bedrijfskosten.

Een grill lijkt me voor een restaurant logisch maar voor een webdesigner niet.

 

Kosten als telefoon, huur, internet kun je opgeven. Maar als je het ook prive gebruikt niet volledig. Je moet dan een deel van de kosten opgeven. Op zich moet je op een computer die je voor je bedrijf koopt en opgeeft ook voor je bedrijf gebruiken. Dus niet allemaal spelletjes voor de kinderen (of jezelf) er op en allerlei andere prive dingen.

Boodschappen als geheel is erg breed en lijkt me niet goed verdedigbaar. Koffie bijvoorbeeld kun je wellicht wel opgeven aangezien je dat goed kan verdedigen, maar hoeveel ga je daar mee "verdienen"?

Maw, wat is je rendament van zo'n actie?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er om dat de kosten die je maakt verdedigbaar zijn als bedrijfskosten.

Een grill lijkt me voor een restaurant logisch maar voor een webdesigner niet.

 

Kosten als telefoon, huur, internet kun je opgeven. Maar als je het ook prive gebruikt niet volledig. Je moet dan een deel van de kosten opgeven. Op zich moet je op een computer die je voor je bedrijf koopt en opgeeft ook voor je bedrijf gebruiken. Dus niet allemaal spelletjes voor de kinderen (of jezelf) er op en allerlei andere prive dingen.

Boodschappen als geheel is erg breed en lijkt me niet goed verdedigbaar. Koffie bijvoorbeeld kun je wellicht wel opgeven aangezien je dat goed kan verdedigen, maar hoeveel ga je daar mee "verdienen"?

Maw, wat is je rendament van zo'n actie?

 

Klopt, die kleine aankopen zijn verwaarloosbaar. Het gaat mij meer om zaken zoals bijvoorbeeld een servies kopen voor je "kantine" en zaken die komen kijken bij de inrichting.

 

Op deze website:http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/bedrijfskosten_en_investeren/kosten_van_uw_onderneming/soorten_kosten/aftrekbare_en_niet_aftrekbare_kosten/aftrekbare_en_niet_aftrekbare_kosten

 

gepost door uw voorganger in deze thread, staat "inrichting van een kantoor of werkplaats". Dit vind ik erg vaag omschreven. Laten we uw eerdere voorbeeld nemen; stel dat ik een webdesigner ben maar gewoon een goed ingerichte kantine wil hebben en iedere dag gegrilde tosti's wil eten. Verdedigbaar toch?

 

Link naar reactie
  • 0

je bent lekker selectief aan het lezen coadtoad..

 

even doorlezen tot je bij Aftrek van kosten komt

 

2e item uit het tabelletje; Werkruimte(s) thuis 0% aftrekbaar..

 

kortom je mag vaak niet eens je bureau en bureaustoel aftrekken als het in je huis staat, laat staan dat je "de kantine"-inrichting kan gaan aftrekken, helaas pindakaas.. je grill, je oven, je koelkast thuis mag je allemaal prive betalen.

 

Als jij een kantoor huurt en je koopt het dan allemaal extra dan zijn ze wel aftrekbaar in de meeste gevallen. Als je het voor thuis aanschaft niet..

 

en over lunchkosten en overwerkmaaltijden thuis.. begin er gewoon niet aan.. het is allemaal gerotzooi in de marge die je meer problemen als winst op kan leveren.. als jij alleen eet of met je gezin zijn het gewoon priveconsumpties niets zakelijks aan.

Als je echte zakelijke relaties thuis te eten vraagt kun je de inkopen daarvoor als zakelijke kosten aanmerken, maar daar houd het wat mij betreft wel een beetje op..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.