Ga naar inhoud

Aangekondigde BTW verhoging / Hoe gaan jullie daar mee om?

Geplaatst:

electra

De Kunduz partijen hebben een BTW verhoging afgesproken, die in het lopende jaar zou moeten worden ingevoerd.

Dat is lastig, omdat de administratie in een lopend jaar ineens op een ander tarief moet overgaan. Dat is lastig en duur, omdat alle advertenties, folders en websites in een lopend jaar ineens op een ander tarief moet overgaan. Dat wordt vooral duur, als klanten door dat hogere tarief een deel van hun aankopen gaan uitstellen.

Je kunt er tijdelijk voordeel aan hebben, door klanten attent te maken op de mogelijkheid, om vóórdat die verhoging ingaat, nog gauw in te kopen. Een tijdelijk hogere omzet kan de tijdelijk lagere omzet misschien weer een beetje compenseren.

Maar het is helemaal niet zeker, dat die Kunduz partijen na de verkiezingen het aantal kamerleden hebben dat nodig is om hun wensen door te zetten. Een anders samengestelde kamer kan er weer op terugkomen. Zolang eigenlijk niemand weet waar we aan toe zijn, vraag ik me af, hoe je daar het beste mee om kan gaan.

Hoe doen jullie dat?

Featured Replies

Geplaatst:

Dennis_van_Dijk

De Kunduz partijen hebben een BTW verhoging afgesproken, die in het lopende jaar zou moeten worden ingevoerd.

Dat is lastig, omdat de administratie in een lopend jaar ineens op een ander tarief moet overgaan. Dat is lastig en duur, omdat alle advertenties, folders en websites in een lopend jaar ineens op een ander tarief moet overgaan. Dat wordt vooral duur, als klanten door dat hogere tarief een deel van hun aankopen gaan uitstellen.

Tja, dat is natuurlijk waar. Maar dat zou natuurlijk ook opgaan bij een BTW-verhoging op 1 januari, het wordt dan niet goedkoper of zo.

Je kunt er tijdelijk voordeel aan hebben, door klanten attent te maken op de mogelijkheid, om vóórdat die verhoging ingaat, nog gauw in te kopen. Een tijdelijk hogere omzet kan de tijdelijk lagere omzet misschien weer een beetje compenseren.

Yup, ondernemen is vooruitzien ;) Als je op 1 oktober wakker schrikt en je realiseert dat je met 2% meet BTW belast wordt hobbel je behoorlijk achter de feiten aan. Nu kun je nog je plan trekken.

Maar het is helemaal niet zeker, dat die Kunduz partijen na de verkiezingen het aantal kamerleden hebben dat nodig is om hun wensen door te zetten. Een anders samengestelde kamer kan er weer op terugkomen. Zolang eigenlijk niemand weet waar we aan toe zijn, vraag ik me af, hoe je daar het beste mee om kan gaan.

De eerste kamer heeft op 10 juli 2012 het wetsvoorstel Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 aangenomen. Je kunt er dus veilig vanuit gaan dat de BTW op 1 oktober 2012 verhoogd wordt van 19% naar 21% - er zal een nieuw wetsvoorstel en een nieuwe parlementaire pocedure opgestart worden om dat weer te wijzigen. Je kunt dus alvast opdracht geven om de advertenties te wijzigen.

Hoe doen jullie dat?

ik ben in de gelukkige omstandigheid dat het leeuwendeel van mijn cliëntele ondernemer is - bijna al mijn offertes zijn exclusief BTW. Mijn particuliere klanten zullen gewoon iets meer moeten betalen, BTW is immers een kostprijsverhogende belasting. Ook hiervoor geldt dat zij niet voor een paar procent meer zullen overstappen naar een andere aanbieder - die eveneens meer BTW in rekening zal brengen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Geplaatst:

4711

Hoe doen jullie dat?

Persoonlijk verander ik het (hoge) BTW percentage in mijn financiële systeem op 1 oktober van 19% naar 21%.

Vanaf dan worden alle facturen gemaakt met 21% BTW en wordt (per default, totdat je het handmatig overschrijft met een ander bedrag of percentage) ook de voorbelasting op 21% gezet voor de kostenfacturen.

“Gelukkig” factureer ik al mijn diensten op het moment dat zij uitgevoerd (of voltooid) zijn, dus vanaf 1 oktober geldt er wat mij betreft gewoon 21%.

Tevens ga ik ook op een fijnzinnige wijze (want je moet niet al te betuttelend optreden, vind ik) sommige klanten helpen herinneren dat de BTW dan omhoog gaat. Zodat zij niet vergeten om dat zelf door te voeren naar hun klanten (of hun prijzen te verhogen, als zij met consumenten handelen - of genoegen met kleinere verdiensten te nemen natuurlijk).

Dat is het wel zo’n beetje.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Electra

De BTW verhoging gaat gepaard met een overgangsregeling. Je kunt in dat verband denken aan diensten die vooruitgefactureerd worden en pas na 1-10 geleverd worden en diensten die eerst voor 1-10 verricht worden en pas daarna gefactureerd worden. Als je daarop goed anticipeert, valt zeker een voordele te behalen.

Let ook op de facturen die je zelf ontvangt. Je mag alleen de BTW terugvragen die vermeld staat op de facturen die jij ontvangt. Dus als daar onterecht 19% op staat, dan moet je toch aan de bel trekken. Zeker als de verrichte werkzaamheden vallen onder de overgangsregeling. Dit zal voor menig ondernemer geen probleem zijn, maar als je deels BTW onbelaste prestaties verricht dan wil je toch dat de aan jou berekende BTW klopt.

In augustus/september zal ik in een column verder uitwijden over het overgangsrecht.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.