• 0

BTW terugvragen voor start onderneming

Besten,

 

Ik sta op het punt mijn eigen onderneming te starten in de verhuursector.

Echter heb ik al apparatuur aangekocht als privé persoon. Hiervan heb ik nog officiële bonnen.

Kan ik deze btw nog terugvragen en zo ja, tot hoe lang van te voren?

Ik kan hier nergens echt duidelijkheid over vinden. Zeer wisselende antwoorden..

 

Alvast Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je de goederen gekocht voor privé-gebruik? Dan kun je de btw op deze goederen niet meer aftrekken als je daarna een onderneming start en deze goederen gaat gebruiken voor je bedrijf.

 

Heb je de goederen gekocht vóór de start van je onderneming, maar wel voor gebruik in je bedrijf? Dan kun je een verzoek om de btw terug te krijgen, indienen bij je belastingkantoor. Motiveer in deze brief dat je de goederen al hebt gekocht voor gebruik in je bedrijf. De inspecteur beoordeelt dan of dit aannemelijk is. Er is geen vastgestelde termijn waarbuiten je btw niet meer kan terugvragen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel

Webcareteam Belastingdienst

 

 

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Goede opmerking, er geldt inderdaad een algemene termijn van 5 jaar. Deze termijn geldt voor alle bedrijven. Ook voor bestaande bedrijven die kosten hebben gemaakt, maar deze zijn vergeten aan te geven.

In mijn antwoord ben ik er, wellicht ten onrechte, vanuit gegaan dat de kosten niet zolang geleden zijn gemaakt. Vaak hoor je mensen praten over een termijn van 3 maanden, ik wilde aangeven dat een dergelijke termijn niet bestaat.

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

@Belastingdienst

 

Voor die termijn van 5 jaar dat je btw kunt terugvragen over gemaakte bedrijfskosten. Daar tellen exact dezelfde regels voor als voor een gewone terugvraag btw? Dus zelfde onderscheid zakelijk en prive uitgaven? Is er een onder of bovengrens aan de bedragen?

 

Ik zit met de geplande aanschaf van apparatuur die ik graag ver voor de bedrijfstart al in huis wil hebben, zodat ik goed met die machine's kan omgaan.

Link naar reactie
  • 0

Welkom latte M.

 

Ik ben danwel de belastingdienst niet.. maar inderdaad dezelfde regels gelden voor goederen die voor aanvang onderneming zijn gekocht als voor goederen die tijdens de onderneming zijn gekocht..

 

maar toch kunnen regels anders uitwerken dan je denkt. jij noemt je zelf naar een soort koffie..

 

Als jij een gewoon (luxe) koffiezetapparaat koopt dat eerst 2 jaar thuis gebruikt en daarna eetcafe begint en daar jou eigen koffizetter neerzet omdat ie prima koffie zet. dan kun je van dat apparaat niet alsnog de btw aftrekken omdat 2 jaar lang was het feitelijk 100% prive gebruik. was.

 

Als jij echter nu een professionele koffiezetapparaat koopt waar je ook een dag gebruiksinstructie krijgt vanwege de complexiteit van de machine met regelen waterdruk, tempratuur, uitgebreidde reinigingsvoorschriften en je zet dat ding een half jaar in je keuken omdat je elke dag een uurtje of 2 oefent met verschillende malingen van de bonen en tempraturen en druk van het water. Ja dan kun je de btw gewoon terugvragen en ook van de koffiebonen..

en als je dan heel netjes ben reken je bij de koffiebonen niet 100% aftrek want je zult best 's avonds ook 1,2 of 3 bakjes koffie met je vrouw drinken van dat lekkere luxe apparaat..

maar het aandeel van het privégebruik van de machine is dan te verwaarlozen.. het doel is dan duidelijk je koopt dat ding zakelijk en je zet hem thuis om er mee te leren werken zodat je niet de eerste maand met schaamrood op de kaken bij de helft vna je klanten 2x opnieuw moet beginnne omdat je de waterdruk te hoog had staan..

 

het kan overigens best zijn dat de belastingdienst je bij hoge voorbelasting aangifte je vraagt om kopie facturen en misschien ook om een toelichting.

 

Je moet er in elk geval bij elke aanschaf voor de start van je onderneming goed kijken of je dit bij een controle echt als zakelijk gebruik kan laten gelden. bij sommige goederen is dat heel makkelijk bij andere zoals telefoons, tablets, laptops zal het een stuk lastiger zijn om aan te tonen dat je die alleen of hoofdzakelijk vooor zakelijke doeleinden hebt gebruikt..

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je Welkom!

 

Ik hoop dat de "belastingdienst" zelf ook nog reageert, om een en ander te verduidelijken. Roel J. Je antwoord is al erg verhelderend. Het gaat me inderdaad om zon soort apparaat. Duidelijk voor een pro machine die thuis "onhandig" in gebruik is.

 

@ Belastingdienst, zou het mogelijk zijn voor de aanschaf contact te hebben over de teruggaaf? Klinkt heel truttig, maar bij de start van een bedrijf is de eerste btw teruggaaf op al die start investeringen een grote kurk om de eerste maanden door te komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het Webcareteam van de Belastingdienst heeft hier praktisch een jaar niet gereageerd (waarom eigenlijk niet?). Dus het lijkt me, dat dit zo niet werkt. Dan zou je dit schriftelijk moeten voorleggen als het een no-go is.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ah ok,

 

Dat is jammer zeg! Higherlevel lijkt me nu net de plek waar je moet zijn als belastingdienst. Ik zie dat schriftelijk aanvragen een beetje als een drempel. Of als ik liever iets niet zou willen doen, zou ik zelf ook zeggen: Laten we er eens per post naar kijken als je het geld al hebt uitgegeven, wie weet of je nog wat terugkrijgt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, het werkt andersom. Je kunt je als ondernemer in spe toch gewoon daar melden met (schriftelijke) vragen? Aan een chat of forumbericht van een webcaremedewerker kun je toch weinig rechten ontlenen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.