Ik ben een beginnend ondernemer en heb me al een beetje verdiept in boekhouden. In een PDF'je op internet kwam ik ongeveer het volgende voorbeeld tegen:
Je hebt een fietsenwinkel met een voorraad van 1 fiets, ter waarde van 100 euro.
Op de 'voorraad' rekening is dus al 100 euro debet geboekt.
Bij het verkopen van de fiets (voor exact dezelfde prijs) gebeurt er het volgende na het versturen van de factuur:
Debiteuren: debet 100
Voorraad: credit: 100
Omdat debiteuren en voorraad beide bij activa horen, is het resultaat gelijk gebleven. De balans klopt dus nog.
Mijn vraag is wat er in het geval van een dienst zou moeten gebeuren. De voorraad rekening ontbreekt dan, dus is er volgens mij een onbalans totdat de factuur daadwerkelijk betaald wordt. Mag dat?? Dat lijkt me raar, want dan is je balans zo ongeveer altijd uit evenwicht.
Zou iemand mij op de goede weg kunnen helpen? De vraag is dus feitelijk: hoe boek je een verkoopfactuur van een dienst?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Joklelab
Joklelab
Hallo!
Ik ben een beginnend ondernemer en heb me al een beetje verdiept in boekhouden. In een PDF'je op internet kwam ik ongeveer het volgende voorbeeld tegen:
Je hebt een fietsenwinkel met een voorraad van 1 fiets, ter waarde van 100 euro.
Op de 'voorraad' rekening is dus al 100 euro debet geboekt.
Bij het verkopen van de fiets (voor exact dezelfde prijs) gebeurt er het volgende na het versturen van de factuur:
Debiteuren: debet 100
Voorraad: credit: 100
Omdat debiteuren en voorraad beide bij activa horen, is het resultaat gelijk gebleven. De balans klopt dus nog.
Mijn vraag is wat er in het geval van een dienst zou moeten gebeuren. De voorraad rekening ontbreekt dan, dus is er volgens mij een onbalans totdat de factuur daadwerkelijk betaald wordt. Mag dat?? Dat lijkt me raar, want dan is je balans zo ongeveer altijd uit evenwicht.
Zou iemand mij op de goede weg kunnen helpen? De vraag is dus feitelijk: hoe boek je een verkoopfactuur van een dienst?
Alvast bedankt!!
Robert
Clean and simple. Adressen opzoeken of de postcode database in uw site?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37599-verkoopfactuur-met-alleen-diensten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag