• 0

Btw betaald in buitenland, hoe opgeven?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze kwestie. Mijn man is zelfstandig ondernemer en rijdt hiervoor regelmatig naar het buitenland, meestal Frankrijk en Spanje.

Nu hebben we al uitgezocht hoe het zit met het terugvorderen van de btw en een inlognaam van de belastingdienst gekregen. Het gaat hier voornamelijk over brandstof-, tol- en overnachtingskosten.

Mijn vraag is eigenlijk, hoe moet ik dit inboeken? Ik zet nu alle bonnen op 0% in de administratie, maar dat lijkt me niet juist. Waar valt het dan onder? Leveringen binnen de EU?

 

En hoe zet ik dit op de btw-aangifte voor de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi An,

 

Je zet de buitenlandse BTW niet op de Nederlandse belastingaangifte. Het gaat nl om buitenlandse BTW. Op de belastingaangfite zet je alleen Nederlandse BTW.

 

De buitenlandse BTW vorder je terug van de buitenlandse belastingdiensten, waarbij de Nederlandse belastingdienst slechts als intermediair functioneert.

 

In je administratie kun je een post Te vorderen buitenlandse BTW opvoeren en die boek je af, zodra de buitenlandse BTW wordt uitbetaald.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie, odeon!

 

Een goede tip om een post voor de buitenlandse btw aan te maken in de boekhouding. Ik heb nu alles inclusief de btw als kosten geboekt, dat klopt natuurlijk ook niet.

 

Link naar reactie
  • 2

Ik zou er zelf voor kiezen om buitenlandse kosten gewoon inclusief BTW op te voeren - zoals je het nu doet dus. De terugvraag van buitenlandse BTW is namelijk nogal afhankelijk van drempes en eisen die afwijken van de Nederlandse richtlijnen, het is dus niet bij voorbaat 100% zeker dat alle betaalde BTW ook terug te vorderen is.

 

Als je de kosten nu inclusief BTW boekt dan is de buitenandse BTW onderdeel van de kosten en drukt het dus de winst. Als er nu geen buitenlandse BTW terugbetaald wordt is alles dus goed ingeboekt. Als er nu (een deel) van de teruggevraagde BTW betaald wordt kun je dit boeken als een baat op de post ontvangen buitenlandse BTW (en stijgt dus je winst weer). Buitenlandse BTW is dan geen balansrekening maar een resultatenrekening.

 

Door op deze manier te administreren voorkom je veel uitzoekwerk en houd je je administratie inzichtelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

te vorderen buitenlandse belasting is een bezit, dus logisch dat het onder een post te vorderen bedragen komt

 

Maar het is alleen maar een bezit als je het kunt terugvorderen, en die mogelijkheid is bij buitenlandse BTW onzeker. Het teeugvraagverzek wordt namelijk beoordeeld naar de BTW-regels in het land waar de BTW voldaan is. Ik weet dat er bijvoorbeeld landen zijn (of waren?) waar niet de BTW op brandstof in zijn algemeenheid teruggevorderd kan worden maar alleen de BTW vr diesel.

Dan heb je natuurlijk niets aan het boeken als een bezit, dan doe je jezelf tekort in de aangifte IB.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

te vorderen buitenlandse belasting is een bezit, dus logisch dat het onder een post te vorderen bedragen komt

 

Maar het is alleen maar een bezit als je het kunt terugvorderen, en die mogelijkheid is bij buitenlandse BTW onzeker. Het teeugvraagverzek wordt namelijk beoordeeld naar de BTW-regels in het land waar de BTW voldaan is. Ik weet dat er bijvoorbeeld landen zijn (of waren?) waar niet de BTW op brandstof in zijn algemeenheid teruggevorderd kan worden maar alleen de BTW vr diesel.

Dan heb je natuurlijk niets aan het boeken als een bezit, dan doe je jezelf tekort in de aangifte IB.

 

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de regels in Belgie en Frankrijk in verband met brandstof en verblijfskosten. Daarnaast gelden er naast de diverse drempels ook de eisen die in het buitenland aan de fakturen gesteld worden. Maar als je echt regematig flinke kosten in andere EU-landen hebt, kan het zeker de moeite zijn om naar de regels in die landen te informeren.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Je zet de buitenlandse BTW niet op de Nederlandse belastingaangifte. Het gaat nl om buitenlandse BTW. Op de belastingaangfite zet je alleen Nederlandse BTW.

 

Terugvorderen van de buitenlandse BTW kun je niet op de Nederlandse aangifte.

 

Maar TS vraagt zich af (ik ook) wat geef je dan aan op bij vragen 4a of 4b ?

buitenland.thumb.png.ec631b2ea34154f79a69569aeb9621e6.png

Link naar reactie
  • 0

Je zet de buitenlandse BTW niet op de Nederlandse belastingaangifte. Het gaat nl om buitenlandse BTW. Op de belastingaangfite zet je alleen Nederlandse BTW.

 

Terugvorderen van de buitenlandse BTW kun je niet op de Nederlandse aangifte.

 

Maar TS vraagt zich af (ik ook) wat geef je dan aan op bij vragen 4a of 4b ?

 

 

 

Categorie 4a is bestemd voor ondernemers die werken met een zogenaamde artikel 23 conform de wet Omzetbelasting 1968. Dit zijn dus ondernemers die importeren vanuit het buitenland en bij de Nederlandse douane geen omzetbelasting afrekenen. De Nederlandse omzetbelasting wordt dus opgegeven bij 4a en vervolgens op hetzelfde formulier afgetrokken als voorbelasting bij categorie 5b.

 

Categorie 4b heeft betrekking op de zogenaamde intracommunautaire verwervingen. Dus levering vanuit een ander EU land naar Nederland tegen het 0%-tarief. De BTW moet in Nederland opgegeven worden en dat gebeurt dus bij 4b. Net als bij 4a wordt de aangegeven BTW meteen afgetrokken als voorbelasting bij categorie 5b. Beide acties zijn budgetneutraal en zuiver administratief: ergens moet er BTW betaald worden over een product of dienst en dat gebeurt dus hier.

 

Het complete aangifteformulier heeft dus alleen maar betrekking op Nederlandse omzetbelasting. Buitenlandse BTW hoort in het geheel niet thuis op de Nederlandse aangifte omzetbelasting. Net zoals dat BTW-vrijgestelde diensten daar ook niet op thuis horen.

 

Betaalde TVA over Franse brandstof hoort op geen enkele wijze thuis op het Nederlandse aangifteformulier. Je kunt er voor kiezen om deze TVA kostprijsverhogend te laten zijn (zoals het dat ook is voor de Franse burgers) en dan kun je dus bij een zakelijke auto een hoger bedrag van je winst aftrekken. Of je kunt er voor kiezen om te proberen de TVA terug te vorderen bij de Franse Administration Fiscale. Maar in geen geval voer vermeld je de TVA op het Nederlandse formulier.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Categorie 4a is bestemd voor ondernemers die werken met een zogenaamde artikel 23 conform de wet Omzetbelasting 1968. Dit zijn dus ondernemers die importeren vanuit het buitenland en bij de Nederlandse douane geen omzetbelasting afrekenen. De Nederlandse omzetbelasting wordt dus opgegeven bij 4a en vervolgens op hetzelfde formulier afgetrokken als voorbelasting bij categorie 5b.

 

Suggereer je nu dat dit alleen voor goederen werkt, die langs de douane gaan? Ik had juist begrepen dat dit ook van toepassing is op diensten geleverd door ondernemingen van buiten de EU.

 

Als ik de rekenhulp diensten in en uit het buitenland doorloop komt daar ook uit dat bij een dienst geleverd van buiten de EU aan mij als ondernemer binnen de EU, de BTW naar mij is verlegd. Vraag 4a lijkt mij de juiste plek om die mee te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Categorie 4a is bestemd voor ondernemers die werken met een zogenaamde artikel 23 conform de wet Omzetbelasting 1968. Dit zijn dus ondernemers die importeren vanuit het buitenland en bij de Nederlandse douane geen omzetbelasting afrekenen. De Nederlandse omzetbelasting wordt dus opgegeven bij 4a en vervolgens op hetzelfde formulier afgetrokken als voorbelasting bij categorie 5b.

 

Suggereer je nu dat dit alleen voor goederen werkt, die langs de douane gaan? Ik had juist begrepen dat dit ook van toepassing is op diensten geleverd door ondernemingen van buiten de EU.

 

Als ik de rekenhulp diensten in en uit het buitenland doorloop komt daar ook uit dat bij een dienst geleverd van buiten de EU aan mij als ondernemer binnen de EU, de BTW naar mij is verlegd. Vraag 4a lijkt mij de juiste plek om die mee te nemen.

 

 

Voor de volledigheid: de categorieën 4a en 4b hebben betrekking op zowel de levering van goederen als de levering van diensten. Vanzelfsprekend is het verhaal met betrekking tot de vergunning in het kader van artikel 23 wet Omzetbelasting alleen van toepassing voor de levering van goederen.

 

Dank Erik voor het signaleren van het potentiële misverstand.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.