Ga naar inhoud

Inkomsten belasting en rekening courant zonder geld ?

Geplaatst:

marty01234

Hallo,

Ik heb 10 % aandelen in een nieuwe BV die sinds maart 2012 opgericht is.

Zelf heb ik een full time baan bij een andere bedrijf en help ik in de nieuwe BV af en toe.

Men zet voor mij 1500 euro elke maand in een rekening courant, met de bedoeling zodra we winst maken het uit te betalen naar mij. (echter zal er het eerste jaar of twee jaar geen winst worden gemaakt)

Mijn vragen:

1. wat heeft dit voor consequenties voor mij Inkomsten belasting ?

2. hoe wordt die 10% verrekend bij mijn IB ? krijg ik van de accountant van de BV wat ik dan in moet vullen op mijn IB ? en betekend dit bij verlies geen betaling aan de belastingdienst ? en met winst wel betalen of altijd betalen ?

3. kan ik desnoods het terug laten draaien zodat ik volgens de boeken geen geld krijg op rekening courant, maar alleen maar aandeelhouder ben ?

alvast bedankt

Martin

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Martin

Dit is erg oppassen. Zoals het nu geboekt wordt, geniet je blijkbaar gewoon inkomen uit de BV en wel 18K op jaarbasis.

Als ze dit zo handhaven dan moet jij daar aangifte IB van doen, of beter nog, de BV moet loonheffing inhouden. Het maakt daarbij niet uit dat het nog niet aan je uitbetaald wordt.

Als het je te doen is om een vergoeding die pas betaalbaar wordt bij voldoende winst, zorg dan gewoon voor een dividenduitkering tegen de tijd dat er geld is. Dat is ook nog eens voordeliger qua belastingheffing!

Leg dan bijv. in een side letter vast waar je tegen die tijd recht op hebt. Let er dan wel op dat als jij met 10% van de aandelen recht hebt op 18K dat de andere aandeelhouders datzelfde evenredige recht hebben.

Wellicht biedt de Flex BV uitkomst vanaf 1 oktober. Via een notariële wijziging kun je straks namelijk het stemrecht en winstrecht scheef verdelen.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ronaldinho

Waar is die 1500 per maand nu precies een vergoeding voor? Is dat voor die werkzaamheden die je af en toe doet, of is het een vergoeding voor het verstrekte kapitaal (en daarmee meer lijkend op cumprefs)?

Bij werkzaamheden door een AB-houder moet ik namelijk altijd direct denken aan de gebruikelijkloonregeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

marty01234

• Auteur

Bedankt zover voor het antwoorden.

Het bedrag is niet om mij te betalen direct, maar meer om mij betrokken te houden bij het bedrijf.

Kan ik anders als de flex bv er komt (komt ie echt per 1 okt ?) de aandelen overzetten, en dan telt het dan niet meer mee voor mijn IB ?

mvg

Martin

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

jou betrokken houden bij het bedrijf zou dan juist beter in de vorm van dividend kunnen plaatsvinden. De reservering die nu gemaakt wordt, is onduidelijk en dat moet je niet willen.

De flex BV komt inderdaad echt per 1-10.

Je kunt met de komst van de flex BV niets omzetten. Je zult gewoon nu de keuze moeten maken: dividend straks of een onduideijke reservering nu.

(ik zou het wel weten, dividend)

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

StevenK

Maar even voor de goede orde: je verricht *geen* werkzaamheden voor de BV?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

marty01234

• Auteur

Nee, ik verricht geen werkzaamheden verder voor het bedrijf.

Ik begrijp het dus nu goed dat ik beter dividend kan uit laten keren ipv rekening courant.

Is dit met terugwerkende kracht aan te passen ?

Kan ik tegen de boekhouder zeggen ik wil die rekening courant niet maar dividend ? of moeten alle aandeelhouders daar hun zegje over doen ?

Ik heb nu alleen in een aandeelhoudersnotulen staan dat dit bedrag wordt gereserveerd, voor de rest niets !.

mvg

Martin

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Martin

Dividend kan alleen in overleg met de andere aandeelhouders uitgekeerd worden.

Maak het dus bespreekbaar in een aandeelhoudersvergadering.

groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.